Ingezonden persbericht

Persbericht
Online Shopping wordt fun

...De prioriteit ligt nu bij one-to-one marketing Amazon is wederom het beste online warenhuis, zo blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder online warenhuizen. De beste Nederlandse internetwinkel is Wehkamp, die mede dankzij de productvergelijker het aankoopproces via internet uitstekend ondersteunt. Internetshop is een verrassende derde. //Hot-Orange is uit de top -10 verdwenen. Dit is zeer waarschijnlijk te wijten aan de huidige integratie-activiteiten met Kijkshop, waardoor onder meer het productenassortiment (tijdelijk) is geminimaliseerd. Het onderzoek
Jungle Rating beoordeelt als onafhankelijke partij periodiek de kwaliteit van dienstverlening via internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meet Jungle Rating op 190 variabelen de kwaliteit van het online verkoopproces. Een hoge score betekent dat het verkoopproces, ten opzichte van naaste concurrenten, relatief goed wordt ondersteund. De markt in kaart gebracht
Ranglijst Online Warenhuizen 2e helft 2001, zoals vermeld op de website van Jungle Rating
1 Amazon.co.uk (34 %)

2 Wehkamp.nl (33 %)

3 Internetshop.nl (29 %)

4 Neckermann.com (28 %)

5 Web-plaza.nl (25 %)

6 Dewinkel.nl (24 %)
6 Ottoshop.nl (24 %)
6 Kijkshop.nl (24 %)

7 IWASales.nl (23 %)
7 Davista.nl (23 %)
7 Shop.nl (23 %)

8 PCAshop.nl (22 %)
8 Bijenkorf.nl (22 %)
8 Megapool.nl (22 %)
8 Hot-Orange.com (22 %)

9 Schiphol.nl (21 %)
De rangnummers die tussen haakjes staan, betreffen de resultaten van de vorige benchmark, uitgevoerd in januari 2001. Een score van 33% betekent dat de betreffende leverancier een derde van de maximaal haalbare punten heeft gescoord. De ranglijst is ook te vinden op http://www.junglerating.nl/. Online winkelen wordt attractief
Winkelen op internet begint onderhand attractief te worden , aldus Jacco Slenters leider van het onderzoek vanuit Jungle Rating. Zo wordt de website van de Bijenkorf ondersteund met prachtige plaatjes, biedt Wehkamp de mogelijkheid muziek te beluisteren tijdens het winkelen en werkt Neckermann met 3-dimensionale afbeeldingen. Met name ten opzichte van de traditionele gidsen blijkt internet steeds meer entertainment te bieden. Shop evenaart het real-live gevoel door de mogelijkheid met een live agent te converseren. Online shoppen zal het traditionele winkelen nog niet evenaren, maar verbeteringen zijn de afgelopen periode duidelijk zichtbaar geworden. Verbeteringen blijven noodzakelijk
Uit de ranglijst blijkt dat een gemiddeld warenhuis op internet niet hoger scoort dan 30%. De maximale score is 100%. Hiermee lijken verbeteringen in de dienstverlening noodzakelijk om van winkelen op internet daadwerkelijk een succes te maken aldus Slenters. Verbeteringen zijn mogelijk op het gebied van networking , interaction , comparison en adaption . Dit zijn vier van de zestien dimensies die Jungle Rating periodiek onderzoekt. Networking betreft de mogelijkheid om te communiceren met andere (online) consumenten alsmede de mogelijkheid om informatie van consumenten (bijvoorbeeld klantervaringen) te gebruiken bij de aankoopbeslissing. Interaction betekent de mogelijkheid en de manieren om met de leverancier te communiceren, Comparison behandelt de mogelijkheid om producten te vergelijken op specifieke kenmerken. Adaption betreft de mogelijkheid om het aankoopproces aan te passen aan de behoefte of het profiel van de consument. Toekomst: meer persoonsgerichte websites
Een telefonische enquête met de grotere internet warenhuizen leert dat one to one marketing en personalisatie een hoge prioriteit genieten. Dit is een interessante ontwikkeling. Om internetgebruikers sneller en effectiever informatie aan te kunnen bieden is een persoonlijke benadering nodig. De pagina s dienen opgebouwd te worden aan de hand van de interesse van de betreffende gebruiker. Bij passieve personalisering bepaalt een intelligent programma welke soort informatie geschikt is voor de gebruiker. De faciliteit zou bij voorkeur de informatie zo goed mogelijk moeten afstemmen op de situatie en de gebruiker en zou de voor hem of haar oninteressante informatie moeten minimaliseren. Actieve personalisering gewenst
Uit onderzoek van Accenture blijkt echter dat consumenten zelf willen bepalen wat ze aangeboden krijgen. Passieve personalisering, op basis van ingewikkelde technologie die verbanden legt tussen koophistorie van (mede) consumenten, lijkt daarmee weinig succesvol. Slenters: Het zelf kunnen aanpassen van een website en het productenaanbod aan de eigen voorkeur heeft de meeste kans van slagen. Zolang de consument aan het stuur blijft, lijkt one-to-one marketing en personalisatie een interessante en mogelijk succesvolle ontwikkeling. Informatie over Jungle Rating
Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat zich richt op het analyseren en verbeteren van online activiteiten. Op basis van gedegen onderzoek adviseert zij bedrijven bij de verbetering van hun dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich, samen met haar partner Belegger.NL, op de sectoren finance, shopping en travel. Het volgende onderzoek binnen de online warenhuizen zal in januari 2002 plaatsvinden. Meer informatie is te vinden op http://www.junglerating.nl/.
---einde persbericht--
Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met: Geert-Jan Smits, directeur
(M) 06 113 20 775
(E) geertjan.smits@junglerating.nl
Matthijs Kanis, directeur
(M) 06 246 16 995
(E) matthijs.kanis@junglerating.nl
Jungle Rating
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
http://www.junglerating.nl