22-8-2001
De compleet nieuwe Ford Fiesta
Het frisse, nieuwe gezicht van de compacte Ford - de compleet nieuwe
Fiesta - zal voor het eerst te zien zijn op de IAA Frankfurt Motor
Show 2001.
De nieuwe Fiesta is gemaakt voor optimaal genieten en concentreert
zich op alles wat echt belangrijk is voor kopers van compacte autos.
Ruimte. Stijl. Veiligheid. Waarde. Rijkwaliteiten.
En Ford is niet vergeten dat fiesta plezier en gezelligheid betekent.
In navolging op het succes van de Focus, Mondeo en Galaxy is bij het
ontwerpen van de nieuwe Fiesta gebruik gemaakt van de erkende
voertuigdynamica van Ford en daarmee een nieuwe standaard ontwikkeld
voor de rijkwaliteiten van compacte autos.
Innovaties als het nieuwe ´Intelligent Protection System` met
dual-stage voorairbags, vergelijkbaar met die in de nieuwe Ford
Mondeo, geven de reputatie die de Fiesta heeft op het gebied van
veiligheid, betrouwbaarheid en waarde een extra impuls.
Energie en Ruimte
* De belangrijkste doelstelling bij het ontwerpen van de nieuwe
Fiesta was het creëren van meer ruimte en stijl, zonder concessies
te hoeven doen aan wendbaarheid en zuinigheid.
Het is moeilijk om te genieten van een compacte auto als u en uw
passagiers niet comfortabel zitten, zei Martin Leach, vice-president
product development bij Ford of Europe, dus hebben we veel ruimte te
gecreëerd in de auto, die aan de buitenkant nog steeds compact is dit
om genoeg plaats te bieden aan vijf inzittenden en hun bagage. We
hebben de Fiesta zo ontworpen dat u met een gerust hart familie en
vrienden kunt meenemen, want dat is uiteindelijk waar het om gaat bij
plezier en gezelligheid.
Dus, hoe kan de Fiesta in zijn klasse de meeste beenruimte achterin
bieden en zo veel hoofdruimte dat je zelfs je hoed niet zou hoeven af
te zetten? Een kofferruimte die bijna 40 liter meer inhoud heeft dan
gemiddeld in zijn segment? En dan toch het karakter houden van een
compacte auto met een perfecte wendbaarheid en groot parkeergemak?
Voor de nieuwe Fiesta geldt het motto efficiënt verpakken. Daarbij
gaat het erom de mogelijkheden die de vorm aan de buitenkant biedt zo
veel mogelijk te benutten in het interieur.
De engineers van Ford hebben de wielen van de Fiesta nog verder in de
hoeken van de auto geplaatst, waarmee hij in zijn segment de grootste
voetafdruk heeft en toch niet de grootste auto is. De wielbasis is 41
mm langer dan voorheen, waardoor de passagiers op de achterbank de
beenruimte krijgen waarnaar ze verlangen. De nieuwe Fiesta is tevens
breder en langer dan het huidige model, voor extra ruimte voor de
passagiers en hun bagage.
We kwamen erachter dat er een eenvoudige manier is om mensen plezier
te bezorgen in het rijden in een compacte auto, namelijk het wegnemen
van de frustraties die daarmee gepaard gaan, zei Jeremy Main, chief
programme engineer compacte autos bij Ford. Op basis hiervan zijn wij
in staat geweest de verpakking zo efficiënt te maken dat de Fiesta
mogelijkheden biedt die andere compacte autos niet kunnen bieden.
Het slimme ontwerp van de nieuwe Fiesta neemt veel frustraties weg die
eigenaars van compacte autos ervaren:
* Worstelen met een kinderzitje: Grotere achterportieren en meer
ruimte op de achterbank zorgen ervoor dat het plaatsen van een
kinderzitje niet langer een enorme uitdaging is. Zelfs voor de
grootste kinderzitjes biedt de Fiesta genoeg ruimte.
* Vervoeren van een buggy: Inklapbare buggys passen meestal niet in
de kofferruimte van een compacte auto, maar wel in die van de
nieuwe Fiesta. De kofferruimte van de Fiesta is namelijk meer dan
alleen ruim. De ruimte kan ook volledig benut worden. Hierdoor
past er zelfs een buggy in.
* Kiezen tussen passagiers en bagage: In de meeste compacte autos
zijn passagiers en veel bagage niet te combineren. Er is simpelweg
niet genoeg ruimte om bagage te vervoeren zonder ten minste een
deel van de achterbank naar voren te klappen. In de kofferruimte
van de nieuwe Fiesta passen twee grote koffers of een tas met
golfclubs zonder een zitplaats kwijt te raken.
* Het vervoeren van in een doos verpakte, zelf te monteren meubelen
is in de meeste compacte autos een probleem. Met de brede
laadvloer en de volledig vlak neerklapbare achterbank in de Fiesta
behoort dit probleem tot het verleden.
Tijdens een vertrouwelijke test in een vroeg stadium kreeg een groep
klanten de kans om het volledig nieuwe ontwerp voor het exterieur en
het interieur te aanschouwen. Deze konden niet gewoon niet rijmen hoe
zon ruim interieur in zon stijlvol exterieur past.
Persoonlijke Stijl
* Voor de nieuwe Fiesta hebben we ons volledig gericht op de
centrale aspecten van elke nieuwe Europese Ford, zei Chris Bird,
director of European design bij Ford.
Op een eenvoudigere, harmonieuze manier toont het nieuwe
Fiesta-ontwerp duidelijk zijn "verpakkingsefficiency", zijn sterke
rijkwaliteiten en die bijzondere levenslust.
Onder supervisie van Bird heeft een team geleid door hoofdontwerper
Mark Adams een stijlvolle, strakke huid ontworpen voor het nieuwe
interieur van de Fiesta, een huid die tegelijkertijd energie en
beweeglijkheid uitstraalt. Het levendige ontwerp geeft blijk van de
ruimte in de auto door de nadruk te leggen op de cabine. De motorkap
is kort, het glasoppervlak is royaal en uitgebreid met een nieuwe
derde zijruit, waardoor de achterpassagiers in een lichte en ruime
omgeving vertoeven.
De energieke capaciteiten van de auto worden onderstreept door de
opvallende wielkasten met de voor de Fiesta standaard 14-inch wielen
en banden en door de kenmerkende streep aan de zijkant van de
carrosserie die dynamisch vanaf de achterzijde volledig naar voren
afloopt.
De nieuwe Fiesta heeft dynamische, visuele kwaliteiten die een gevoel
van beweging en emotie teweegbrengen, zei chief designer Adams. De
nieuwe Fiesta nodigt u en uw passagiers uit om optimaal te genieten.
Het scheppen van een vriendelijk uiterlijk was ook belangrijk. Het
nieuwe uiterlijk van de Fiesta is aantrekkelijk en speelt zowel in op
het gevoel als op het verstand.
De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door grote, opvallende
koplampen, die technisch vernuft uitstralen door elk werkend detail te
laten zien. De koplampen bevatten alle primaire lichtfuncties,
inclusief de richtingaanwijzer aan de bovenzijde, in fraai vormgegeven
composietlenzen.
Het meest opvallend aan de voorzijde van de Fiesta is de gebogen
grille-opening, die tegenwoordig kenmerkend is voor de gehele
Ford-familie. De onderste grille heeft de vorm van een omgekeerd
trapezium en benadrukt het brede spoor en het 'robuuste' voorkomen van
de Fiesta. Tevens zijn in de voorste hoeken de geïntegreerde
mistlampen gemonteerd bij modellen die hiermee zijn uitgerust.
Door het goede zicht kan de bestuurder optimaal profiteren van de
wendbaarheid van deze compacte auto. Door de verhoogde belijning aan
de randen van de motorkap kunnen zelfs compacte bestuurders de hoeken
van de auto goed zien, hetgeen de bestuurder vertrouwen geeft bij het
rijden in de stad en bij precieze manoeuvres zoals parkeren. Tevens
lopen de ruiten ver naar onderen door voor optimaal zicht naar de
zijkanten en geven een gevoel van ruimte.
Door de grote achterruit is een optimaal zicht naar achteren
gegarandeerd en door de grote, hoog gemonteerde achterlichten is de
Fiesta goed zichtbaar voor het achteropkomende verkeer. In de hoog
gemonteerde achterlichtunits, een van de opvallende kenmerken van een
Ford, zijn bijna alle lichtfuncties geïntegreerd. Hierdoor zijn alleen
de reflectoren netjes in de bumper gemonteerd.
Uitnodigend en klaar om te vertrekken
* Het ontwerp van het lichte en ruime interieur zet het thema
rijkwaliteiten voort.
Voor zowel de bestuurder als de passagiers is het interieur van de
nieuwe Fiesta een geweldige ruimte om te vertoeven.
Gebruik makend van de nieuwe efficiency van de Fiesta, zijn de in
hoogte verstelbare stoelen 45 mm hoger, waardoor het zicht beter wordt
en het gevoel van veiligheid wordt vergroot.
Hoog op de prioriteitenlijst stond het verzorgen van een ergonomisch
perfecte zitpositie. De nieuwe versnellingspook is 95 mm hoger dan die
in het huidige model en is gemakkelijk te bedienen. De ergonomisch
ontworpen parkeerrem, de positie en de instelbaarheid van het in de
hele serie standaard met leer beklede stuurwiel en de bereikbaarheid
en positie van de overige bedieningsknoppen zijn zorgvuldig gekozen om
de auto geschikt te maken voor iedereen.
Het interieur straalt de wens van Fiesta uit om meer te bieden dan
alleen een open vizier voor de bestuurder. De unieke, nieuwe en
uitgebreide audiosystemen en het optionele navigatiesysteem bevinden
zich in een centrale unit op het dashboard. Zij zijn hierdoor
gemakkelijk bereikbaar voor zowel bestuurder als voorpassagier. Deze
centrale unit is tevens voorzien van de belangrijkste knoppen voor het
bedienen van de verwarming en ventilatie en de alarmlichten.
Het dashboard wordt geaccentueerd door grote, ronde luchtopeningen.
Veiligheid waarop je kunt vertrouwen
* De Fiesta zet de betrokkenheid van Ford bij veiligheid voort met
het ´Intelligent Protection System` met dual-stage airbags voorin.
Met een productie van meer dan 10 miljoen Fiestas sinds 1976 heeft Ford een aardige staat van dienst opgebouwd met betrekking tot betrouwbaarheid. Deze staat van dienst wordt met het nieuwe model versterkt dankzij een uitbreiding van de veiligheidsvoorzieningen.
De nieuwe Fiesta is voorzien van het ´Intelligent Protection System`,
afgeleid van de alom geprezen technologie die voor het eerst is
toegepast in de geheel vernieuwde Ford Mondeo. Standaard worden alle
nieuwe Fiestas voorzien van dual-stage airbags voorin. Deze zijn
uitgerust met een nieuwe technologie voor slimme veiligheid die de
kracht van een frontale aanrijding meet. De bedoeling van het systeem
is om de airbagreactie aan te passen aan het type en de ernst van een
aanrijding en om de mensen op de voorstoelen de juiste bescherming te
kunnen bieden.
Een geavanceerde sensor aan de voorzijde van de auto, die de kracht
van de aanrijding meet, neemt in enkele milliseconden de aard van de
aanrijding waar en de impact ervan. De airbags worden in fasen
geactiveerd, volgens een vooraf vastgesteld protocol dat gebaseerd is
op mogelijke ongevalsituaties.
De dual-stage airbags zijn onderdeel van een veiligheidspakket voor de
inzittenden dat is uit te breiden tot zes airbags. De auto is
optioneel te voorzien van Thorax zijairbags, die de inzittenden op de
voorstoelen beschermen bij een aanrijding van opzij. De optionele
curtainairbags beschermen het hoofd bij aanrijdingen van opzij. Deze
airbags bedekken na activeren het gehele gedeelte tussen de A-stijl en
de C-stijl.
De basis voor de geavanceerde veiligheidstechnologie van de Fiesta
wordt gevormd door de robuuste structuur van de carrosserie. De
carrosserie van de Fiesta heeft een 100% grotere buigstijfheid en een
40% grotere torsiestijfheid dan het vorige model, doordat op grote
schaal gebruik is gemaakt van hoogwaardig staal om een robuuste
carrosseriestructuur te creëren ter bescherming van de inzittenden.
De stijve carrosseriestructuur is ontworpen om zones te creëren die bij een aanrijding de energie absorberen en ervoor zorgen dat het passagierscompartiment intact blijft. Naast de energieabsorberende zones langs de bodem beschikt de carrosserie van de Fiesta, in tegenstelling tot de meeste andere autos, over hogere zones die bij een aanrijding de energie via het schutbord naar de A-stijl leiden.
Bij het ontwerp is speciaal aandacht besteed aan het voorkomen van beenletsel bij de bestuurder door bekneld raken van de benen bij een frontale aanrijding. De Fiesta is voorzien van een nieuwe constructie voor het rempedaal die de kans op zulke verwondingen verkleint.
Voeden van de reputatie op het gebied van waarde
Met de zuinige, moderne aandrijflijnen inclusief de nieuwste
common-rail dieselmotor-technologie die bijdragen aan lagere
rijkosten, wordt de reputatie van de Fiesta met betrekking tot waarde
extra gevoed.
Echte zuinigheid garanderen dat het brandstofverbruik van de auto echt
overeenkomt met de verwachtingen van de klant is een cruciaal aspect
in de filosofie achter de aandrijflijnen van de Fiesta.
De nieuwe Fiesta zal leverbaar zijn met drie nieuwe aandrijflijnen die
een afname van het brandstofverbruik tot 10 procent moeten kunnen
realiseren:
* De compleet nieuwe 1.4-liter Duratorq TDCi is een compacte,
lichtgewicht, aluminium turbodieselmotor met een nieuwe-generatie
common-rail injectietechnologie. Deze nieuwe drive-by-wire
common-rail diesel levert 68 pk en een koppel van 160 Nm en is
ontworpen voor rijcomfort, perfecte zuinigheid en een nieuw niveau
van verfijning.
* De nieuwe benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas, die is
afgeleid van de motor in de Ford Focus de Duratec 16V komt in de
Fiesta-serie in twee varianten, de 80-pk 1.4-liter en een 100-pk
1.6-liter. De Duratec 16V- motoren zijn volledig aangepast voor
toepassing in deze compacte auto en voorzien van een zeer
precieze, elektronische gasklep voor responsieve en zuinige
prestaties.
* De Fiesta-familie is ook leverbaar met de 1.3 liter Duratec 8V.
Deze motor is zeer zuinig in gebruik en onderhoud. De nieuwe motor
maakt gebruik van een distributietechnologie met lage wrijving
voor een optimaal brandstofgebruik, zowel tijdens de officiële
Europese rijtestcyclus als wanneer de auto eenmaal bij zijn nieuwe
eigenaar is.
Rijplezier ontwerpen is een serieuze zaak
+ Deze nieuwe compacte Ford zou geen Fiesta zijn als het geen
lust was om erin te rijden, het resultaat van een gezonde
obsessie voor rijkwaliteit.
Er is zeer veel tijd gestoken in de constructie van de
carrosseriestructuur, de ophanging en de stuurinrichting van de
nieuwe Fiesta.
De sterke achterwielophanging met torderend aslichaam is aangepast
om de efficiency in het interieur en de hanteerbaarheid verder te
verbeteren. De voorwielophanging en de stuurinrichting zijn
verfijnd met het oog op vermindering van wrijving en verbetering
van de flexibiliteit, een techniek die al succesvol werd toegepast
in de Focus en Mondeo.
Als gevolg hiervan combineert de nieuwe Fiesta de aangename
hanteerbaarheid van de Ford Puma met het perfecte chassis-ontwerp
van de zeer hoog aangeschreven Ford Focus en voegt hier iets
extras aan toe, het comfort van een grote auto. Door deze
combinatie is de nieuwe Fiesta een zeer aangename verrassing in
het compacte auto-segment.
Dit is slechts een voorbeeld van de voordelen die de nieuwe Fiesta
aan kopers van een compacte auto biedt. Voordelen waar ze altijd
naar op zoek waren, maar die ze nooit gekregen hebben, zei Philip
Maguire, vehicle line director voor compacte autos in Europa. We
zijn ervan overtuigd dat we een indrukwekkende basis hebben gelegd
voor ons toekomstige succes op de Europese markt voor compacte
autos.
Nieuwe generatie compacte autos en technologieën van Ford
* De Fiesta die leverbaar is vanaf begin 2002 is de eerste van een
nieuwe generatie compacte autos die Ford in de 18 maanden na de
lancering in Frankfurt op de markt brengt.
De nieuwe Fiesta en de modellen die zullen volgen worden vervaardigd
in de meest moderne productiefaciliteiten ter wereld. De nadruk ligt
op efficiency, kwaliteit en flexibiliteit.
Je kunt niet echt succesvol zijn als topmerk in Europa als je compacte
autos achterblijven, zei Ford of Europe Chairman, CEO en President
David Thursfield. We hebben onze denkwijze volledig aangepast om dit
succes te behalen.
Thursfield liet doorschemeren dat de nieuwe generatie compacte autos,
die tussen nu en begin 2003 op de markt komen, ook nieuwe
aandrijftechnologieën in dit segment zullen introduceren.