Intel ontwikkelt technologie voor interactieve, realistische 3-D beelden

Technologie maakt realistische 3-D games mogelijk, alsmede betere 3-D scanners

Nieuwegein, 16 augustus 2001 - Intel heeft een nieuwe softwaretechnologie ontwikkeld, Light Field Mapping genaamd, die helpt om zeer levensechte 3-D beelden te creëren voor interactieve applicaties, zoals games, door het correct modelleren van de lichtreflecterende eigenschappen van driedimensionale objecten. Met deze technologie kunnen game-ontwikkelaars en animators realistischer objecten en scènes gebruiken in hun 3-D creaties.

Light Field Mapping, ontwikkeld door researchers van Intel Labs, is een compacte, efficiënte en in hoge mate accurate methode voor het representeren van de lichtreflecterende eigenschappen van echte en synthetische objecten. LFM heeft het potentieel om fotorealistische computerbeelden mogelijk te maken op de PC. Het kan een nieuwe standaard worden voor computerbeelden door het verbeteren van texture mapping, een 3-D beeldtechniek die momenteel algemeen wordt gebruikt. De researchers van Intel Labs hebben deze technologie gepresenteerd op de SIGGRAPH-beurs die momenteel in Los Angeles plaatsvindt.

"De grote uitdaging voor de 3-D industrie is hoe we het realisme waarvan we weten dat we het kunnen realiseren, ook mogelijk maken voor interactieve 3-D beelden," zegt Radek Grzeszczuk, senior research scientist van Intel's Microprocessor Research Labs. "De combinatie van een snelle en eenvoudige rendering-routine, kleine data sets en de mogelijkheid eenvoudig content te creëren in LFM, zullen bijdragen aan het tot stand brengen van realistischer computerbeelden, zonder dat dit ten koste gaat van de interactiviteit."

Toepassingen voor Light Field Mapping
Driedimensionale beelden kunnen worden gebruikt om synthetische afbeeldingen te maken die vaak niet van echt zijn te onderscheiden - bijvoorbeeld de special effects in films. Het produceren van deze beelden met deze mate van realisme kost veel computertijd, waardoor het moeilijk is om topkwaliteit te leveren voor interactief gebruik, zoals games. LFM maakt het mogelijk om 3-D van hoge kwaliteit te gebruiken in real-time, interactieve applicaties.

LFM heeft ook een groot potentieel voor het verbeteren van 3-D scanning, omdat het op correcte wijze de verschijning van fysieke objecten kan reproduceren, zelfs objecten met oppervlakte met zeer complexe reflecterende eigenschappen. De researchers van Intel Labs werken aan de ontwikkeling van een complete oplossing voor het registreren, visualiseren en presenteren van 3-D modellen die zeer realistisch zijn en volledig automatisch verkregen kunnen worden, met minimale menselijke tussenkomst. De LFM-technologie van Intel levert een bijdrage om deze fotorealistische content eenvoudig en snel te realiseren.

Beschikbaarheid van de technologie
In de komende maanden gaat Intel game-ontwikkelaars op de hoogte stellen over het gebruik van de Light Field Mapping-technologie in toekomstige 3-D game engines. In dezelfde periode zal Intel in contact treden met ontwikkelaars van 3-D scanners. Intel verwacht dat LFM de komende anderhalf jaar in gebruik genomen zal worden. Een brede verspreiding wordt over ongeveer twee jaar verwacht.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.