21-8-2001
Maybach leeft voort in het DaimlerChrysler-concern
Eén van de meest legendarische en exclusieve automerken ter wereld staat aan de vooravond van een wedergeboorte: Maybach.
Dit merk, rijk aan tradities en in de jaren dertig een synoniem voor superieure kwaliteit en exclusieve stijl, is vanaf nu de top van de personenwagendivisie van DaimlerChrysler AG. In de herfst van volgend jaar wordt de nieuwe Maybach limousine geproduceerd.
Met de naam Maybach willen we het unieke karakter van ons toekomstige
topproduct benadrukken en de traditie van een legendarisch merk
voortzetten, aldus Jürgen Hubbert, binnen DaimlerChrysler AG
verantwoordelijk voor Maybach, Mercedes-Benz personenwagens en smart.
De fascinerende Maybachs stonden tussen 1921 en 1940 symbool voor
stilistische en technologische perfectie. Dezelfde twee doelstellingen
staan voorop bij de ontwikkeling van de nieuwe Maybach. We maken
gebruik van de nieuwste Mercedes-technologie, waardoor deze autos een
nieuwe standaard zullen zijn in het hoogste marktsegment. Daarmee
bewijzen we het merk Maybach alle eer.
Ook het logo herinnert aan het vroegere Duitse topmerk. Het is een
moderne interpretatie van het markante embleem dat ooit de radiateur
van deze veel bewonderde auto sierde. MM was een afkorting van Maybach
Motorenbau, maar staat op de toekomstige modellen voor Maybach
Manufaktur. Op de radiateurgrille van de nieuwe Maybach limousines
harmonieert het zilverkleurige merklogo perfect met het lijnenspel van
de carrosserie.
Maybach: vader van de eerste Mercedes en koning onder de constructeurs
Aan het begin van de vorige eeuw was de naam Maybach al nauw verbonden aan het destijds nog jonge automerk Mercedes. Wilhelm Maybach, technisch directeur van de Daimler-Motoren-Gesellschaft en jarenlang metgezel van Gottlieb Daimler, ontwikkelde in 1900 de eerste Mercedes. Met een voorin geplaatst aluminium motorblok, twee nokkenassen en een vooruitstrevende honingraatstructuur radiateur was dit een mijlpaal in de toenmalige automobielbouw en een voorloper van alle moderne personenautos. De uitvinder ervan noemde men in Frankrijk respectvol roi des constructeurs - koning onder de constructeurs.
In april 1907 verliet Wilhelm Maybach het bedrijf in Stuttgart en
wijdde hij zijn tijd aan het ontwerpen van grote motoren voor de
luchtschepen van Graaf Zeppelin. Uit zijn Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH
ontstond later de MTU Friedrichshafen, dat tegenwoordig tot de divisie
MTU/Dieselmotoren van DaimlerChrysler behoort.
Karl Maybach, zoon van Wilhelm, startte in 1921 in Friedrichshafen aan
de Bodensee met de fabricage van luxueuze en technisch perfecte
automobielen. Het topmodel was de krachtige 12-cilinder Maybach
Zeppelin DS 8, de grootste Duitse limousine uit de jaren dertig. De
Maybach-koetswerken werden bij roemrijke Duitse firmas gebouwd volgens
de individuele wensen van de klant. Iedere Maybach was dus uniek en
volledig zoals zijn eigenaar dat wenste.
Individualiteit: iedere Maybach is uniek
Maximaal ruimte voor individualiteit, stijlvolle elegantie en
onmiskenbare exclusiviteit, gecombineerd met een maximum aan comfort
ook dat zijn de doelstellingen van het nieuwe DaimlerChrysler-automerk
Maybach.
Optimale aandacht voor elke klant en het voldoen aan de wensen, hoe
veeleisend ook, hebben absolute prioriteit. Daarom wordt een Maybach
niet samengesteld naar aanleiding van het lezen van een brochure en
het doornemen van de uitrustinglijst, maar aan de hand van een
persoonlijk gesprek tussen de klant en een Maybach consultant. De
klant kan kiezen uit een uniek aanbod aan hoogwaardige materialen,
exclusieve kleuren en innovatieve technische details. Zelf de
sierlijsten kiezen, inlegmotieven bepalen en over de inrichting van de
ruimte achterin beslissen: het kan allemaal. Met andere woorden: ieder
exemplaar van de nieuwe Maybach is volstrekt uniek en geheel gebouwd
volgens de individuele wensen van de klant.
Nog dit jaar wordt in Sindelfingen gestart met de bouw van een
Maybach-vestiging. Deze vestiging gaat als Center of Excellence
fungeren en dient als voorbeeld voor andere Maybach-centra, die
DaimlerChrysler in diverse landen zal openen. Al deze centra staan in
nauwe verbinding met de Maybach Manufaktur in Sindelfingen en het
ontwikkelingscentrum aldaar, zodat designers en technici op elk moment
bij het individuele keuzeproces van de klanten betrokken kunnen
worden.
De Manufaktur in Sindelfingen beantwoordt daarmee aan de hoogste eisen
die aan Maybach worden gesteld. Hierdoor is het mogelijk om uitermate
flexibel te werken aan het verwezenlijken van persoonlijke wensen van
klanten, met handgemaakte perfectie als fraai resultaat. Per dag
zullen in de Maybach Manufaktur niet meer dan zeven automobielen
worden vervaardigd.
Technologie: toekomstgerichte innovaties
Behalve maximale ruimte voor individualiteit, gevoel voor schoonheid
en absolute perfectie heeft het nieuwe topmerk van DaimlerChrysler nog
een doelstelling: toonaangevende technologie gebruiken een principe
dat Maybach ook in de jaren dertig hoog in het vaandel droeg.
De ontwikkeling van de Maybach is in handen van de beste technici van
het Mercedes Technology Center (MTC) in Sindelfingen, zodat het nieuwe
merk optimaal profiteert van een transfer van de beste expertise.
Bovendien biedt Maybach op belangrijke gebieden zoals veiligheid,
betrouwbaarheid, functionaliteit en levensduur de vertrouwde
Mercedes-kwaliteit.
Twee carrosserievarianten met V12 motor
Maybach-klanten kunnen uit twee carrosserievarianten kiezen. In de
uitvoering met lange wielbasis genieten ze van een ongeëvenaarde
ruimte en een voorbeeldig comfort. Zo kunnen de passagiers achterin
hun individuele stoelen in een comfortabele ligstand zetten.
Automatisch klappen dan been- en voetsteunen uit, zodat uitermate
ontspannen reizen gegarandeerd is.
Onder de motorkap van de luxe limousine zit een nieuw ontwikkelde
V12-krachtbron met twee turbos. Deze biturbo-motor levert superieure
prestaties en doet recht aan de hoge comforteisen die aan het nieuwe
automerk worden gesteld.
De Maybach Manufaktur start in de herfst van 2002 met de fabricage en
kan, dankzij een flexibele opzet, tot 1.500 limousines per jaar
bouwen. De belangrijkste afzetmarkten voor de topklasse auto zijn
West-Europa, de Verenigde Staten en Japan.