Ingezonden persbericht

Media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

12-8-2001; Betreft verslag ONK-wegraces TT Circuit Assen, Rizla+ Racing Day

JANSSEN S TITELKANSEN GESLONKEN; MAAR NIET WEG!

Wat onder normale weersomstandigheden een eenvoudige prooi voor De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Jarno Janssen had moeten worden, werd tijdens de jammerlijk verregende Rizla Racing Day II voor de Brabander een halve nul. Een eenvoudige prooi leek het te worden, nadat Janssen in beide trainingen op een zonnige zaterdag veruit de snelste was geweest. Een halve nul werd het nadat de nummer 2 uit zowel het NK als het EK onderuit ging in een door regen en bandenpoker geteisterde race, die, omdat er al na 5 ronden werd afgevlagd, voor halve ONK-punten meetelde.

Mijn 8 punten achterstand had normaal gesproken minimaal in een 3 punten achterstand moeten worden omgezet, maar de race werd één grote bandenpoker. Ik koos voor een intermediate band vóór, terwijl concurrent Van de Lagemaat voor een regenband koos. Direct na de start kroop ik in het wiel van Van de Lagemaat, die ik qua snelheid en sturen de baas kon. Maar het begon langzaam te druppelen in plaats van dat het opdroogde. Bij het aanremmen van de nationale bocht schoot ik daarom iets rechtdoor. Normaal geen ramp, maar de berm was door de regen en race-auto s zo slecht geworden dat ik pardoes onderuit viel toen ik het gas er op zette om de baan weer op te gaan.Ik wilde mijn motor nog oppakken, maar zag dat mijn linker stuurhel;ft afgebroken was. Over en uit. Weg 25 punten. Maar later bleek de schade te worden beperkt tot 12,5 punten, de helft. Al na 5 van de 10 ronden werd de race namelijk afgevlagd, omdat de regen met bakken uit de lucht kwam en er te veel rijders op slicks stonden en het te gevaarlijk werd. Diverse rijders kwamen in opstand omdat er vanwege het krappe tijdschema geen herstart gemaakt kon worden, waarop de KNMV besloot halve punten voor deze race toe te kennen. Daarbij wil de KNMV met de 250cc rijders rond de tafel om te bezien of er bij de laatste ONK-race hier op 30 sept. in Assen 2x een 250cc race kan worden gereden. Maar dat helpt mijn titelkansen, die geslonken, maar zeker niet weg zijn, er overigens niet veel beter op. Dat laatste weekeinde in september rij ik namelijk mijn voorlaatste EK-race in het Portugese Braga. Maar daar rijdt ONK-leider Van de Lagemaat ook. Als ik nog Nederlands kampioen wil worden zal ik het in de komende 3 ONK-races in Raalte, Tolbert en Hengelo (GLD) moeten doen , weet Janssen, die stevig baalde van zijn eigen fout, die hij ook ruiterlijk toegaf.

Ik ging zelf rechtdoor, had het misschien iets rustiger aan moeten doen, maar wilde winnen. Het was domme pech dat ik door die afgebroken stuurhelft niet verder kon. Ik had het 40.000 koppige publiek dat evengoed het slechte weer trotseerde meer waar voor hun geld willen geven , vervolgt Janssen. Op de vraag of hij nog voor een GP-wildcard in de Tsjechische GP van Brno in aanmerking komt, meldde Janssen. Ik zie af van die incidentele GP-wildcard om me alsnog op de NK-titel te kunnen concentreren. De Brno GP is namelijk gelijktijdig met de ONK-race in Tolbert. En als ik de laatste race in Assen ook al moet missen, kan ik Tolbert niet overslaan om nog kansen te maken op de titel , aldus Janssen, die ook nog volop kans maakt op de Europese titel bij de kwartliters.

Uitslag 250cc ONK-race + ONK-stand na 6 van de 10 ONK s:


1. Henk vd Lagemaat, Aprilia 5 ronden in 7.52,366 = 153,427 km/uur gem.; 2. Rob Filart, Honda op 18,315; 3. Marc Geenen, Honda op 21,477; 4. Jaap Hoogeveen, Yamaha op 21,993; 5. Stuart Voskamp, Honda op 22,405; 6. P. Politiek, Honda op 29,053; 7. Arnold Litjens, Honda op 29,054; 8. J. Vendelbo, DK, Honda op 30,808.

Jarno Janssen, NL, De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda kwam in de 3e ronde ten val, waarna hij met een afgebroken stuurhelft zijn race niet kon vervolgen.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. van de Lagemaat, 90,5; 2. Hoogeveen, 72,5; 3. Janssen, 70; 4. Boesveld, 59,5; 5. Pieper en Blok, 51; 7. Geenen, 44; 8. Visscher, 39; 9. Litjens, 37,5; 10. Filart, 36.