Persberichten
Utrecht, 16-08-2001
OUDEREN ZIJN BOOS OP BANKEN: Actie Pin op de neus! in voorbereiding
Geld opnemen bij bankloketten wordt alsmaar lastiger. Ouderen die niet
willen of kunnen pinnen, ondervinden steeds meer hinder bij hun gang
naar de bank. Vaak sturen de banken hun klanten meteen naar de
pinautomaat of hanteren aan het loket een minimumbedrag van1000, 1500
of zelfs 2500 gulden. Voor kleinere bedragen kan men in die gevallen
alleen nog maar terecht bij de pinautomaat, veelal buiten het
bankgebouw. Ook worden met regelmaat bemande balies gesloten.
Klachten
De ouderenbonden ANBO, Unie KBO, en de PCOB krijgen de laatste tijd
uit het hele land een toenemend aantal klachten over bankfilialen die
hun loketten sluiten of steeds strikter verwijzen naar de pinautomaat.
Zo kreeg een visueel gehandicapte man van 85 jaar geen geld aan de
balie, waarna hij na enkele mislukte pogingen om te pinnen
onverrichterzake huiswaarts keerde. Hij overweegt nu om één van zijn
kinderen te machtigen.
Gevoel van onveiligheid
Veel ouderen storen zich aan het verloren gaan van de persoonlijke
service aan het loket. Maar boven alles roepen de maatregelen van de
banken gevoelens van onveiligheid op. De angst om tijdens of na het
pinnen te worden beroofd, leeft sterk bij ouderen.
Overigens hebben de ouderenbonden geen cijfers kunnen achterhalen over
het aantal berovingen bij pinautomaten. Blijkbaar bestaat hiervoor
geen landelijke registratie.
Voorgenomen acties De ANBO, Unie KBO, en de PCOB gaan binnenkort in
gesprek met een aantal grote banken in Nederland om te bepleiten dat
het voor ouderen die dit willen, en voor gehandicapten, altijd
mogelijk moet blijven om geld af te halen aan het bankloket.
Natuurlijk kan er met de banken ook gesproken worden over
alternatieven als het thuisbezorgen van geld en het verstrekken van
persoonlijke ontheffingen om aan de balie van een bepaald bankfiliaal
geld af te halen. In afwachting van dit overleg wordt wel alvast een
meldingsactie voorbereid, waarbij ouderen hun ervaringen met de
verschillende banken telefonisch kunnen doorgeven.
Om hun eis vervolgens kracht bij te zetten overwegen de ouderenbonden
later dit jaar een actiedag Pin op de neus! te organiseren. Deze actie
richt zich op een bepaald aantal filialen van verschillende banken. Zo
zullen tijdens deze actiedag ouderen massaal het vereiste
minimumbedrag aan het loket gaan opnemen, om vervolgens meteen weer
een gedeelte terug te storten.