METRIXLAB B.V.
Beleggingssites moeten Nederlandse internetter nog veroveren
MetrixLab onderzoekt wervingskracht Nederlandse beleggingssites
Van de Nederlandse internetgebruikers overweegt 15% om binnen een half
jaar een beleggingsrekening te openen op internet. Onder actieve
beleggers stijgt dit percentage zelfs naar 70%. Om dit potentieel om
te zetten in klanten, hebben online beleggingssites nog wel wat werk
te verrichten.
Uit onderzoek van het onderzoeksbureau MetrixLab blijkt dat
internetgebruikers de mogelijkheden van het online beleggen niet of
nauwelijks kennen. Zo weet de helft niet dat je via internet direct in
aandelen kunt handelen en slechts 66% verwacht real-time
koersinformatie, terwijl alle onderzochte partijen dit aanbieden.
Niettemin voldoen veel sites achteraf niet aan de verwachtingen.
Volgens ruim de helft van de bezoekers bieden de sites onvoldoende
informatie om te kunnen beslissen om er een online beleggingsrekening
te openen.
MetrixLab meet op basis van de zelfontwikkelde XSment-methode de
gebruikersbeleving op websites. Zo kunnen websites op basis van
concrete aanbevelingen worden verbeterd, waardoor de website
effectiever wordt. Op basis van een willekeurige selectie heeft
MetrixLab de online beleggingssites van Binck, Alex, Robeco en
Keytrade onderzocht. Aan dit XSment-onderzoek deden bijna 1000
internetgebruikers mee, in een representatieve steekproef voor de
Nederlandse internetgebruiker boven de achttien jaar.
Gemiddeld hebben de respondenten 5 minuten nodig om te beslissen of ze
wel of niet met een online broker in zee willen gaan. Naast
voorwaarden en tarieven zoekt men vooral naar real-time
aandelenkoersen en achtergrondinformatie over het bedrijf achter de
site. De onderzochte beleggingssites hebben allemaal voor een eigen
strategie gekozen als het gaat om het aanspreken van hun
doelgroep(en). De aanpak van Binck, die zeer uitgebreid beurs- en
bedrijfsinformatie aanbiedt, blijkt vooral beginnende beleggers aan te
spreken, terwijl deze broker bij ervaren beleggers relatief laag
scoort.
Robeco heeft veel succes met zijn modelportefeuille, een veelbezochte
pagina op de site. Deze directe confrontatie met het product wordt
zowel door beginnende als door ervaren beleggers gewaardeerd. Van de
beginnende beleggers overweegt 26% een online beleggingsrekening bij
Robeco te openen, tegen 20% van de ervaren beleggers.
Alex is terughoudend met informatie voor niet-geregistreerde
bezoekers, die zich beperkt tot een heldere productpresentatie. Deze
aanpak heeft succes, want 48% van de bezoekers ervaart het bezoek als
plezierig. Van de ervaren beleggers overweegt 32% via Alex een online
beleggingsrekening te openen. Van de onervaren beleggers kiest slechts
15% voor Alex.
Internetgebruikers zijn redelijk enthousiast over de onderzochte
beleggingssites, maar uit hun reacties blijkt dat er nog veel ruimte
is voor verbetering. De aangeboden informatie is voor meer dan de
helft van de internetbezoekers onvoldoende om tot de beslissing te
komen om via de website te gaan beleggen. Daarnaast voldoen de sites
voor het merendeel van de respondenten (ruim 60%) niet aan de
verwachtingen, die blijkbaar voor de nabije toekomst hooggespannen
zijn.
XSment-methode
De XSment-methode (afgeleid van Experience Assessment) van MetrixLab
doet usability-onderzoek met honderden respondenten. Hierdoor levert
het onderzoek een unieke combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve
informatie over de gebruiksvriendelijkheid en beleving van websites.
Dit gebeurt door een website tot in detail te evalueren aan de hand
van relevante opdrachten die de respondenten op de website volbrengen.
Terwijl de respondenten een opdracht op de website uitvoeren, wordt
hun gedrag per klik vastgelegd en worden de respondenten geïnterviewd
over hun beleving. Dit geeft bedrijven een duidelijk beeld van de
gebruikersbeleving op hun website en ze krijgen concrete aanwijzingen
die de gebruiksvriendelijkheid, content en bezoekerstevredenheid van
hun website meetbaar kunnen verbeteren.
MetrixLab
Onderzoeksbureau MetrixLab helpt bedrijven bij het managen en
verbeteren van de 'Customer Experience' op hun website. Hiervoor heeft
MetrixLab de XSment onderzoeksmethodiek ontwikkeld, gebruikmakend van
innovatieve technologie en jarenlange marktonderzoekservaring. De
producten van MetrixLab bieden concreet advies over verbeteringen van
websites op basis van de beleving van bezoekers. Onder de klanten van
MetrixLab bevinden zich onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles,
De Koninklijke Landmacht, Unilever, Adidas en Jobpilot.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Dhr. L.J. Schröder
E-mail L.Schroder@MetrixLab.com
Telefoon 010 2827468
16 aug 01 10:24