22-8-2001
Nissan toont Primera vijfdeurs en Estate
Nissan onthult op de Frankfurt Motor Show naast de Primera vierdeurs ook de vijfdeursversie en de estate. Begin 2002 staan de varianten van het zakelijke model in de Nederlandse showrooms.
Net als bij de vierdeursversie lopen de neus, het middengedeelte en de
achterkant van de Primera vijfdeurs vloeiend in elkaar over. De estate
ziet er imposant uit door zijn langgerekte, elegante vorm en bollende
achterruit. Markante lichtunits geven de Primera een futuristisch
tintje.
Opvallend interieur
Het interieur is revolutionair van opzet. Het instrumentenpaneel wordt
gedomineerd door drie gecentreerde wijzers en een groot, eveneens
gecentreerd display. Audio, informatie, communicatie, navigatie en
klimaatcontrole zijn gebundeld. Met een druk op de knop van het
elektronische keyboard verschijnt alle informatie op het scherm.
Het 7-inch grote display is eveneens te gebruiken om de achterkant van
de Primera te monitoren. De mini-camera net boven de kentekenplaat
gesitueerd wordt geactiveerd zodra de automobilist achteruit rijdt.
Hierdoor is het de ultieme parkeerhulp.
Veiligheid en stabiliteit
Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de
nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste
balans tussen weggedrag en rijcomfort. Door de multi-link
wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis
zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het
rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt. De dynamische
kwaliteiten van de Primera worden verder aangevuld door het
Elektronische Stabiliteitsprogramma (esp). Dit verzekert de
automobilist van veiligheid en stabiliteit in de meest extreme
rijomstandigheden.
Adaptieve cruise control
Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met
adaptieve cruise control (dat normaal gesproken niet in autos uit het
d-segment te vinden is). Deze intelligente versie van cruise control
maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te
meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS-systeem aangestuurd
om op die manier een bepaalde afstand tot de voorganger te houden.
Deze voorziening maakt het rijden op snelwegen veiliger en meer
ontspannen.