Werelddebuut voor krachtigste Mercedes-Benz
Nieuwe SL 55 AMG op de IAA 2001 in Frankfurt
(10 augustus 2001)
* SL-uitrusting: meer 'value for money' dan bij voorganger
* SL 55 AMG: nieuwe 350 kW/476 pk high-performance sportwagen
* SL-krachtbron: V8 compressor met AMG-techniek ult de autosport
Mercedes-Benz breidt het modellenprogramma van de nieuwe SL-Klasse,
die onlangs met de SL 500 zijn wereldpremière vierde in Hamburg, uit
met een rasechte sportwagen van Mercedes-AMG. De high-performance
roadster SL 55 AMG debuteert op de Internationale
Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt, die wordt gehouden van 13
tot 23 september 2001.
De nieuwe SL-Klasse onderscheidt zich niet alleen door modernste
technologie, optimale veiligheid en exclusiviteit op topniveau, maar
ook door zijn uitstekende 'value for money'. De prijs-waardeverhouding
is ruim zeven procent verbeterd ten opzichte van de voorganger,
dankzij de aanzienlijk rijkere standaarduitrusting. De SL 500, vanaf
medio oktober leverbaar op de Europese markt, kost in Nederland Euro
140.000. De prijs voor de high-performance roadster SL 55 AMG, die in
het voorjaar van 2002 leverbaar wordt, bedraagt in Nederland Euro
182.000. De SL 55 AMG is met zijn nieuw ontwikkelde V8-compressormotor
momenteel de krachtigste personenauto van Mercedes-Benz. Uit 5,5 liter
cilinderinhoud haalt de krachtbron een indrukwekkende 350 kW/476 pk.
Al bij 2650 t/min is het maximale koppel van 700 Nm beschikbaar; de
koppelkromme blijft tot 4500 t/min op dit hoge niveau. Deze motor
kenmerkt zich dan ook door een ongekende respons vanuit lage
toerentallen en een perfecte elasticiteit bij het accelereren in
iedere versnelling. Voor de sprint vanuit stilstand tot 100 km/h heeft
de SL 55 AMG slechts luttele 4,7 seconden nodig; de topsnelheid is
elektronisch begrensd op 250 km/h. Qua prestatieniveau staat de nieuwe
SL 55 AMG met zijn imposante vermogen en koppel onbetwist aan de top
van het achtcilinder roadstersegment.
Uiterlijk onderscheidt de AMG-roadster zich van de SL 500 door onder
meer de styling van de bumpers en de aërodynamisch gevormde dorpels,
de donker getinte achterlichten, de sportieve 18-inch multispaakwielen
en de vier verchroomde uitlaatpijpen. Het interieur lost de belofte
van het krachtige carrosserieontwerp in met een passende ambiance:
sportieve integraalstoelen in speciaal geperforeerd leder, decoratief
gekleurd lederstiksel, sierlijsten in hoogwaardig aluminium en een
dashboard met zilverkleurig omringde, lichte wijzerplaten met rode
wijzers. Het sportieve karakter van deze roadster wordt nog
geaccentueerd door de vijftrapsautomaat met in de autosport
ontwikkelde schakeltoetsen op het stuur.
In vergelijking met de voorganger bieden de nieuwe SL 500 en SL 55 AMG
een uitgesproken hightech standaarduitrusting. Deze omvat onder meer
geavanceerde elektronische systemen zoals de Sensotronic Brake Control
(SBC) en de actieve onderstuuregeling Active Body Control (ABC).
Standaard zijn ook het innovatieve Variodak, het bedienings- en
weergavesysteem COMAND, nieuwe hoofd-borstkas-zijairbags en
xenon-koplampen. Optimaal comfort wordt gewaarborgd door bijvoorbeeld
de automatische klimaatbeheersing met zonnestralings- en
luchtvervuilingssensor, de geheugenfunctie voor de elektrische
verstelling van stoelen, stuur en buitenspiegels, en de automatische
verlichtingsschakeling. Tot de vele bijzondere uitrustingsdetails van
de nieuwe Mercedes-roadster behoren bovendien het alarmsysteem, het
adaptieve gaspedaal en de infrarood-afstandsbediening van het
Variodak.