Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Tariefstijging NS voorlopig niet aan de orde

In een vandaag uitgelekt rapport zegt Twynstra Gudde dat extra tariefstijging nodig is "omdat NS niet mag opdraaien voor de behoefte aan kwaliteitsverbetering". Maar volgens Reizigersvereniging ROVER zijn de kwaliteitseisen al sinds jaar en dag het zelfde: de trein moet op tijd vertrekken en op tijd aankomen, dat alles moet veilig gebeuren, en de reizigers moeten er op kunnen rekenen dat ze zeker buiten de spits en op lange afstanden kunnen zitten. Deze kwaliteitseisen zijn verankerd in het basispakket, net zoals een brood van de bakker minimaal "eetbaar" moet zijn. Het is dus niet zo dat er meer geld nodig is voor plotseling optredende nieuwe eisen!

De NS heeft op deze basis de concessie verkregen voor het Hoofdrailnet. Nog geen 4 jaar geleden heeft NS het overgrote deel van het spoorwegnet opgeëist, zonder extra geld te vragen. Daarmee is het principe van aanbesteding (de goedkoopste mag het doen) onderuit gehaald. De reiziger mag daar, noch door slechtere dienstverlening zoals nu het geval is, noch door veel hogere tarieven, de dupe van worden.

NS heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen winst gemaakt. De prijs van het kaartje is voor NS trouwens niet de enige inkomstenbron. Bovendien komen tarieven bij commerciële ondernemingen tot stand op basis van marktwerking. Het marktmechanisme werkt hier echter niet omdat de NS een monopolie heeft. Verder heeft de maatschappij er belang bij dat een nutsvoorziening als het openbaar vervoer goed functioneert en betaalbaar is. Dan spelen ook andere overwegingen dan kosten een rol bij de prijsstelling, net als onderwijs en zorg. Reizigers merken vandaag de dag aan den lijve dat het openbaar vervoer kennelijk te veel is uitgekleed en dat evenals in het onderwijs en bij de zorg een nieuwe kwaliteitsimpuls nodig is om deze voorziening op een acceptabel peil overeind te houden.

23 augustus 2001