BONN & MEES DRIJVENDE BOKKEN
Rotterdam krijgt reusachtige Bok
Rotterdam, 21 augustus 2001 - Het Rotterdamse bedrijf Bonn & Mees
Drijvende Bokken heeft onlangs het startsein gegeven voor de bouw van
één van de grootste drijvende bokken. De nieuwe bok, met een
hijscapaciteit van meer dan 1400 ton, krijgt de naam 'Matador 3'. De
thuishaven van de nieuwe aanwinst wordt Rotterdam. De totale
investering in deze bok bedraagt enige tientallen miljoenen guldens.
De 'Matador 3', die medio 2002 in gebruik zal worden genomen, vormt
een uitbreiding op de bestaande vloot van Bonn & Mees: de 100 tons
'Goliath' (bouwjaar 1964), de 400 tons 'Matador' (1969) en de eveneens
400 tons 'Matador 2' (1976).
Bonn & Mees is een puur Rotterdams bedrijf, dat is opgericht in 1888
als scheepsbouwbedrijf. Later heeft het bedrijf zich gespecialiseerd
in de exploitatie van drijvende bokken. Omdat de zeeschepen groter
worden, lading zwaarder en hijskarweien complexer, neemt de vraag naar
steeds sterker hijsmaterieel ook toe.
Al in de 90-er jaren was Bonn & Mees bezig met
haalbaarheidsonderzoeken; eerst naar een 800 tons bok, later een
1000-tonner, een 1200 tonner en uiteindelijk een 1400 tonner.
Verscheidene marktleiders uit de scheepsbouw en de zwaar transport
sector gaven o.a. via de media aan, dat er op termijn vaak behoefte
zou komen aan zwaar, maar handzaam hijsmaterieel. Een drijvende bok is
een relatief klein hijswerktuig met een groot hefvermogen, zodat in
ondiepe wateren, alsmede in de kleinere havens, gemakkelijk kan worden
gewerkt.
De beslissing tot nieuwbouw van de 'Matador 3' werd in het eerste
kwartaal van dit jaar genomen. Aan het geven van de opdracht ging ruim
tien jaar (pre-)engineering vooraf. De uiteindelijke engineering is
verzorgd door Vuyk Engineering Rotterdam in nauwe samenspraak met
Internatio-Müller's dochter Imtech Marine & Industry. Bureau Veritas
is het classificatiebureau dat toezicht houdt op de bouw van deze
enorme bok, die wereldwijd zal kunnen worden ingezet voor
werkzaamheden op binnenwateren, zoals scheepsbouw en waterbouwkundige
werken, maar ook voor werkzaamheden voor de kust en op volle zee,
zoals bergingen en het plaatsen van modules voor bijvoorbeeld
booreilanden.
De ponton voor deze krachtpatser met daarop de accommodatie en
schoorstenen, wordt gebouwd in Roemenië, waarna hij naar Nederland zal
worden versleept. De overige componenten en constructiedelen, zoals
dieselmotoren, generatoren, elektrische installatie, lieren en
hijsframe, worden in Nederland geïnstalleerd.
De nieuwe bok is voorbereid op een dynamisch positioneringssysteem,
waarmee de positie van de bok uiterst nauwkeurig kan worden
gehandhaafd. Vooral bij precieze belading en lossing van zeeschepen,
bij het plaatsen van constructiedelen zoals bruggen en sluizen en bij
werkzaamheden op zee, zoals bergingen, is dit een groot voordeel.
Speciaal voor bergingswerk is de bok voorbereid om met dektakels 2 x
500 ton 'over de kop' te kunnen trekken, waardoor de totale
hefcapaciteit zelfs kan toenemen tot 2400 ton.
Alle hijsblokken en andere essentiële punten aan boord, worden
voorzien van meetpunten, zgn. load-cells, waardoor zeer nauwkeurig kan
worden gemeten hoeveel last wordt gehesen, hoeveel sprei (in
kraantermen vlucht genoemd) er wordt gegeven, wat de hijshoogte is,
etc. Door toepassing van allerlei elektronische hulpmiddelen hebben
zowel bemanning, als kantoor en klant inzage in de actuele situatie
aan boord, waardoor snel en accuraat beslissingen genomen kunnen
worden of informatie on-line kan worden uitgewisseld, wat snelheid van
communicatie en uitvoering uiteraard bevordert.
De hoofdhijsblokken en de tophijsblokken kunnen zowel individueel als
synchroon hijsen en vieren. De top, met een maximum hijscapaciteit van
600 ton, kan met een last in de takels worden versteld, zodat de
ponton exact in positie kan blijven, terwijl een zware last wordt
verplaatst.
Enige gegevens van de 'Matador 3' zijn:
Lengte: 70 meter
Breedte: 32 meter
Holte ponton: 6 meter
Maximum hijshoogte:
-met 12 m. sprei en 1400 ton in hoofdtakels: 42 m. boven dek
-met 26 m. sprei en 600 ton in toptakels: 74 m. boven
dek
-met 41 m. sprei en 400 ton in toptakels: 60 m. boven
dek