VERBURG HOOGENDIJK ARCHITEKTEN

De Bataviahaven wordt zaterdag officieel in gebruik genomen.

Op zaterdag 11 augustus 2001 wordt door burgemeester Ch. Leeuwe van Lelystad en vertegenwoordigers van de provincie Flevoland de Bataviahaven officieel in gebruikgenomen. De Batavia Haven ligt naast de bestaande Bataviawerf. De ingebruikname is het begin van een groot waterfestival dat gedurende twee dagen op en rond Batavia Stad wordt gehouden.

De realisatie van het projekt is mede mogelijk gemaak door subsidies van de Europese Gemeenschap en het Ministerie van Economische zaken. Het totale project, een prijswinned project van Verburg Hoogendijk Architecten uit Amsterdam, heeft 19 miljoen gulden gekost.

INLEIDING

Naar aanleiding van een prijsvraag, uitgeschreven door de gemeente Lelystad, is het winnende ontwerp van Verburg Hoogendijk Architekten te Amsterdam onder directievoering van ingenieurs bureau DHV uit Amersfoort tot stand gekomen. DHV verzorgde naast engineering en contractvorming, tevens de Europeese subsidieaanvraag. Het project is in een tijdsbestek van tien maanden gerealiseerd en binnen de gestelde begroting opgeleverd.

Verburg Hoogendijk Architekten heeft deze haven ontworpen rekening houdend met de huidige en toekomstige ontwikkelingen in het gebied; de onlangs geopende 'Factory Outlet Village', oftewel Batavia Stad, en een toekomstig groot winkel- centrum met woningen, een havenkantoor en een passagiers terminal. De Bataviahaven geldt als een van de speerpuntprojecten in het struktuurmodel Kuststrook Lelystad 1999 en zal een positieve bijdrage leveren voor verdere toekomstige ontwikkelingen in dit gebied.

In de geschiedenis van Nederland was voor veel steden het water de vestigingsfaktor. Steden ontwikkelden zich geleidelijk rond of aan het water. Havens vormden vaak het handels- en uitgaanscentrum van de stad. Voor Lelystad gebeurt het net andersom. De stad heeft al een centrum in de polder en krijgt er een nieuw centrum bij. Uitgangspunt voor het project is dat de haven zich kan ontwikkelen tot een tweede centrum waar nieuwe funkties in een later stadium kunnen worden toegevoegd.

ONTWERP

Verburg Hoogendijk Architekten ziet de haven als een dynamisch element, een aan water gekoppelde speerpuntactiviteit voor Lelystad, waarmee nieuwe ontwikkelingen in gang kunnen worden gezet. Dit is in eerste fase gerealiseerd door de aanleg van van een brede bogen-muur op de dam. Een muur die beschutting geeft tegen de wind en doormiddel van de bogen schaal en maat geeft aan de enorme ruimte van het Markermeer. Een muur met een eigen architektuur en karakter, zodanig dat het voor iedere boot vanaf het water duidelijk is dat ze op de Bataviahaven van Lelystad aanvaren.

De architektuur van jachthaven is van een zeer eigen signatuur. Zeilen, masten, rompen van staal, hout en kunststof geven alleen al door hun specifieke materialisering een sfeer van snelheid en dynamiek. Voor de ernorme ruimte op de dam is dan ook een architektonisch sterke 'drager' nodig om de diverse havenfuncties als het ware op hun plek te verankeren terwijl de nodige beschutting tegen weer en wind wordt geboden.

De nieuwe haven bestaat uit een pier met op het einde daarvan een dam, beide met een breedte van ca. 30 meter. De pier steekt 100 meter het Markermeer in; de haaks erop staande dam heeft een lengte 300 meter. Via trappen komt men op de muur waar men een goed zicht heeft over het Markermeer en de jachthaven. Om de haven niet teveel achter de muur te verstoppen zijn zeven bogen in de muur aangebracht. Deze bieden vanaf de haven een schitterend (door-)zicht op het water De haven zal plaats bieden aan recreatievaartuigen en een 30 tot 40-tal schepen van de 'Bruine Vloot'. Naast vaste ligplaatsen biedt de haven tevens ruimte voor veerdiensten en passanten. De dam wordt mogelijk bebouwd met een havenkantoor, kantoren voor rederijen en een horecagelegenheid.