Luchthaven in Chièvres : oplossing of doodsteek voor Zaventem ?
(22/08/01)
Naar aanleiding van recente uitspraken en een intern document dat hij
kon inkijken, wil Vlaams Volksvertegenwoordiger Jos Bex zijn
ongerustheid kenbaar maken over de verzwegen scenarios die zich
dreigen te ontwikkelen rond de luchthaven van Zaventem.
Luchthavenexploitant BIAC wil in Zaventem tegen 2010 groeien tot 35
miljoen passagiers (groei van bijna 15 miljoen) en er bijkomend 55.000
arbeidsplaatsen scheppen. Tot 2010 zou de cargo bovendien nog stijgen
van 650.000 naar 1,3 miljoen ton. Volgens Scott Wilson (het
studiebureau dat voor BIAC deze prognoses opstelde) volstaat een
optimalisatie van de huidige infrastructuur op de luchthaven om dit
doel te bereiken. Deze optimistische inschatting zwijgt echter in alle
toonaarden over de impact van deze uitbreiding op de ruimtelijke
invulling van de regio rond de luchthaven.
Het is begrijpelijk dat BIAC de integrale studie voorlopig niet wenst
vrij te geven. Momenteel wordt immers gedacht aan afvloeiingen bij
Sabena, voornaamste gebruiker van Zaventem.
Bex uitte zijn bezwaren tegen een dergelijk uitbreidingsscenario reeds
eerder in het Vlaams Parlement :
de vooropgestelde ontsluitingen via het openbaar vervoer zijn
onvoldoende en dus zal Zaventem qua mobiliteit van en naar de
luchthaven verder dichtslibben.
Zaventem is onvoldoende verbonden met het HST-netwerk
Brussel wenst zijn deel van de geluidsoverlast niet te dragen. De
Vlaamse overheid wil de leefbaarheid van Vlaams-Brabant echter niet
verder ondermijnen.
Kortom : Zaventem kan op zich niet verder groeien en haar Europese
roeping niet waarmaken. Pierre Klees, voorzitter van BIAC, opperde
deze week in een interview dan ook de mogelijke inplanting van een
nieuwe luchthaven in Chièvres (nabij Ath). Het nabijgelegen Brussel
zou van opstijgend vliegverkeer, gezien de ligging, geen
geluidsoverlast hoeven te vrezen. Bijkomende werkgelegenheid en extra
vrachtcapaciteit in Chièvres kunnen bovendien een gunstige invloed
hebben voor de regios Kortrijk en Oudenaarde.
Vlaams Volksvertegenwoordiger Jos Bex en Kamerlid Annemie Van de
Casteele zijn hier niet a priori tegen. Zonder toekomstvisie kunnen we
Zaventem op relatief korte termijn immers afschrijven als
internationele luchthaven en als belangrijke economische poort voor
Vlaanderen. Maar een ontdubbeling van de nationale luchthaven kan voor
de Volksunie alleen indien vooraf de luchthaven en het beheer ervan
overgedragen worden aan het Vlaams Gewest. Het luchthavenbeleid ligt
immers volstrekt in de lijn van andere gewestelijke bevoegdheden,
zoals ruimtelijke ordening, mobiliteit, economie en leefmilieu.
Annemie Van de Casteele diende hierover reeds een wetsvoorstel mee in
in de Kamer.
Vlaanderen, Wallonië en Brussel moeten mekaar vervolgens zo snel
mogelijk vinden in een samenwerkingsakkoord dat voor alle actoren een
win-win operatie inhoudt.
Wij hebben alvast willen waarschuwen dat het op middellange en lange
termijn voor Vlaanderen katastrofaal zou kunnen zijn om te rekenen op
de onbeperkte mogelijkheden van de luchthaven van Zaventem. De piste
van de ontdubbeling kan voorkomen dat een van de studies over Chièvres
(1994- Le Cerau) werkelijkheid wordt : « de délocaliser laeroport de
Zaventem dans une région à faible densité de lhabitat. Zaventem, même
sil triple sa capacité, provoque trop de nuissances pour la capitale
et souffrira de saturation à 10 ou 15 ans. »
Auteur:
Volksunie
Jos Bex, Vlaams Volksvertegenwoordiger, en Annemie Van de Casteele,
Kamerlid
Meer informatie:
Contactpersoon: Jos Bex
Telefoon: 0477/ 69 27 67
E-post: jos.bex@volksunie.be