Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Van Lier Grandstands

Schoenfabrikant Van Lier introduceert voor herfst/winter 2001-2002 Grandstands: een nieuwe collectie mannenschoenen. De naam Grandstands staat symbool voor voor luxe en stijl, met een verwijzing naar de dynamische ambiance van de paardensport en paardenraces. Van Lier ontwerpt en produceert al sinds 1815 mannenschoenen.

De collectie
Met Grandstands geeft Van Lier een geheel nieuw visitekaartje af. Eigentijds of klassiek vormgegeven schoenen met een maximale pasvorm en een duurzaamheid die past bij de traditie van het merk. De Grandstands schoenen van dit Nederlandse label hebben een eigen design en een specifieke modellering. Refererend aan een ambiance van stijl en allure straalt deze collectie grandeur en zelfbewustheid uit.

De Grandstands collectie telt 10 uiteenlopende modellen uitgevoerd in een moderne carré, een modische spitse of een sportieve leest. Grandstands zijn allen vervaardigd van kalfsleder, de croco-print als modisch hoogtepunt. Ze zijn onder andere verkrijgbaar in de kleuren zwart, bruin en cognac. De zool kan, naar keuze, een stijlvolle leren of een stoere rubber zool zijn.

Grandstands Goodyear gemaakt
Alle modellen in de Grandstands collectie zijn Goodyear gemaakt. De 260 handelingen die nodig zijn voor een Goodyear gemaakte schoen, illustreert dat het een zeer arbeidsintensief proces is. De stikrand in de zool is karakteristiek en maakt de schoen oersterk en zeer goed te repareren. De ruimte tussen de binnenzool en de loopzool is voorzien van een cambreur, een stalen veer, en de overige ruimte wordt met een smeerbaar kurkmengsel opgevuld. Dit kurkmengsel vormt een isolerende laag, waarde drager letterlijk zijn voetafdruk in vormt. Kortom, maximaal comfort en een Van Lier waardige detaillering en afwerking.

Grandstands zijn verkrijgbaar in de hele en halve Engelse maten 6 t/m 12. De prijs ligt tussen ¤ 150,- en ¤ 170,-. De Grandstands worden, na aankoop, individueel verpakt in een bedrukte stoffen zak, eveneens bruikbaar als praktisch reisaccessoire. Tevens bevat iedere doos een speciale schoenlepel.

Van Lier positioneert zich met Grandstands duidelijk in het premium segment.

Geschiedenis Van Lier in vogelvlucht

Aan de basis van de huidige marktleidende positie van Van Lier staat een lange historie. Een selectie van de meest bijzondere momenten uit deze geschiedenis geeft in vogelvlucht een beeld van een innovatief bedrijf.

De geschiedenis van Schoenfabriek Van Lier begint in 1815 met een handschoenmakerij. Rond 1900 startte Godefriedes van Lier met het machinaal vervaardigen van lieslaarzen voor de visserij. In 1926 werd de firma van Lier opgericht door de vier broers van Lier. Zij begonnen een schoenfabriek en leerlooierij. De snelle groei van de schoenfabriek leidde tot het besluit de leerlooierij begin jaren '30 af te stoten. In het jaar 1935 was de productie inmiddels fors uitgebreid en in 1936 werd een nieuwe fabriekshal in gebruik genomen, met een lopende band. Het assortiment bestond uit rijgschoenen, schoenen met dikke leren zolen en stalen neuzen voor de mijnindustrie en ook luxe lakleren schoenen. Toen al maakte Van Lier uitsluitend mannenschoenen.

Succesvolle wederopbouw
De schoenfabriek werd door het weigeren van een Duitse order geconfisceerd. Bij de bevrijding van Loon op Zand in 1944 werd de hele fabriekshal gebombardeerd. In de jaren vijftig volgde de grote wederopbouw. Eind 40'er jaren begon men met de fabricage van Goodyear schoenen Tegenwoordig beslaat dit 60% van de productie. De fabricage van Goodyear legde mede de basis voor de kwaliteit van de huidige generatie Van Lier mannenschoenen.

Sprong voorwaarts in '60 jaren
In de jaren '60 neemt de naamsbekendheid toe en bewerken de nieuwe aandeelhouders Jef en Peter van Lier het marktsegment in de top-midden klasse. Een stabiel kenmerk van de collecties van Van Lier is de gunstige relatie tussen de gevraagde prijs en de geboden kwaliteit. Onder technisch directeur de heer R. Motzelt werd het productieproces geoptimaliseerd en efficiënter gemaakt. In 1991 werd een vervreemding van aandelen noodzakelijk omdat bij opvolging geen kandidaten in de familie Van Lier te vinden waren. In 1991 neemt de investeerder Drs. Gerard van Spaendonck het bedrijf over: de start van een nieuwe toekomst. Van Lier is in de afgelopen vijf jaar, naast schoenproducent, ook marketeer geworden. Een ontwikkeling die zich uit in een gerichte en smaakvolle communicatie richting haar doelgroepen.

Verkoopinformatie: Van Lier Shoes Marketing & Sales B.V. T. 0416 ? 36 91 00 international@vanlier.nl / www.vanlier.nl

Persinformatie: Cachet Communicatie B.V. T. 036 - 548 21 26 herve@cachetcommunicatie.com