Oosterhout wil fors investeren in ecologie bedrijventerrein Weststad
Plan voor aanleg ecologische verbindingszone
De gemeente Oosterhout wil fors investeren in de ecologie op het
bedrijventerrein Weststad. Dat blijkt uit een voorstel van b. en w.
aan de gemeenteraad, dat geagendeerd staat voor de raadsvergadering
van 11 september. Het voorstel valt in twee delen uiteen: het
aanleggen van een ecologische verbindingszone langs Weststad III en
het verbeteren van het zogenaamde "omloopbos" langs Weststad I en II.
In totaal is hiermee een investering gemoeid van 2.680.000 (
1.216.131). Dat is inclusief een aanzienlijke subsidie van 656.689 (
297.947) die het Brabants Landschap voor dit project in het
vooruitzicht heeft gesteld.
De ecologische verbindingszone langs Weststad III dient ter
compensatie van de oorspronkelijke verbindingszone langs het
Wilhelminakanaal. Door de aanleg van de langshaven is die zone op die
plek onmogelijk geworden. Alternatief is dus nu een zone langs de
noordelijke en westelijke kant van Weststad III, over een lengte van
drie kilometer en een maximale breedte van veertig meter. De
herinrichting van deze zone moet bovendien leiden tot een goede
landschappelijke overgang tussen het bedrijventerrein Weststad III en
het agrarische gebied rond Den Hout. Het plan voor de herinrichting
van dit gebied is, in opdracht van de gemeente Oosterhout, opgesteld
door Elings Landschapsarchitekten uit Oisterwijk, in samenspraak met
twaalf externe organisaties als de Milieuvereniging, het waterschap en
Rijkswaterstaat.
Het terrein is op dit moment in gebruik als weiland, gronddepot en
omloopbos met populieren. Geprobeerd is bestaande cultuurhistorische
en landschappelijke elementen (watergangen, struweel, Vlaamse schuur)
zoveel mogelijk te behouden en te accentueren. Andere doelstelling van
de aanleg van de ecologische verbindingszone is in dit gebied dier- en
plantensoort een plaats te geven die hier volgens het rapport "Groen
Blauw in Oosterhout" thuishoren. Te denken valt dan onder andere aan
de kamsalamander, de nachtegaal, de rietzanger, de watervleermuis en
de hermelijn.
Uitgangspunt bij de herinrichting van deze zone is dat de
verschillende onderdelen ieder een eigen gezicht moeten hebben, maar
dat er tegelijkertijd tijd wel sprake moet zijn van samenhang. Die
samenhang wordt verkregen door een duidelijke natte verbindingszone
(sloten, natuurvriendelijke oevers en poelen) en door het gebruik van
riet als hoofdelement. Hoge, vroeger bewoonde plaatsen krijgen een
bijzondere invulling in de vorm van fruitboomgaard en boombeplanting.
Verder zal het bedrijventerrein goed zichtbaar moeten blijven vanaf de
Weststadweg en de A59, terwijl het bedrijventerrein zelf een
"raamwerk" krijgt van bomenrijen.
De nieuw aan te leggen ecologische verbindingszone is uit te splitsen
in zeven onderdelen:
in het deel tussen de Energieweg (Weststad I) en de leidingenstraat
bij Weststad II (aan de westzijde van het bedrijventerrein) worden
de bestaande sloten (met riet) gehandhaafd. Tussen de rietzone en
de Industrieweg liggen poelen, afgewisseld met nat struweel. Op het
talud naar de Industrieweg worden droog struweel (meidoorn,
sleedoorn, esdoorn) en zomereiken aangeplant. Het recreatieve
fietspad naar Made wordt gehandhaafd. Tussen de Weststadweg en het
pad zal, vanwege de sociale veiligheid, geen opgaande beplanting
worden aangebracht. Langs de Weststadweg worden de huidige
zomereiken gehandhaafd. Omdat de Weststadweg en de Energieweg
barrières vormen voor de voortgang van de ecologische
verbindingszone naar het Wilhelminakanaal (via de Bovensteweg) en
het Markkanaal, worden onder deze wegen eco-tunnels geplaatst;
in de leidingenstraat tussen Weststad II en III wordt struweel en
greppels aangelegd. Vanwege de aanwezigheid van het leidingentracé
is er hier geen mogelijkheid tot het ontwikkelen van "natte
natuur";
de strook tussen de leidingenstraat en de rotonde (aan de westzijde
van Weststad III) wordt vormgegeven als rietzone met bosjes en
poelen. Langs de Weststadweg komen twee rijen zomereiken (waarvan
de oostelijke rij al bestaat). De houtsingel aan de westzijde van
de Weststadweg zorgt voor de "zachte overgang" naar het
buitengebied van Den Hout. Langs de Logistiekweg worden rijen bomen
geplant die deel uitmaken van het raamwerk van bomen van het
bedrijventerrein. De bedrijven hebben op eigen terrein vijvers,
waarin dakwater wordt opgevangen. Die vijvers kunnen hier eventueel
een overstort krijgen in de rietzone;
bij de hoge rug van de rotonde wordt de rietzone onderbroken. Een
dubbele rij eiken symboliseert hier de vroegere Herstelsweg. Voor
de Vlaamse schuur wordt een fruitboomgaard aangeplant. Die
boomgaard accentueert de entree van Weststad III en verwijst naar
het voormalige agrarisch gebruik. Poelen met droge bosjes liggen om
de 150 meter en worden met elkaar verbonden door eco-tunnels onder
de rotonde en door greppels;
op de hoge rug langs de A59 komen bosjes, poelen, greppels,
fruitboomgaarden en eiken. Hier wordt de dubbel rij eiken over het
voormalige tracé van de Herstelsweg doorgetrokken. De bomen langs
het Innovatiepark zorgen voor de overgang van het grootschalige
bedrijventerrein naar de ecologische verbindingszone. Een
hoogstamfruitboomgaard geeft het bedrijventterein een accent vanaf
de A59;
in het gedeelte tussen A59 en Innovatiepark (noordzijde Weststad
III) komt weer een doorgaande rietzone met poelen en bosjes. Langs
het Innovatiepark komen bomen;
tenslotte wordt het laatste gedeelte langs de A59 tot aan het
Wilhelminakanaal ingericht als rietzone. De ecologische
verbindingszone is hier met greppels verbonden met de kanaaldijk
van het Wilhelminakanaal (aan de noordzijde van de A59). Tussen het
spoor en de kanaaldijk ligt een "stapsteen" in de vorm van een
bosje met een poel.
Medewerking bedrijven
Overigens wil de gemeente Oosterhout ook de bedrijven op Weststad III
bewegen om, met de inrichting van hun (voor)terreinen, aan te sluiten
bij de ecologische ontwikkeling van het bedrijventerrein. Dat is
overigens niet alleen goed voor de ecologie, het kan ook een fraai
"visitekaartje" voor de bedrijven opleveren. In 2001 zal dan ook de
nodige energie gestoken worden in voorlichting aan de ondernemers over
dit onderwerp.
Integraal voorstel
Het voorstel voor de ecologische verbindingszone geldt dus niet alleen
het "nieuwe" bedrijventerrein Weststad III, maar ook de "oude"
terreinen Weststad I en II. Dat laatste gebeurt eerder dan in de
planning was voorzien. B. en w. hebben voor deze versnelling gekozen,
omdat nu de gelegenheid bestaat een integraal plan op te stellen,
hetgeen kostenbesparend werkt. Het plan kan bovendien straks zo
aansluiten op de te ontwikkelen groene zone in het uitbreidingsgebied
Vrachelen 4/5. In het deel van de ecologische zone van Weststad I en
II kan daarnaast een vrijliggend fietspad worden aangelegd, dat
aansluit op het fietspadennet van Weststad III. En tenslotte is het,
om de subsidie van Brabants Landschap binnen te halen, nodig het plan
binnen twee jaar volledig afgerond te hebben.
Oosterhout, 9 augustus 2001