METRIXLAB B.V.

Beleggingssites moeten Nederlandse internetter nog veroveren

MetrixLab onderzoekt wervingskracht Nederlandse beleggingssites

Van de Nederlandse internetgebruikers overweegt 15% om binnen een half jaar een beleggingsrekening te openen op internet. Onder actieve beleggers stijgt dit percentage zelfs naar 70%. Om dit potentieel om te zetten in klanten, hebben online beleggingssites nog wel wat werk te verrichten.

Uit onderzoek van het onderzoeksbureau MetrixLab blijkt dat internetgebruikers de mogelijkheden van het online beleggen niet of nauwelijks kennen. Zo weet de helft niet dat je via internet direct in aandelen kunt handelen en slechts 66% verwacht real-time koersinformatie, terwijl alle onderzochte partijen dit aanbieden. Niettemin voldoen veel sites achteraf niet aan de verwachtingen. Volgens ruim de helft van de bezoekers bieden de sites onvoldoende informatie om te kunnen beslissen om er een online beleggingsrekening te openen.

MetrixLab meet op basis van de zelfontwikkelde XSment-methode de gebruikersbeleving op websites. Zo kunnen websites op basis van concrete aanbevelingen worden verbeterd, waardoor de website effectiever wordt. Op basis van een willekeurige selectie heeft MetrixLab de online beleggingssites van Binck, Alex, Robeco en Keytrade onderzocht. Aan dit XSment-onderzoek deden bijna 1000 internetgebruikers mee, in een representatieve steekproef voor de Nederlandse internetgebruiker boven de achttien jaar.

Gemiddeld hebben de respondenten 5 minuten nodig om te beslissen of ze wel of niet met een online broker in zee willen gaan. Naast voorwaarden en tarieven zoekt men vooral naar real-time aandelenkoersen en achtergrondinformatie over het bedrijf achter de site. De onderzochte beleggingssites hebben allemaal voor een eigen strategie gekozen als het gaat om het aanspreken van hun doelgroep(en). De aanpak van Binck, die zeer uitgebreid beurs- en bedrijfsinformatie aanbiedt, blijkt vooral beginnende beleggers aan te spreken, terwijl deze broker bij ervaren beleggers relatief laag scoort.

Robeco heeft veel succes met zijn modelportefeuille, een veelbezochte pagina op de site. Deze directe confrontatie met het product wordt zowel door beginnende als door ervaren beleggers gewaardeerd. Van de beginnende beleggers overweegt 26% een online beleggingsrekening bij Robeco te openen, tegen 20% van de ervaren beleggers.

Alex is terughoudend met informatie voor niet-geregistreerde bezoekers, die zich beperkt tot een heldere productpresentatie. Deze aanpak heeft succes, want 48% van de bezoekers ervaart het bezoek als plezierig. Van de ervaren beleggers overweegt 32% via Alex een online beleggingsrekening te openen. Van de onervaren beleggers kiest slechts 15% voor Alex.

Internetgebruikers zijn redelijk enthousiast over de onderzochte beleggingssites, maar uit hun reacties blijkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering. De aangeboden informatie is voor meer dan de helft van de internetbezoekers onvoldoende om tot de beslissing te komen om via de website te gaan beleggen. Daarnaast voldoen de sites voor het merendeel van de respondenten (ruim 60%) niet aan de verwachtingen, die blijkbaar voor de nabije toekomst hooggespannen zijn.

XSment-methode
De XSment-methode (afgeleid van Experience Assessment) van MetrixLab doet usability-onderzoek met honderden respondenten. Hierdoor levert het onderzoek een unieke combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve informatie over de gebruiksvriendelijkheid en beleving van websites. Dit gebeurt door een website tot in detail te evalueren aan de hand van relevante opdrachten die de respondenten op de website volbrengen. Terwijl de respondenten een opdracht op de website uitvoeren, wordt hun gedrag per klik vastgelegd en worden de respondenten geïnterviewd over hun beleving. Dit geeft bedrijven een duidelijk beeld van de gebruikersbeleving op hun website en ze krijgen concrete aanwijzingen die de gebruiksvriendelijkheid, content en bezoekerstevredenheid van hun website meetbaar kunnen verbeteren.

MetrixLab
Onderzoeksbureau MetrixLab helpt bedrijven bij het managen en verbeteren van de 'Customer Experience' op hun website. Hiervoor heeft MetrixLab de XSment onderzoeksmethodiek ontwikkeld, gebruikmakend van innovatieve technologie en jarenlange marktonderzoekservaring. De producten van MetrixLab bieden concreet advies over verbeteringen van websites op basis van de beleving van bezoekers. Onder de klanten van MetrixLab bevinden zich onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles, De Koninklijke Landmacht, Unilever, Adidas en Jobpilot.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. L.J. Schröder
E-mail L.Schroder@MetrixLab.com
Telefoon 010 2827468

16 aug 01 10:24