Gemeenteberichten
9 augustus 2001
* Belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk
* Regio Taxi, een nieuw openbaar vervoersysteem
* Wet voorzieningen gehandicapten
* Aanleg rotonde Sir W. Churchilllaan/Mgr. Bekkerslaan
* Drank- en Horecawet gewijzigd
Informatie voor verenigingen met een kantine
* Vrijstelling artikel 50, lid 4 Woningwet
* Gebruiksvergunningen brandweer
* Bekendmaking inspraak project
* Vergunningen en Handhaving tijdelijk in stadhuis ondergebracht
Belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk
Nu de ingangsdatum van 1 september 2001 van het
belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk dichterbij komt, neemt ook het
aantal schriftelijke reacties toe dat over dit onderwerp bij de
gemeente binnenkomt. Deze reacties worden verzameld en zullen worden
betrokken bij de vooraf reeds aangekondigde evaluatie van de
parkeerregeling. Iederaan die een schriftelijke reactie heeft
ingediend krijgt van de gemeente binnenkort antwoord.
Aangezien volgende week al wordt begonnen met het plaatsen van de
verkeersborden en de regeling zoals gezegd op 1 september in werking
treedt, is het niet onverstandig om de nieuwe maatregelen rond het
parkeren nog eens nader toe te lichten. Het hierbij geplaatste artikel
over de Parkeernota is deels een overdruk van een publicatie uit
Rijswijk Regelrecht van 21 december vorig jaar. Het verhaal is vooral
toegespitst op het belanghebbendenparkeren. Indien u het complete
verhaal rond het parkeren in Rijswijk eens nader wilt bestuderen dan
is daar een aantal mogelijkheden voor. Allereerst ligt de Parkeernota
ter inzage in het stadhuis bij het team communicatie. Een exemplaar
van de nota is daar ook te koop voor fl. 35,- (Eur 15,88). Ook via de
gemeentelijke website www.rijswijk.nl kunt u de parkeernota raadplegen
en eventueel downloaden. Tot slot maken wij u attent op het bestaan
van de gratis parkeerfolder waarin de diverse parkeermogelijkheden in
Rijswijk nader worden toegelicht. Ook deze folder is af te halen bij
de voorlichtingsbalie van het team communicatie in het stadhuis.
PARKEREN IN RIJSWIJK
In november 2000 heeft de gemeenteraad van Rijswijk de Parkeernota
vastgesteld.
De nota geeft het parkeerbeleid voor de komende jaren weer en geeft
een concrete vertaling naar maatregelen.
Bij het bepalen van het beleid is ervan uitgegaan dat alleen
parkeerregulering plaats dient te vinden op die plaatsen waar de vraag
groter is dan het aanbod aan parkeerruimte. Dit houdt tevens in dat de
maatregelen die hieruit voortvloeien gebiedsgebonden zijn.
In woongebieden betekent dit dat een "vraagvolgend" beleid gevoerd zal
gaan worden. Met andere woorden: waar mogelijk wordt gezorgd voor een
plaats in de buurt.
Bij de werkgebieden is dit juist andersom. Hier is sprake van een
sturend beleid, waarbij de openbare ruimte in principe is bestemd voor
bezoekers. De mate waarin dit realiseerbaar is is mede afhankelijk van
de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
Voor het goed functioneren van de winkelgebieden is de aanwezigheid
van voldoende parkeerruimte essentieel. De maatregelen zijn
afhankelijk van het type winkelcentrum: bij buurtwinkelcentra wordt
meestal kort geparkeerd, bij In de Bogaard en Oud Rijswijk is de
parkeerduur veelal langer.
In gebieden waar zowel winkelen, wonen en werken voorkomt zal de
beschikbare parkeerruimte zo goed mogelijk over de verschillende
(parkeer )groepen moeten worden verdeeld. In die gebieden wordt er
naar gestreefd zoveel mogelijk te voldoen aan de parkeerbehoefte van
de bewoners.
De belangrijkste maatregelen die uit het beleid voortvloeien zijn
globaal te verdelen in de volgende groepen: betaald parkeren, blauwe
zones, belanghebbendenparkeren.
In de Parkeernota zijn in de volgende gebieden de volgende maatregelen
vastgesteld:
Betaald parkeren:
Het betaald parkeren op de volgende lokaties blijft gehandhaafd:
Herenstraat, Willemstraat, Nobelaerstraat, Mallegat, Schoolstraat,
Hilvoordestraat en Wethouder Hillenaarplantsoen. Ook de
parkeervoorzieningen in en om het winkelcentrum In de Bogaard blijven
betaald parkeren (Q-Park).
Blauwe zones:
De bestaande blauwe zones blijven gehandhaafd.
De parkeermeters op de Prinses Irenelaan en het Hendrik
Ravesteijnplein/Lindelaan zijn verwijderd en vervangen door blauwe
zones. De maximale parkeerduur op de Prinses Irenelaan wordt 30
minuten en op het Hendrik Ravesteijnplein/Lindelaan 2 uur. Dit geldt
ook voor één zijde van de verbindingsweg tussen het Hendrik
Ravesteijnplein en de Willem van Rijswijckstraat.
Op de Dr. H. Colijnlaan/ Huis te Landelaan zijn de betaalautomaten
buiten bedrijf gesteld. Ook hier is blauwe zoneparkeren ingevoerd
(maximale parkeerduur 1 uur).
Als gevolg van de parkeerproblematiek in de Broekpolder is bij de
oogkliniek eveneens een blauwe zone ingesteld.
Tot slot zal deze maatregel ook worden uitgevoerd op het Gen.
Eisenhowerplein.
Belanghebbendenparkeren:
Naast handhaving van het bestaande gebied met belanghebbendenparkeren
rondom In de Bogaard zal ook belanghebbendenparkeren ingevoerd gaan
worden in Oud Rijswijk. Met ingang van 1 augustus jl. is
belanghebbendenparkeren ingevoerd in het Havenkwartier. Tussen de
gebieden zitten enige verschillen:
* rondom In de Bogaard: de bestaande blauwe zones blijven vooralsnog
gehandhaafd (ca. 20% van de parkeercapaciteit); de werkingstijden
van de regeling wordt uitgebreid en is straks in overeenstemming
met de openingstijden van de winkels.
* Oud Rijswijk: ca. 40 % van de parkeercapaciteit zal worden
ingericht als blauwe zone; de werkingstijden in het gebied zijn
van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.
Evaluatie van het gebruik van de regeling zal duidelijk moeten
maken of aanpassingen wenselijk zijn.
* Havenkwartier: ca. 20% van de parkeercapaciteit is ingericht als
blauwe zone; de regeling is alleen van kracht tijdens kantooruren.
De regeling belanghebbendenparkeren houdt in het kort het volgende in:
* bewoners in het gebied kunnen op basis van hun kentekenbewijs in
aanmerking komen voor een bewonersvergunning. Zij kunnen met deze
vergunning in het gehele aaneengeloten belanghebbendengebied
parkeren. De kosten van deze vergunning bedragen voor het jaar
2001 fl. 40,-
* bezoekers kunnen gebruik maken van dagdeelvergunningen. Deze
vergunningen worden op adres uitgegeven, waarbij voor het jaar
2001 vooralsnog is uitgegaan van een maximum van 100
dagdeelvergunningen per adres. De kosten van een dagdeelvergunning
bedragen fl. 1,50. De bezoekers kunnen dan parkeren in het
belanghebbendengebied. Natuurlijk kunnen bezoekers ook gebruik
maken van de blauwe zones in het gebied. Hiervoor zijn geen
dagdeelvergunningen nodig, maar zal de parkeerschijf gebruikt
moeten worden.
* er wordt in principe maar één "zakelijke" vergunning uitgegeven
per vestiging/ winkel/ onderneming in het gebied. Met deze
vergunning mag in alle belanghebbendengebieden geparkeerd worden.
De kosten van een dergelijke vergunning bedragen voor het jaar
2001 fl. 1.100,-
* speciale doelgroepen kunnen tevens een zakelijke vergunning
aanvragen: aangetoond moet wel worden dat men beroepshalve
noodgedwongen meerdere keren per dag in het gebied moet parkeren.
Alle genoemde vergunningen kunnen tijdens de openingstijden
aangevraagd worden bij loket 1, 2 of 3 van de afdeling Burger-, Woon-
en Zorgzaken in het stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2. De afdeling
is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 14.00 uur en
op donderdagavond van 17.00 tot 19.00 uur. De verschuldigde leges
kunnen contant worden voldaan (pinnen is mogelijk) bij het afhalen van
de parkeerkaart.
Regio Taxi, een nieuw openbaar vervoersysteem
Aandacht voor vergoedingen in de vervoerskosten (WVG)
Vorige week is in de gemeenteberichten uitvoerig aandacht besteed aan
het nieuwe openbaar vervoersysteem genaamd RegioTaxi, dat met ingang
van 1 september aanstaande van start gaat in de regio Haaglanden. In
het kort zullen we de kenmerken van dit systeem nog even de revu laten
passeren, maar dit artikel staat in het teken van de gevolgen voor de
mensen die op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) een
financiële tegemoetkoming ontvangen in de vervoerskosten. Het artikel
van vorige week kunt u altijd nog nalezen op de gemeentelijke website,
www.rijswijk.nl.
De RegioTaxi houdt, ook qua kosten, het midden tussen de bus en de
taxi. Het is een aanvulling op andere vormen van openbaar vervoer
zoals de bus, tram, taxi en Traxx. Het voordeel is echter dat de
RegioTaxi voor veel gehandicapten en ouderen zeer geschikt is. De
rollator, scootmobiel of elektrische rolstoel kunnen meegenomen
worden. De komende maanden zal het stadsgewest Haaglanden de inwoners
van de regio informeren over de RegioTaxi. De belangrijkste kenmerken
van dit systeem zijn:
* Het vervoer moet minimaal 1 uur voor aanvang van de rit besteld
worden.
* Reservering kan telefonisch op 0900-9666 (22ct p/min), per mail,
fax of visicom.
* Rijdtijden zijn dagelijks tussen 06.00 en 01.00 uur , ook in het
weekend.
* Het bereik is 5 openbaar vervoer zones.
* De kosten per zone zijn fl. 3,00 en een eenmalig opstaptarief van
fl. 3,00.
* Vanaf de vierde zone geldt een dubbeltarief.
* Reizen in groepsverband is goedkoper, de derde en vierde passagier
krijgen 50% korting.
* De ritten worden uitgevoerd met een marge van 0 tot 20 minuten na
de afgesproken ophaal- of aankomsttijd.
* De professionele chauffeur helpt bij in- en uitstappen, ook bij
gebruik van een rolstoel of scoot-mobiel.
* Er mag maximaal 20 minuten omgereden worden.
* Begeleiders met een NS-begeleidingskaart en kinderen tot 4 jaar
mogen gratis mee.
* Huisdieren mogen niet mee.
* In de voertuigen mag niet gerookt worden, ook het nuttigen van
consumpties is niet toegestaan.
De folder waarin deze nieuwe vorm van openbaar vervoer uitvoerig wordt
toegelicht is verkrijgbaar bij de voorlichtingsbalie van het team
communicatie in het stadhuis.
Wet voorzieningen gehandicapten
Wat betekent de RegioTaxi voor cliënten met een financiële
tegemoetkoming in de vervoerskosten?
Er zijn cliënten die in het kader van de Wet voorzieningen
gehandicapten(Wvg) een financiële tegemoetkoming krijgen in de
vervoerskosten. Voor hen zal de RegioTaxi een goede aanvulling zijn op
de bestaande vervoersmiddelen. De keuze voor vervoer per taxi, eigen
auto, vervoer door derden of Traxx blijft bestaan. De RegioTaxi wordt
aan deze keuze toegevoegd, er is géén verplichting om de Regio Taxi te
gebruiken.
De gemeenteraad van Rijswijk, die op 10 juli jl. akkoord is gegaan met
de invoering van deze nieuwe vorm van openbaar vervoer, is ervan
overtuigd dat RegioTaxi een goede manier van reizen biedt voor veel
gehandicapten of ouderen. De RegioTaxi is daarbij ook nog beduidend
goedkoper dan een gewone taxi. Daarom heeft de raad besloten de
financiële tegemoetkoming voor vervoer in het kader van de Wvg, per 1
januari 2002 met 20% te verlagen.
De gemeente gaat ervan uit dat vrijwel alle Wvg-cliënten van de
RegioTaxi gebruik kunnen maken. De manier waarop de financiële
tegemoetkoming wordt verstrekt en de wijze van declareren blijven
hetzelfde.
Swor-bus
Door de komst van de RegioTaxi zal de seniorenbus van de Stichting
Welzijn Ouderen Rijswijk(Swor) per 1 september aanstaande niet meer
rijden.
Aanleg rotonde Sir W. Churchilllaan/
Mgr. Bekkerslaan
Begin september wordt gestart met de aanleg van een rotonde op het
kruispunt van de Sir W. Churchilllaan met de Mgr. Bekkerslaan. De
aanleg zal naar verwachting circa drie maanden in beslagnemen en heeft
gevolgen voor het wegverkeer.
Zo zullen de Mgr. Bekkerslaan en de Schaapweg ter hoogte van het
kruispunt worden afgesloten voor alle verkeer met uitzondering van
voetgangers en fietsers.
De Sir W. Churchilllaan blijft in beide richtingen voor het verkeer
toegankelijk. Om de nodige werkruimte voor de aanleg van de rotonde te
realiseren is het noodzakelijk dat het verkeer op de Sir W.
Churchilllaan eerst over de noordzijde van het kruispunt wordt geleid
(kant Marijkesingel) om daarna na circa zes weken van de vernieuwde
zuidzijde gebruik te gaan maken. Het verkeer kan dan -medio oktober-
weer de Mgr. Bekkerslaan in- en uitrijden. De Schaapweg blijft
afgesloten tot eind november bij de oplevering van de rotonde.
Informatie voor verenigingen met een kantine
Drank- en Horecawet gewijzigd
In het belang van de volksgezondheid is het schenken van alcohol op
(semi-)commerciële basis verboden zonder een vergunning. Ook
verenigingen en stichtingen met een kantine, soos of bar waar alcohol
wordt geschonken, dienen een zogenaamde Drank- en Horecawetvergunning
te hebben. De Drank- en Horecawet, die voorschrijft waaraan
alcoholverstrekking moet voldoen, is per 1 november 2000 gewijzigd.
Bestaande vergunningen blijven gewoon geldig, maar er verandert het
een en ander voor verenigingen die een nieuwe vergunning nodig hebben.
Redenen voor een nieuwe vergunning zijn vaak een verbouwing of
verhuizing van de bar of als er wisselingen zijn in de (bestuurs)leden
die actief zijn in de bar en genoemd worden op de vergunning.
De gewijzigde regels schrijven voor dat er minimaal twee leden van de
vereniging als leidinggevende op de vergunning genoemd worden. Deze
personen zijn verantwoordelijk voor het naleven van de regels die bij
de vergunning horen. Om leidinggevende te kunnen zijn, is een diploma
sociale hygiëne van het SVH opleidingscentrum nodig, moet men minimaal
21 jaar oud zijn en van onbesproken gedrag zijn. Voor de
leidinggevenden zijn de regels vriendelijker en realistischer
geworden. In het verleden moest er altijd minimaal één van de op de
vergunning genoemde personen aanwezig zijn als de kantine open was. De
nieuwe wetgeving schrijft voor, dat er op de tijden dat er alcohol
geschonken wordt één van de op de vergunning genoemde leidinggevenden
óf een barvrijwilliger met een tapinstructie aanwezig moet zijn. Deze
tapinstructie voor barvrijwilligers is iets nieuws. De wetgever heeft
zich gerealiseerd dat het vrijwel onmogelijk is voor de
leidinggevenden om áltijd aanwezig te zijn als de kantine open is. Een
verplichte tapinstructie moet de zekerheid bieden dat (een deel van
de) barvrijwilligers de nodige kennis hebben om de leidinggevenden te
vervangen. Voorwaarde is alleen dat deze barvrijwilligers minimaal 16
jaar oud zijn en goed op de hoogte zijn van de nieuwe leeftijdsgrenzen
voor het gebruik van alcohol, de schadelijke gevolgen en gevaren van
overmatig alcoholgebruik en het verbod van doorschenken aan personen
die zichtbaar te veel hebben gedronken.
Ook nieuw is dat een vereniging een bestuursreglement, met daarin de
huisregels over het schenken van alcohol, dient vast te stellen.
Minimale vereisten voor het bestuursreglement zijn de vaststelling van
de uren dat er alcohol geschonken mag worden, door wie er getapt mag
worden, aan wie er wel en aan wie er geen alcohol geschonken mag
worden en de wijze waarop er binnen de vereniging wordt toegezien op
de naleving van de (wettelijke) regels. Zo mogen zwak alcoholische
dranken niet meer verkocht worden aan personen jonger dan 16 jaar en
om sterke drank te mogen kopen, moet men 18 jaar oud zijn.
Verenigingen en stichtingen hebben de keuze om paracommerciële
bepalingen in het bestuursreglement op te nemen. Deze bepalingen
dienen oneerlijke concurrentie tussen verenigingen en commerciële
horeca tegen te gaan. Met name van feesten in de privé-sfeer zoals
bruiloften in verenigingsgebouwen zijn de commerciële horeca een doorn
in het oog. Dit zijn oneigenlijke activiteiten voor een vereniging.
Belastingvrijstelling, barvrijwilligers en gesubsidieerde
voorzieningen mogen niet gebruikt worden om (para)commerciële
activiteiten te ontplooien. De overkoepelende sportorganisatie NOC*NSF
adviseert alle bij haar aangesloten sportverenigingen over te gaan tot
het opnemen van deze paracommerciële bepalingen. Het belangrijkste
argument hierbij is, dat deze bepalingen als bewijs kunnen dienen voor
de niet-commerciële status die verenigingen graag bij de
Belastingdienst willen hebben, zodat er geen belasting betaald hoeft
te worden over de inkomsten.
Voor verenigingen en stichtingen is er alles bij elkaar aardig wat
veranderd en er zal hier en daar nog het nodige werk verzet moeten
worden om weer in de pas te lopen met de nieuwe wetgeving. Als dat
nodig is, biedt de gemeente Rijswijk ondersteuning aan om te voldoen
aan de wettelijke regels. De gemeentelijke werkzaamheden die
voortvloeien uit de Drank- en Horecawet, zoals het verstrekken en
controleren van de vergunningen, worden uitgevoerd door de afdeling
Vergunningen en Handhaving van de Dienst Grondgebiedzaken. Iedereen
die meer informatie wil over de gevolgen van de nieuwe wetgeving of
over horeca in het algemeen, kan deze afdeling benaderen. De afdeling
is gehuisvest aan de De Bruyn Kopsstraat 4 en is telefonisch te
bereiken op nummer 070 3959870 of 070 3959807.
Vrijstelling artikel 50, lid 4 Woningwet
De burgemeester van de gemeente Rijswijk brengt ter openbare kennis
dat door een viertal aanvragen is ingediend :
* Ballangeelaan 18 (B161-01) het vergroten van een woonhuis middels
een achteruitbouw
* Boswinde 54 (B180-01) het plaatsen van ee serre
* Hopmanstraat 2 (B195-01) het vergroten van een woonhuis middels
een achteruitbouw
* Laan van Hoornwijck 100 (B199-01) het plaatsen van een hekwerk
Voor het gebied waarbinnen de aanvragen is gelegen geldt een
voorbereidingsbesluit. Daar het bouwplan niet in strijd is met het in
voorbereiding zijnde bestemmingsplan of met de in voorbereiding zijnde
herziening daarvan kunnen burgemeester en wethouders de
bouwvergunningen op grond van artikel 50, lid 4 van de Woningwet
verlenen en maken van dit voornemen hierbij melding.
De bouw- en situatietekeningen liggen met ingang van 9 augustus 2001 4
weken ter inzage bij de sectie Bouw- en Woningtoezicht, afdeling
Vergunningen en Handhaving, kamer 008, de Bruyn Kopsstraat 4
(dependance gemeentehuis) tijdens de openingsuren van 8.30 tot 12.00
uur.
Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze omtrent de
aanvragen schriftelijk kenbaar maken bij burgemeester en wethouders.
Gebruiksvergunningen brandweer
Met ingang van vrijdag 10 augustus 2001 liggen de volgende
gebruiksvergunningen gedurende een termijn van zes weken ter inzage
bij de brandweer, afdeling preventie, Jacob van Offwegenlaan 55
(iedere werkdag geopend van 09.00 uur tot 10.30 uur):
* Kantoorgebouw "De Rijswijkse Olifant", Einsteinlaan 2-28;
* Mediamarkt, Prins Willem Alexanderpromenade 69-83.
Bij afgifte van de gebruiksvergunningen gaat het om de controle op het
brandveilig gebruik van een bouwwerk. Iedere belanghebbende is
gedurende de termijn van terinzageligging gerechtigd tegen een
gebruiksvergunning bezwaar in te dienen. Het bezwaarschrift dient te
worden gericht aan het College van burgemeester en wethouders van de
gemeente Rijswijk, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.
Bekendmaking inspraak project
-op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening-
Burgemeester en wethouders van Rijswijk maken bekend dat de volgende
projecten zijn ingediend:
* Leeuwendaal: het plaatsen van een dakopbouw aan de Mauritslaan 50;
* Leeuwendaal: het plaatsen van een dakopbouw aan de Mauritslaan 52;
* Julianapark: het oprichten van een Mappa Mondo kinderopvanghuis
hoek Huis te Landelaan/Van Vredenburchweg.
Voordat de bouwplannen in het kader van artikel 19a van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening (inclusief het verzoek om vrijstelling) ter
inzage worden gelegd, krijgt u in het kader van de Algemene
Inspraakverordening Rijswijk 1994 gelegenheid zich te laten informeren
over deze projecten.
U kunt hiertoe de projecten inzien met ingang van 10 en met 23
augustus 2001 bij de sectie Communicatie, kamer 77 (op werkdagen
geopend van 8.30-14.00 uur), Generaal Spoorlaan 2 te Rijswijk.
Gedurende de termijn van terinzagelegging kan eenieder schriftelijk
zijn zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester
en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH te Rijswijk.
De op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
ingekomen reacties en de resultaten hiervan worden betrokken bij de
verdere besluitvorming.
Nadat de inspraakprocedure-project is afgerond worden afhankelijk van
het resultaat van de inspraak de bouwplannen op grond van artikel 19a
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening gedurende vier weken ter inzage
gelegd.
Deze ter-inzage-legging wordt aangekondigd in de weekkrant Groot
Rijswijk.
Vergunningen en Handhaving tijdelijk in stadhuis ondergebracht
De medewerkers van de gemeentelijke afdeling Vergunningen en
Handhaving (V&H) zijn vanwege wateroverlast in hun kantoor aan de De
Bruyn Kopsstraat 4 tijdelijk ondergebracht in het Rijswijkse stadhuis.
Tijdens de wolkbreuk van het afgelopen weekend is het souterrain van
de gemeentelijjke dependance aan de De Bruyn Kopsstraat ondergelopen.
Alleen de afdeling V&H met onder meer de sectie Bouw- en
Woningtoezicht en de sectie Milieu is tijdelijk uit geplaatst. De
andere gemeentelijke afdelingen, die gehuisvest zijn in de dependance
hebben geen waterschade opgelopen en blijven hun werkzaamheden vanuit
de De Bruyn Kopsstraat verrichten.
De V&H-medewerkers zijn nu gehuisvest op de derde etage van het
Rijswijkse stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2. Zij blijven
bereikbaar onder hun vaste telefoonnummers.
Naar verwachting zullen zij in de week van 20 augustus weer hun intrek
kunnen nemen in de dependance aan de De Bruyn Kopsstraat. Via de
gemeenteberichten zal de exacte verhuisdatum bekend gemaakt worden.
Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie.
© 2001 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.