Ingezonden persbericht

Stichting Nijmeegse Orgelkring

PERSBERICHT

Nijmegen, 6 augustus 2001

Bach in alle toonaarden

Op 21 augustus geeft Bram Beekman een Bach-concert in de Sint Stevenskerk. Beekman speelt een zeer gevarieerde keus uit het omvangrijke oeuvre van J. S. Bach, en illustreert daarmee dat Bach in alle toonaarden en sferen een meestercomponist is. De musicus is een groot Bach-kenner, hij heeft diens complete oeuvre op veertien historische Barokorgels in Nederland gespeeld en opgenomen op cd. Het concert begint om 20.30 uur. Tot en met 11 september zijn in de Sint Stevenskerk orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt f 10,- en f 7,50 met korting; vijf concerten naar keuze kosten f40,-, respectievelijk 30,-.

Bach's oeuvre aan orgelmuziek is zo omvangrijk en van zo'n hoge kwaliteit dat de Nijmeegse Orgelkring ieder jaar twee concerten van de zomerconcertserie geheel aan deze componist wijdt. En deze concerten worden gegeven door Bachspecialisten. De bekende Middelburgse organist Bram Beekman verzorgt dit jaar het tweede Bachconcert.

Bach's oeuvre omvat composities van een grote variëteit. En in ieder genre toont de componist zich een ware meester. Precies dat laat Van Wageningen horen. De musicus speelt een Toccata, twee koraalvoorspelen, een Triosonate, een Concerto en besluit met een Fantasia en Fuge. Toccata's, fuga's en fantasia's van Bach zijn doorgaans de wat krachtiger werken van Bach, die veelal op orgel met een plenum registratie, het volle werk, worden gespeeld. Deze composities lenen zich in het bijzonder voor een krachtige opening en finale van een concert. Daartussen komen de meer melodieuze werken van Bach uitstekend tot hun recht. De koraalvoorspelen, triosonate's en concerto's zijn zulke melodieuze werken. Bach's koraalvoorspelen zijn puur muzikale gedichten. Niet alleen de titel, maar de hele liedtekst en het gevoel wat de tekst bij Bach teweegbrengt klinkt door in de bewerking. Beekman speelt Allein Gott in de Höh sei Ehr en An Wasserflüssen Babylon. De Triosonate IV in e-moll is er één van een serie van zes schitterende composities, stuk voor stuk muzikale pareltjes. Het is als het ware kamermuziek voor orgel. Iedere triosonate bestaat uit drie afzonderlijke melodielijnen, die ingenieus in elkaar gevlochten zijn. Het lijkt daardoor alsof twee violisten en een klavecinist samen muziek maken. En om die indruk te kunnen wekken, dat vergt heel veel van de organist. De musicus moet met de rechterhand, de linkerhand en de voeten de drie melodieën volledig gelijkwaardig en even melodieus spelen. De kunst om kamermuziek voor orgel te componeren maakte het ook mogelijk om kamermuziek van andere componisten voor orgel te bewerken. Bach deed dat veelvuldig. Het Concerto in a-moll is misschien wel de mooiste bewerking. Dit werk dat Vivaldi oorspronkelijk schreef als concerto grosso voor twee violen en continuo, bestaat uit een zeer levendig eerste deel, een zangerig tweede deel en een slot vol vuurwerk, hetgeen Vivaldi zo kenmerkt.

Bram Beekman studeerde aan het Brabants Conservatorium Hij behaalde zijn solistendiploma orgel cum laude, studeerde verder in Wenen bij Anton Heiller en behaalde daar de prix d'excellence. Beekman is hoofdvakdocent orgel aan het Brabants Conservatorium en organist Middelburg. Vele concerten in binnen- en buitenland en cd-opnames van het complete oeuvre Bach en Cesar Franck maakten hem tot een bekend musicus.


Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u terecht bij Jenneke van de Streek, tel. 070-3305507 / 024-3788696 of Joost Langeveld, tel. 024-3226360.