Gemeente Rijswijk

Gemeenteberichten
9 augustus 2001


* Belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk
* Regio Taxi, een nieuw openbaar vervoersysteem
* Wet voorzieningen gehandicapten

* Aanleg rotonde Sir W. Churchilllaan/Mgr. Bekkerslaan
* Drank- en Horecawet gewijzigd
Informatie voor verenigingen met een kantine
* Vrijstelling artikel 50, lid 4 Woningwet
* Gebruiksvergunningen brandweer

* Bekendmaking inspraak project

* Vergunningen en Handhaving tijdelijk in stadhuis ondergebracht
Belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk

Nu de ingangsdatum van 1 september 2001 van het belanghebbendenparkeren in Oud Rijswijk dichterbij komt, neemt ook het aantal schriftelijke reacties toe dat over dit onderwerp bij de gemeente binnenkomt. Deze reacties worden verzameld en zullen worden betrokken bij de vooraf reeds aangekondigde evaluatie van de parkeerregeling. Iederaan die een schriftelijke reactie heeft ingediend krijgt van de gemeente binnenkort antwoord. Aangezien volgende week al wordt begonnen met het plaatsen van de verkeersborden en de regeling zoals gezegd op 1 september in werking treedt, is het niet onverstandig om de nieuwe maatregelen rond het parkeren nog eens nader toe te lichten. Het hierbij geplaatste artikel over de Parkeernota is deels een overdruk van een publicatie uit Rijswijk Regelrecht van 21 december vorig jaar. Het verhaal is vooral toegespitst op het belanghebbendenparkeren. Indien u het complete verhaal rond het parkeren in Rijswijk eens nader wilt bestuderen dan is daar een aantal mogelijkheden voor. Allereerst ligt de Parkeernota ter inzage in het stadhuis bij het team communicatie. Een exemplaar van de nota is daar ook te koop voor fl. 35,- (Eur 15,88). Ook via de gemeentelijke website www.rijswijk.nl kunt u de parkeernota raadplegen en eventueel downloaden. Tot slot maken wij u attent op het bestaan van de gratis parkeerfolder waarin de diverse parkeermogelijkheden in Rijswijk nader worden toegelicht. Ook deze folder is af te halen bij de voorlichtingsbalie van het team communicatie in het stadhuis.

PARKEREN IN RIJSWIJK
In november 2000 heeft de gemeenteraad van Rijswijk de Parkeernota vastgesteld.
De nota geeft het parkeerbeleid voor de komende jaren weer en geeft een concrete vertaling naar maatregelen.

Bij het bepalen van het beleid is ervan uitgegaan dat alleen parkeerregulering plaats dient te vinden op die plaatsen waar de vraag groter is dan het aanbod aan parkeerruimte. Dit houdt tevens in dat de maatregelen die hieruit voortvloeien gebiedsgebonden zijn. In woongebieden betekent dit dat een "vraagvolgend" beleid gevoerd zal gaan worden. Met andere woorden: waar mogelijk wordt gezorgd voor een plaats in de buurt.
Bij de werkgebieden is dit juist andersom. Hier is sprake van een sturend beleid, waarbij de openbare ruimte in principe is bestemd voor bezoekers. De mate waarin dit realiseerbaar is is mede afhankelijk van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
Voor het goed functioneren van de winkelgebieden is de aanwezigheid van voldoende parkeerruimte essentieel. De maatregelen zijn afhankelijk van het type winkelcentrum: bij buurtwinkelcentra wordt meestal kort geparkeerd, bij In de Bogaard en Oud Rijswijk is de parkeerduur veelal langer.
In gebieden waar zowel winkelen, wonen en werken voorkomt zal de beschikbare parkeerruimte zo goed mogelijk over de verschillende (parkeer )groepen moeten worden verdeeld. In die gebieden wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk te voldoen aan de parkeerbehoefte van de bewoners.

De belangrijkste maatregelen die uit het beleid voortvloeien zijn globaal te verdelen in de volgende groepen: betaald parkeren, blauwe zones, belanghebbendenparkeren.
In de Parkeernota zijn in de volgende gebieden de volgende maatregelen vastgesteld:

Betaald parkeren:
Het betaald parkeren op de volgende lokaties blijft gehandhaafd: Herenstraat, Willemstraat, Nobelaerstraat, Mallegat, Schoolstraat, Hilvoordestraat en Wethouder Hillenaarplantsoen. Ook de parkeervoorzieningen in en om het winkelcentrum In de Bogaard blijven betaald parkeren (Q-Park).

Blauwe zones:
De bestaande blauwe zones blijven gehandhaafd.
De parkeermeters op de Prinses Irenelaan en het Hendrik Ravesteijnplein/Lindelaan zijn verwijderd en vervangen door blauwe zones. De maximale parkeerduur op de Prinses Irenelaan wordt 30 minuten en op het Hendrik Ravesteijnplein/Lindelaan 2 uur. Dit geldt ook voor één zijde van de verbindingsweg tussen het Hendrik Ravesteijnplein en de Willem van Rijswijckstraat. Op de Dr. H. Colijnlaan/ Huis te Landelaan zijn de betaalautomaten buiten bedrijf gesteld. Ook hier is blauwe zoneparkeren ingevoerd (maximale parkeerduur 1 uur).
Als gevolg van de parkeerproblematiek in de Broekpolder is bij de oogkliniek eveneens een blauwe zone ingesteld.
Tot slot zal deze maatregel ook worden uitgevoerd op het Gen. Eisenhowerplein.

Belanghebbendenparkeren:
Naast handhaving van het bestaande gebied met belanghebbendenparkeren rondom In de Bogaard zal ook belanghebbendenparkeren ingevoerd gaan worden in Oud Rijswijk. Met ingang van 1 augustus jl. is belanghebbendenparkeren ingevoerd in het Havenkwartier. Tussen de gebieden zitten enige verschillen:

* rondom In de Bogaard: de bestaande blauwe zones blijven vooralsnog gehandhaafd (ca. 20% van de parkeercapaciteit); de werkingstijden van de regeling wordt uitgebreid en is straks in overeenstemming met de openingstijden van de winkels.

* Oud Rijswijk: ca. 40 % van de parkeercapaciteit zal worden ingericht als blauwe zone; de werkingstijden in het gebied zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur. Evaluatie van het gebruik van de regeling zal duidelijk moeten maken of aanpassingen wenselijk zijn.

* Havenkwartier: ca. 20% van de parkeercapaciteit is ingericht als blauwe zone; de regeling is alleen van kracht tijdens kantooruren.

De regeling belanghebbendenparkeren houdt in het kort het volgende in:
* bewoners in het gebied kunnen op basis van hun kentekenbewijs in aanmerking komen voor een bewonersvergunning. Zij kunnen met deze vergunning in het gehele aaneengeloten belanghebbendengebied parkeren. De kosten van deze vergunning bedragen voor het jaar 2001 fl. 40,-

* bezoekers kunnen gebruik maken van dagdeelvergunningen. Deze vergunningen worden op adres uitgegeven, waarbij voor het jaar 2001 vooralsnog is uitgegaan van een maximum van 100 dagdeelvergunningen per adres. De kosten van een dagdeelvergunning bedragen fl. 1,50. De bezoekers kunnen dan parkeren in het belanghebbendengebied. Natuurlijk kunnen bezoekers ook gebruik maken van de blauwe zones in het gebied. Hiervoor zijn geen dagdeelvergunningen nodig, maar zal de parkeerschijf gebruikt moeten worden.

* er wordt in principe maar één "zakelijke" vergunning uitgegeven per vestiging/ winkel/ onderneming in het gebied. Met deze vergunning mag in alle belanghebbendengebieden geparkeerd worden. De kosten van een dergelijke vergunning bedragen voor het jaar 2001 fl. 1.100,-

* speciale doelgroepen kunnen tevens een zakelijke vergunning aanvragen: aangetoond moet wel worden dat men beroepshalve noodgedwongen meerdere keren per dag in het gebied moet parkeren.

Alle genoemde vergunningen kunnen tijdens de openingstijden aangevraagd worden bij loket 1, 2 of 3 van de afdeling Burger-, Woon- en Zorgzaken in het stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2. De afdeling is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 14.00 uur en op donderdagavond van 17.00 tot 19.00 uur. De verschuldigde leges kunnen contant worden voldaan (pinnen is mogelijk) bij het afhalen van de parkeerkaart.



Regio Taxi, een nieuw openbaar vervoersysteem
Aandacht voor vergoedingen in de vervoerskosten (WVG)

Vorige week is in de gemeenteberichten uitvoerig aandacht besteed aan het nieuwe openbaar vervoersysteem genaamd RegioTaxi, dat met ingang van 1 september aanstaande van start gaat in de regio Haaglanden. In het kort zullen we de kenmerken van dit systeem nog even de revu laten passeren, maar dit artikel staat in het teken van de gevolgen voor de mensen die op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) een financiële tegemoetkoming ontvangen in de vervoerskosten. Het artikel van vorige week kunt u altijd nog nalezen op de gemeentelijke website, www.rijswijk.nl.

De RegioTaxi houdt, ook qua kosten, het midden tussen de bus en de taxi. Het is een aanvulling op andere vormen van openbaar vervoer zoals de bus, tram, taxi en Traxx. Het voordeel is echter dat de RegioTaxi voor veel gehandicapten en ouderen zeer geschikt is. De rollator, scootmobiel of elektrische rolstoel kunnen meegenomen worden. De komende maanden zal het stadsgewest Haaglanden de inwoners van de regio informeren over de RegioTaxi. De belangrijkste kenmerken van dit systeem zijn:

* Het vervoer moet minimaal 1 uur voor aanvang van de rit besteld worden.

* Reservering kan telefonisch op 0900-9666 (22ct p/min), per mail, fax of visicom.

* Rijdtijden zijn dagelijks tussen 06.00 en 01.00 uur , ook in het weekend.

* Het bereik is 5 openbaar vervoer zones.
* De kosten per zone zijn fl. 3,00 en een eenmalig opstaptarief van fl. 3,00.

* Vanaf de vierde zone geldt een dubbeltarief.
* Reizen in groepsverband is goedkoper, de derde en vierde passagier krijgen 50% korting.

* De ritten worden uitgevoerd met een marge van 0 tot 20 minuten na de afgesproken ophaal- of aankomsttijd.

* De professionele chauffeur helpt bij in- en uitstappen, ook bij gebruik van een rolstoel of scoot-mobiel.

* Er mag maximaal 20 minuten omgereden worden.
* Begeleiders met een NS-begeleidingskaart en kinderen tot 4 jaar mogen gratis mee.

* Huisdieren mogen niet mee.

* In de voertuigen mag niet gerookt worden, ook het nuttigen van consumpties is niet toegestaan.

De folder waarin deze nieuwe vorm van openbaar vervoer uitvoerig wordt toegelicht is verkrijgbaar bij de voorlichtingsbalie van het team communicatie in het stadhuis.



Wet voorzieningen gehandicapten

Wat betekent de RegioTaxi voor cliënten met een financiële tegemoetkoming in de vervoerskosten?
Er zijn cliënten die in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten(Wvg) een financiële tegemoetkoming krijgen in de vervoerskosten. Voor hen zal de RegioTaxi een goede aanvulling zijn op de bestaande vervoersmiddelen. De keuze voor vervoer per taxi, eigen auto, vervoer door derden of Traxx blijft bestaan. De RegioTaxi wordt aan deze keuze toegevoegd, er is géén verplichting om de Regio Taxi te gebruiken.
De gemeenteraad van Rijswijk, die op 10 juli jl. akkoord is gegaan met de invoering van deze nieuwe vorm van openbaar vervoer, is ervan overtuigd dat RegioTaxi een goede manier van reizen biedt voor veel gehandicapten of ouderen. De RegioTaxi is daarbij ook nog beduidend goedkoper dan een gewone taxi. Daarom heeft de raad besloten de financiële tegemoetkoming voor vervoer in het kader van de Wvg, per 1 januari 2002 met 20% te verlagen.
De gemeente gaat ervan uit dat vrijwel alle Wvg-cliënten van de RegioTaxi gebruik kunnen maken. De manier waarop de financiële tegemoetkoming wordt verstrekt en de wijze van declareren blijven hetzelfde.

Swor-bus
Door de komst van de RegioTaxi zal de seniorenbus van de Stichting Welzijn Ouderen Rijswijk(Swor) per 1 september aanstaande niet meer rijden.



Aanleg rotonde Sir W. Churchilllaan/
Mgr. Bekkerslaan

Begin september wordt gestart met de aanleg van een rotonde op het kruispunt van de Sir W. Churchilllaan met de Mgr. Bekkerslaan. De aanleg zal naar verwachting circa drie maanden in beslagnemen en heeft gevolgen voor het wegverkeer.
Zo zullen de Mgr. Bekkerslaan en de Schaapweg ter hoogte van het kruispunt worden afgesloten voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers en fietsers.
De Sir W. Churchilllaan blijft in beide richtingen voor het verkeer toegankelijk. Om de nodige werkruimte voor de aanleg van de rotonde te realiseren is het noodzakelijk dat het verkeer op de Sir W. Churchilllaan eerst over de noordzijde van het kruispunt wordt geleid (kant Marijkesingel) om daarna na circa zes weken van de vernieuwde zuidzijde gebruik te gaan maken. Het verkeer kan dan -medio oktober- weer de Mgr. Bekkerslaan in- en uitrijden. De Schaapweg blijft afgesloten tot eind november bij de oplevering van de rotonde.



Informatie voor verenigingen met een kantine
Drank- en Horecawet gewijzigd

In het belang van de volksgezondheid is het schenken van alcohol op (semi-)commerciële basis verboden zonder een vergunning. Ook verenigingen en stichtingen met een kantine, soos of bar waar alcohol wordt geschonken, dienen een zogenaamde Drank- en Horecawetvergunning te hebben. De Drank- en Horecawet, die voorschrijft waaraan alcoholverstrekking moet voldoen, is per 1 november 2000 gewijzigd. Bestaande vergunningen blijven gewoon geldig, maar er verandert het een en ander voor verenigingen die een nieuwe vergunning nodig hebben. Redenen voor een nieuwe vergunning zijn vaak een verbouwing of verhuizing van de bar of als er wisselingen zijn in de (bestuurs)leden die actief zijn in de bar en genoemd worden op de vergunning.

De gewijzigde regels schrijven voor dat er minimaal twee leden van de vereniging als leidinggevende op de vergunning genoemd worden. Deze personen zijn verantwoordelijk voor het naleven van de regels die bij de vergunning horen. Om leidinggevende te kunnen zijn, is een diploma sociale hygiëne van het SVH opleidingscentrum nodig, moet men minimaal 21 jaar oud zijn en van onbesproken gedrag zijn. Voor de leidinggevenden zijn de regels vriendelijker en realistischer geworden. In het verleden moest er altijd minimaal één van de op de vergunning genoemde personen aanwezig zijn als de kantine open was. De nieuwe wetgeving schrijft voor, dat er op de tijden dat er alcohol geschonken wordt één van de op de vergunning genoemde leidinggevenden óf een barvrijwilliger met een tapinstructie aanwezig moet zijn. Deze tapinstructie voor barvrijwilligers is iets nieuws. De wetgever heeft zich gerealiseerd dat het vrijwel onmogelijk is voor de leidinggevenden om áltijd aanwezig te zijn als de kantine open is. Een verplichte tapinstructie moet de zekerheid bieden dat (een deel van de) barvrijwilligers de nodige kennis hebben om de leidinggevenden te vervangen. Voorwaarde is alleen dat deze barvrijwilligers minimaal 16 jaar oud zijn en goed op de hoogte zijn van de nieuwe leeftijdsgrenzen voor het gebruik van alcohol, de schadelijke gevolgen en gevaren van overmatig alcoholgebruik en het verbod van doorschenken aan personen die zichtbaar te veel hebben gedronken.

Ook nieuw is dat een vereniging een bestuursreglement, met daarin de huisregels over het schenken van alcohol, dient vast te stellen. Minimale vereisten voor het bestuursreglement zijn de vaststelling van de uren dat er alcohol geschonken mag worden, door wie er getapt mag worden, aan wie er wel en aan wie er geen alcohol geschonken mag worden en de wijze waarop er binnen de vereniging wordt toegezien op de naleving van de (wettelijke) regels. Zo mogen zwak alcoholische dranken niet meer verkocht worden aan personen jonger dan 16 jaar en om sterke drank te mogen kopen, moet men 18 jaar oud zijn. Verenigingen en stichtingen hebben de keuze om paracommerciële bepalingen in het bestuursreglement op te nemen. Deze bepalingen dienen oneerlijke concurrentie tussen verenigingen en commerciële horeca tegen te gaan. Met name van feesten in de privé-sfeer zoals bruiloften in verenigingsgebouwen zijn de commerciële horeca een doorn in het oog. Dit zijn oneigenlijke activiteiten voor een vereniging. Belastingvrijstelling, barvrijwilligers en gesubsidieerde voorzieningen mogen niet gebruikt worden om (para)commerciële activiteiten te ontplooien. De overkoepelende sportorganisatie NOC*NSF adviseert alle bij haar aangesloten sportverenigingen over te gaan tot het opnemen van deze paracommerciële bepalingen. Het belangrijkste argument hierbij is, dat deze bepalingen als bewijs kunnen dienen voor de niet-commerciële status die verenigingen graag bij de Belastingdienst willen hebben, zodat er geen belasting betaald hoeft te worden over de inkomsten.

Voor verenigingen en stichtingen is er alles bij elkaar aardig wat veranderd en er zal hier en daar nog het nodige werk verzet moeten worden om weer in de pas te lopen met de nieuwe wetgeving. Als dat nodig is, biedt de gemeente Rijswijk ondersteuning aan om te voldoen aan de wettelijke regels. De gemeentelijke werkzaamheden die voortvloeien uit de Drank- en Horecawet, zoals het verstrekken en controleren van de vergunningen, worden uitgevoerd door de afdeling Vergunningen en Handhaving van de Dienst Grondgebiedzaken. Iedereen die meer informatie wil over de gevolgen van de nieuwe wetgeving of over horeca in het algemeen, kan deze afdeling benaderen. De afdeling is gehuisvest aan de De Bruyn Kopsstraat 4 en is telefonisch te bereiken op nummer 070 3959870 of 070 3959807.



Vrijstelling artikel 50, lid 4 Woningwet

De burgemeester van de gemeente Rijswijk brengt ter openbare kennis dat door een viertal aanvragen is ingediend :

* Ballangeelaan 18 (B161-01) het vergroten van een woonhuis middels een achteruitbouw

* Boswinde 54 (B180-01) het plaatsen van ee serre
* Hopmanstraat 2 (B195-01) het vergroten van een woonhuis middels een achteruitbouw

* Laan van Hoornwijck 100 (B199-01) het plaatsen van een hekwerk
Voor het gebied waarbinnen de aanvragen is gelegen geldt een voorbereidingsbesluit. Daar het bouwplan niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan of met de in voorbereiding zijnde herziening daarvan kunnen burgemeester en wethouders de bouwvergunningen op grond van artikel 50, lid 4 van de Woningwet verlenen en maken van dit voornemen hierbij melding.

De bouw- en situatietekeningen liggen met ingang van 9 augustus 2001 4 weken ter inzage bij de sectie Bouw- en Woningtoezicht, afdeling Vergunningen en Handhaving, kamer 008, de Bruyn Kopsstraat 4 (dependance gemeentehuis) tijdens de openingsuren van 8.30 tot 12.00 uur.

Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze omtrent de aanvragen schriftelijk kenbaar maken bij burgemeester en wethouders.



Gebruiksvergunningen brandweer

Met ingang van vrijdag 10 augustus 2001 liggen de volgende gebruiksvergunningen gedurende een termijn van zes weken ter inzage bij de brandweer, afdeling preventie, Jacob van Offwegenlaan 55 (iedere werkdag geopend van 09.00 uur tot 10.30 uur):
* Kantoorgebouw "De Rijswijkse Olifant", Einsteinlaan 2-28;
* Mediamarkt, Prins Willem Alexanderpromenade 69-83.
Bij afgifte van de gebruiksvergunningen gaat het om de controle op het brandveilig gebruik van een bouwwerk. Iedere belanghebbende is gedurende de termijn van terinzageligging gerechtigd tegen een gebruiksvergunning bezwaar in te dienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.



Bekendmaking inspraak project

-op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening-
Burgemeester en wethouders van Rijswijk maken bekend dat de volgende projecten zijn ingediend:

* Leeuwendaal: het plaatsen van een dakopbouw aan de Mauritslaan 50;
* Leeuwendaal: het plaatsen van een dakopbouw aan de Mauritslaan 52;
* Julianapark: het oprichten van een Mappa Mondo kinderopvanghuis hoek Huis te Landelaan/Van Vredenburchweg.

Voordat de bouwplannen in het kader van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (inclusief het verzoek om vrijstelling) ter inzage worden gelegd, krijgt u in het kader van de Algemene Inspraakverordening Rijswijk 1994 gelegenheid zich te laten informeren over deze projecten.
U kunt hiertoe de projecten inzien met ingang van 10 en met 23 augustus 2001 bij de sectie Communicatie, kamer 77 (op werkdagen geopend van 8.30-14.00 uur), Generaal Spoorlaan 2 te Rijswijk. Gedurende de termijn van terinzagelegging kan eenieder schriftelijk zijn zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH te Rijswijk.

De op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening ingekomen reacties en de resultaten hiervan worden betrokken bij de verdere besluitvorming.

Nadat de inspraakprocedure-project is afgerond worden afhankelijk van het resultaat van de inspraak de bouwplannen op grond van artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening gedurende vier weken ter inzage gelegd.
Deze ter-inzage-legging wordt aangekondigd in de weekkrant Groot Rijswijk.



Vergunningen en Handhaving tijdelijk in stadhuis ondergebracht

De medewerkers van de gemeentelijke afdeling Vergunningen en Handhaving (V&H) zijn vanwege wateroverlast in hun kantoor aan de De Bruyn Kopsstraat 4 tijdelijk ondergebracht in het Rijswijkse stadhuis. Tijdens de wolkbreuk van het afgelopen weekend is het souterrain van de gemeentelijjke dependance aan de De Bruyn Kopsstraat ondergelopen. Alleen de afdeling V&H met onder meer de sectie Bouw- en Woningtoezicht en de sectie Milieu is tijdelijk uit geplaatst. De andere gemeentelijke afdelingen, die gehuisvest zijn in de dependance hebben geen waterschade opgelopen en blijven hun werkzaamheden vanuit de De Bruyn Kopsstraat verrichten.
De V&H-medewerkers zijn nu gehuisvest op de derde etage van het Rijswijkse stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2. Zij blijven bereikbaar onder hun vaste telefoonnummers.
Naar verwachting zullen zij in de week van 20 augustus weer hun intrek kunnen nemen in de dependance aan de De Bruyn Kopsstraat. Via de gemeenteberichten zal de exacte verhuisdatum bekend gemaakt worden.




Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie. © 2001 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.