Ingezonden persbericht


Jachten selecteren vanaf film

Buitenlandse jachten uitgebreid gefilmd voor Nederlandse kopers

AMSTELVEEN Op 1 juli 2001 heeft WorldYacht BV de poorten geopend. Of beter gezegd, de TV aangezet. Want het bedrijf maakt gedetailleerde opnamen van te koop liggende jachten en vertoont die op video aan geïnteresseerde kopers. Jaarlijks worden 300 jachten gefilmd en beschreven en inmiddels zijn de eerste honderd beschikbaar. Daarmee introduceert WorldYacht een, op deze schaal, geheel nieuwe werkwijze in de jachtmakelaardij.

Jachtmakelaars aan de Middellandse Zee ervaren dat het niet zo eenvoudig is om kopers te overtuigen in het vliegtuig te stappen om eventjes een jacht te komen bekijken. Met de opnamen, die Video Inspectie Tours worden genoemd, wordt die afstand overbrugd. Wie op zoek is naar z n volgende jacht kan nu vanuit de luie stoel de eerste inspectie verrichten. Pas daarna beslist men of het ook echt de moeite waard is om de bezoekreis te ondernemen. Dat scheelt de klant tijd en geld.

Video Inspectie Tours

WorldYacht beschikt over een professioneel filmteam. Dat reist eens in de paar maanden de makelaars af. Vanaf de wal, aan dek en in het interieur wordt gefilmd. Details worden close-up opgenomen, zoals kombuis en navigatieruimte. Op kort lijkende matrassen wordt een rolmaat uitgelegd zodat de kijker weet of hij erin past. Ook de mindere kanten worden gefilmd. De bedoeling is immers dat een Video Inspectie Tour gelijk staat aan een persoonlijk bezoek aan boord. Dan valt ook op of het jacht goed is onderhouden.

De opnamen worden gemonteerd tot Video Inspectie Tours. Elk met drie kwartier lengte. Men bestelt ze voor Euro 25,- per postorder via de website www.worldyacht.net . Kosteloos bekijken kan ook, op drie locaties verspreid over Nederland bij jachtmakelaardij Het Wakend Oog. In de vestigingen is een speciale ruimte ingericht, waarop Video Inspectie Tours in alle rust op grootbeeld worden bekeken. Na het bekijken brengt WorldYacht de geïnteresseerde in contact met de verkopende makelaar.

Enthousiaste klanten

Kijkers reageren positief op de Video Inspectie Tours. Zo vloog Roel Doves twee weken na het bekijken van de video naar Spanje en heeft hij inmiddels het motorjacht gekocht. Doves zegt: Dit vind ik een prima initiatief. Het wordt je zo heel makkelijk gemaakt. Als je eerst de video bekeken hebt en je stapt daarna echt aan boord, dan weet je wat je kunt verwachten. WorldYacht gaf ons het nodige advies mee, tot en met het restaurant waar we een prima lunch konden gebruiken. De video gebruiken we nu om onze familie en vrienden ons nieuwe schip te laten zien.

Weinig keuze in Nederland

Het initiatief voor WorldYacht komt van oprichter Jan-Pieter Oosting. Hij voer zelf met vrouw en kind een tijd rond op de Middellandse Zee en zag de vele jachten die daar te koop zijn. Oosting daarover: Toen we destijds zelf iets groters wilden kopen om een tijdje mee rond te reizen hadden we moeite om hier in Nederland een goed jacht te vinden. Veel eigenaren brengen na aankoop hun jacht naar het zuiden. Met de toenemende behoefte aan ruimte en vrije tijd zijn er hier veel zoekenden, terwijl je juist in het zuiden de leukste jachten vindt. Doordat WorldYacht ze op film aanbiedt, verwacht Oosting in een behoefte te voorzien.

Zoals overal loopt ook in het zuiden de kwaliteit van de jachten uiteen. Oosting: Bij jachten die wij filmen letten we op het onderhoud. Wij voeren geen technische keuring uit, maar als er echt aan gewerkt moet worden dan slaan we het jacht over. Kleinere klussen brengen we zo duidelijk mogelijk in beeld. We melden onze bevindingen in een verslag met de titel Impressie van het jacht . WorldYacht probeert een breed aanbod te creëren met voor elk wat wils. Het bedrijf concentreert zich echter op productiejachten van bekende werven en recente bouwjaren. Ze hebben een vraagprijs vanaf Euro 100,000.- tot circa anderhalf miljoen Euro.

Lagere prijzen

Vraagprijzen in de Middellandse Zee hebben een grotere bandbreedte dan in Nederland. Lokale makelaars hebben zelden een eigen, dure verkoophaven. Ze eisen niet altijd een scherpe vraagprijs voor snelle doorstroming. Het kan voorkomen dat de verkoper de waarde van z n geliefde jacht te hoog inschat. Dan kan na enige tijd een groot deel van de prijs af. Er zijn genoeg aantrekkelijk geprijsde jachten te vinden. Oosting: Een van onze diensten is een indicatie van de eigenlijke waarde. We proberen te achterhalen hoe lang het jacht in de verkoop is en aan welke prijs de eigenaar denkt.

Die prijs valt uiteindelijk mee door enkele factoren. Jachten in de Middellandse Zee zijn doorgaans completer uitgerust dan hier. Zaken als kaarten, keukengerei en navigatie apparatuur blijven vaak gewoon aan boord bij de verkoop. Het uitrusten van een kaal jacht met nieuwe spullen is nou eenmaal een forse kostenpost. Wat ook scheelt is dat het jacht niet meer overgebracht hoeft te worden voor wie in de zon wil varen. Men bespaart niet alleen de transportkosten maar ook extra uitrusting. Bijvoorbeeld een Epirb (noodbaken) die je in de Golf van Biskaje wel graag wilt hebben maar die niet nodig is varend tussen de eilanden in Griekenland. Tot slot kunnen extra werkzaamheden uitstekend uitgevoerd worden in de landen rond de Middellandse Zee. Oosting heeft er ervaring mee: Via internet-postorder of lokale leveranciers heb je alles zo aan boord. De lonen zijn fors lager dan hier.

Juridisch advies

Aankoopbegeleiding is een belangrijk onderdeel van de dienstverlening. WorldYacht adviseert over bezoekreizen, prijsonderhandeling, technische keuringen en transport. Voor verzekeringen en financieringen werkt WorldYacht met HWO Finance. Voor een via ons gekocht jacht is de Video Inspectie Tour gebruikt voor het rond krijgen van de financiering. Ook dat is een voordeel van het beschikbaar hebben van uitgebreide filmopnamen. , zegt Oosting.

De verkoper wil wel eens dat zijn eigen verkoopovereenkomst wordt gebruikt. WorldYacht laat deze beoordelen door een van Nederlands meest ervaren advocaten in watersportzaken. Deze service is voor rekening van WorldYacht, net als alle andere diensten. Kopers betalen WorldYacht geen courtage.

Varen in de zon

WorldYacht adviseert mensen eerst een tijdje in de Middellandse Zee zelf rond te varen alvorens het jacht eventueel hierheen te halen. Oosting zegt: Het gaat er allemaal ontspannen aan toe. De hele dag zon, een plons overboord in een baai tussen de bergen en s avonds Mediterraan eten. Met de huidige goedkopere vliegtickets is het te doen om voor korte vaarvakanties heen en weer te vliegen. Het meteen kunnen wegvaren in de zon ziet hij als voordeel. Ik merk dat veel mensen helemaal niet zo nodig door Biskaje hoeven of door de vele sluizen in Franse kanalen.

Samenwerking met Het Wakend Oog

WorldYacht werkt samen met jachtmakelaardij Het Wakend Oog, een van de marktleiders in Nederland. Een selectie van haar aanbod wordt gepubliceerd in het housemagazine Logbook . Daarnaast kunnen de videofilms zeven dagen per week vrijblijvend worden bekeken in de vestigingen te Wemeldinge, Muiderzand en Woudsend. Op de komende tentoonstelling Hiswa te Water in IJmuiden, zal WorldYacht in de stand van Het Wakend Oog via een groot aantal beeldschermen doorlopend de jachten laten zien. Tom Buch, algemeen directeur van Het Wakend Oog zegt : Ik zie de samenwerking als een welkome uitbreiding op ons dienstenpakket. Ik ben ervan overtuigd dat dit nieuwe initiatief wederzijds veel synergie oplevert.

Uitbreidingsplannen

WorldYacht is begonnen met de opbouw van het netwerk in de westelijke Middellandse Zee. De bedoeling is dat vanaf de zomer met nog meer makelaars wordt samengewerkt. De eerste 100 jachten zijn al gefilmd. Komende winter moeten 300 jachten virtueel bezocht kunnen worden in Nederland met Video Inspectie Tours. Dan kan iedereen vanuit Nederland jachten zoeken die ver weg en heel verspreid liggen.


Einde persbericht.
With compliments from:

WorldYacht BV
International Yacht Brokerage Network
PO box 182
NL 1180 AD Amstelveen
The Netherlands
T +3120 4560995
F +3120 6476446
M +31624 510303
info@worldyacht.nl
www.worldyacht.NET