CAMBRIDGE TECHNOLOGY PARTNERS

Zelfdenkende agenda's op komst

Zelfdenkende agenda's voor verschillende lifestyles zijn in aantocht

Woerden, 14 augustus 2001 - Zelfdenkende elektronische agenda's die de gebruiker actief ondersteunen en veel organisatorisch werk uit handen nemen. Dat is de nieuwste toepassing van internet technologie die TNO ontwikkelt in het kader van het Media@Home project, en die door de Cambridge User Experience (UX) Group is ontworpen. Deze zogenaamde Pro Active Agenda's variëren van een groot beeldscherm in de keuken voor het gezin tot een kleinere hand-held agenda voor de 'single' yup. De derde doelgroep bestaat uit de jongere senioren, die een actief leven leiden en veel tijd over hebben die ad-hoc wordt ingericht. De Pro Active Agenda combineert nieuwe technologieën met de life-style van de gebruiker. Zo richt de agenda voor het hele gezin zich op het afstemmen van de activiteiten van elk der gezinsleden. Op een groot scherm in de keuken is te zien wat er die dag moet gebeuren, wie welke afspraken heeft en wat de beste tijd is om bijvoorbeeld de boodschappen te doen. Ook kunnen persoonlijke berichten voor familieleden worden achtergelaten in beeld of geluid, en geeft de agenda zelfstandig handige tips om het huishouden te vergemakkelijken.
De agenda voor de drukke, alleenstaande zakenman is meer gericht op planning. Omdat de vrienden- en kennissenkring vaak hetzelfde drukke leven leiden, kan zijn Pro Active Agenda communiceren met de agenda's van anderen. Bij het maken van bijvoorbeeld een squash-afspraak, geeft de agenda aan wie van de vrienden er tijd en zin heeft om op de gewenste datum en tijd een balletje te slaan. De agenda reserveert vervolgens een baan en rekent de huur alvast af. Een andere functie voor deze doelgroep is het geven van suggesties voor films en concerten op basis van het persoonlijke profiel van de gebruiker. Ook geeft de agenda aan wie er in de kennissenkring van dezelfde films of muziek houdt en eventueel tijd heeft om mee te gaan. Voor de jongere senioren die veel tijd hebben en mobiel zijn, is de Pro Active Agenda gericht op het invullen van wensen. Deze agenda geeft suggesties voor lokale evenementen, markten en concerten, bestuurt bijvoorbeeld een webcam in het centrum van de stad en biedt de mogelijkheid voor videoconferenties met de kleinkinderen. Omdat mensen in deze leeftijdscategorie vaak langer van huis gaan voor reizen of bezoek aan familie, zijn er kleinere agenda's voor onderweg die in contact staan met de Pro Active Agenda thuis. Om de gebruiker daadwerkelijk actief te ondersteunen, door bijvoorbeeld suggesties te geven over de beste planning van een afspraak of de tip wanneer en waar je boodschappen kunt doen zonder in tijdnood te komen, is de Pro Active Agenda gebaseerd op zeer gedetailleerde profielen. Elke doelgroep heeft een andere sociale organisatie, een ander leefritme en andere activiteiten. Daarom is bij de ontwikkeling van de agenda uitgegaan van 'echte' gebruikers. Voor elk type gebruiker is een persoonlijk profiel samengesteld waarin de kenmerken, activiteiten, voorkeuren en wensen zijn vastgelegd. Hierdoor is de agenda in staat om zelfstandig suggesties te doen die op maat zijn van de gebruiker.
De vormgeving van de Pro Active Agenda is ontwikkeld door de Cambridge UX Group op verzoek van TNO in het kader van het Media@Home project . De ontwerpen voor de Pro Active Agenda worden door TNO verder ontwikkeld en geëvalueerd alvorens er prototypen van worden gebouwd. TNO wil met het Media@Home project de integratie van ICT-diensten in de huiselijke omgeving stimuleren door een praktische visie te ontwikkelen op zowel het gebruiks- als het technologische aspect van dergelijke diensten. Door middel van de Pro Active Agenda willen ze deze visie toetsen.
De Cambridge UX Group is onderdeel van e-business consultant Cambridge Technology Partners. Cambridge UX Group richt zich op de laatste schakel van strategische marketing en communicatie en bouwt creatieve en interactieve concepten voor klanten en eindgebruikers. Cambridge Benelux is een in e-business consultancy gespecialiseerde onderneming, gevestigd in Woerden, Amsterdam en Brussel. Het moederbedrijf Cambridge Technology Partners is sinds kort een dochteronderneming van Novell.
TNO is een Nederlandse onafhankelijke kennisorganisatie met 5100 professionele medewerkers die een brugfunctie vervult tussen fundamenteel onderzoek en praktische toepassing. TNO bestaat uit 14 instituten die een breed scala van technologiekennis bestrijken.

Noot aan de redactie (