Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

"Voice over IP bestedingen nemen toe met ruim 40% per jaar"

Doorn - 10 augustus 2001 - Tot en met 2005 zullen de bestedingen aan "Voice over IP" en "IP Telephony" oplossingen (hard- en software) met gemiddeld 42% per jaar toenemen. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Comfidence onder de top van het Europese bedrijfsleven. In 2001 zal naar verwachting circa 1,1 miljard Euro besteed worden aan "VoIP" en "IP Telephony" oplossingen, in 2005 zal dit toegenomen zijn tot circa 4,5 miljard Euro. Voor de korte termijn zijn de Nederlandse en Italiaanse bedrijven het meest concreet met hun investeringen. Italianen beschouwen VoIP dan ook als hét alternatief voor traditionele spraak-omgevingen. Voor de periode 2001-2003 is de VoIP-investeringsbereidheid het grootste in Centraal Europa (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland).

Voice over IP en IP Telephony is het gebruik maken van een IP-netwerk c.q. het publieke internet voor telefonie (voice) doeleinden. Door gebruik te maken van deze technologie kunnen de gesprekskosten drastisch verminderen. Veelal zal de besparing door het gebruik van deze technologie een veelvoud zijn van de investeren in deze technologie c.q. oplossingen. Met andere woorden, het gaat hier om een rendementsinvestering. Daarnaast biedt deze technologie nog een aantal nieuwe mogelijkheden in het kader van combinatie van spraak- en datacommunicatie, de zogenoemde "convergentie". Zo zijn zaken als "internet call center", "call me now" en "beeldtelefonie" toepassingen die middels VoIP te realiseren zijn.

VoIP een nieuwe trend en een nieuwe IT-afkorting, maar waar denken ICT-managers in West Europa nu aan als ze deze term horen. Overall vertaalt bijna 1 op de 3 respondenten VoIP als "Internet Telephony" (bellen via internet), terwijl circa 1 op 4 dit vertaalt als "Future Technology" (techniek van de toekomst). Per land is de perceptie van VoIP echter nogal verschillend, zo associëren Engelse managers VoIP met beheersing van de "Total Cost of Ownership" (de totale operationele netwerkkosten).

Het samenvoegen van "Service Level Agreements" (leveringsvoorwaarden en service afspraken) voor data- en voice-omgevingen wordt bij bijna de helft van de Europese bedrijven beschouwd als 1 van de meest essentiële voordelen van VoIP. Hiermee bespaart men kosten en neemt de beheersbaarheid toe. De afname van de "Total Cost of Ownership" wordt daarnaast als tweede (afgeleide) voordeel beschouwd. Het criterium "snelheid" wordt verrassend genoeg minder belangrijk gevonden bij de implementatie van VoIP.

Verantwoording:
De onderzoeksbevindingen worden uitgebracht onder de naam "Comfidence Communication Surveys " met als rapporttitel "VoIP & IP Telephony in Western Europe 2001-2005". Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen bij ruim 600 Europese bedrijven en organisaties behorende tot de top 10% van elk land. De onderzochte landen c.q. regio's zijn: Nordic region (Scandinavië, Denemarken), Nederland, België, Engeland, Central Europe (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), Frankrijk, Italië, Iberië (Spanje, Portugal).

Over Comfidence:
Comfidence, een combinatie van de woorden "Confidence" en "Communication", met andere woorden Comfidence staat voor "vertrouwen in communicatie". Comfidence is gespecialiseerd in advisering en implementatie op gebied van; customer loyalty en customer relationship management, process- en projectmanagement, convergentie en multi-service network solutions. Comfidence is value added solutions partner van onder andere SuperOffice op het gebied Sales Force Automation en Customer Relationship Management en van HP op het gebied van multi-service netwerk oplossingen en convergentie.