Signum 2 geeft Opels toekomst weer
(23 augustus 2001)
Signum2 is Opel's naam voor de vernieuwende concept-car die voor het
eerst aan het publiek zal worden voorgesteld op de Internationale
Autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) van 13 tot 23 september 2001.
De naam benadrukt zijn overeenkomst met de Signum, het prototype dat
voor het eerst werd getoond op de autotentoonstelling van Geneve in
1997.
Het Opel-team heeft bij de ontwikkeling van de 4,64 meter lange
Signum2 zich tot doel gesteld om tot een synthese te komen van
schoonheid, comfort, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid. De
voorwielaangedreven Signum2 combineert de elegante lijnen van een
coupe' met de praktische kanten van een break. Met een paar
verrassende designontwerpen voor het interieur onderlijnt Opel haar
reputatie van leidende Europese producent van aantrekkelijke,
veelzijdige voertuigen. Carl-Peter Forster, voorzitter en Managing
Director van Adam Opel AG: "De Signum2 verklapt wat voor ideeën en
styling we mogen verwachten van toekomstige Opel-modellen".
De Signum2 staat voor Opel's nieuwe stijl. Met zijn verrassende en vooruitstrevende ontwerp stra alt hij een flinke dosis dynamiek uit. Is hij imposant zonder massief te zijn, komt hij krachtig over zonder meteen te intimideren. De verticale koplampen en de grille met zijn trapezium vorm laten zien wat Opel qua vormgeving in petto heeft.
Communicatie speelt een steeds belangrijkere rol in de auto. De Signum
illustreert dat met zun uitgebreide computersystemen. Een voor
airconditioning, audio-installatie, navigatie en boordcomputer, een
ander als laptop voor de bijrijder. Ook hightech: het digitale
instrumentenpaneel is alleen zichtbaar als de sleutel in het
contactslot wordt gestoken.
Een innovatief stoelenconcept en verwijderbare opslagboxen zijn
slechts twee voorbeelden die de veelzijdigheid van de wagen
illustreren. Met een druk op de knop kunnen zitting en rugleuning van
de achterstoelen tot op de hoogte van de taillelijn horizontaal worden
geklapt. Daardoor ontstaat laadruimte onder de stoelen die volledig
aan het oog is onttrokken. Van buitenaf gezien is de Signum2 dan net
een tweezitter. De onder de zetels geplaatste bagage is uit het zicht
en kan de veiligheid van de inzittenden niet in het gedrang brengen
tijdens hevige remmanoeuvres.
Een panoramisch glazen dak dat uitloopt in de voorruit, staat garant
voor een ruimtelijk en luchtig gevoel in het interieur. Een
espressomachine is in een van de vijf leverbare opslagboxen geplaatst
voor verse koffie tijdens de rit. Deze box is op een rails tussen de
voor- en achterstoelen te plaatsen. Er zijn in totaal vijf van deze
verplaatsbare containers ontwikkeld, waaronder een met Lego en een met
een computer.
Dankzij de lange wielbasis van 2.380 millimeter en de korte
achteroverhang straalt de Signum2 zelfs in stilstand kracht uit. Dit
wordt nog versterkt door de gespierde wielkasten met 19 inch wielen
met 245/35 R19 banden. Typische Opel-stijlkenmerken zijn de C-stijl en
de brede, doorlopende schouders. De ontwerpers en ingenieurs hebben de
B-stijl boven de taillelijn weggelaten om de auto het uiterlijk van
een coupe te geven.
De voorzijde van de Signum 2 wordt gedomineerd door de typische
Opel-grille en de verticale koplampen. Net als bij de Corsa en
Speedster heeft de ontwerpstudie een vouw in het midden van de
motorkap. De achterzijde valt op door zijn bijzondere achterlichten
met LED-techniek de tot ver in de bumper doorlopende achterklep en de
twee rechthoekige uitlaatmonden die de gassen van de direct ingespoten
V8 afvoeren.
In het interieur zorgen natuurlijke materialen en zachte kleuren voor
een comfortabele, exclusieve sfeer. Instappen in de Signum2 gaat heel
gemakkelijk. Zodra de deurklinken worden aangeraakt draaien de
voorstoelen automatisch naar de deuropening toe. Tegelijkertijd
schuift het stuurwiel lager in het dashboard wat het instappen nog
verder vergemakkelijkt. Zodra de bestuurder zit, komt het stuurwiel
dat is ontworpen als 'de controlehendel' van een vliegtuig,
automatisch terug in positie.
Het instrumentenpaneel wordt pas zichtbaar als contact wordt gemaakt.
Dan komen twee beeldschermen tevoorschijn. Een scherm toont
belangrijke gegevens over de techniek en de rijsnelheid, de ander
geeft informatie over bijvoorbeeld de te volgen route. Gedetailleerde
kaarten worden getoond op de 7 inch monitor in de middenconsole (16:9
formaat).
Niet alleen de bestuurder is voorzien van de laatste snufjes der
techniek. De voorpassagier heeft de beschikking over een computer
voorzien Van internet en een infrarood toetsenbord. Wanneer het
mobiele kantoor niet in gebruik is, wordt de kleurenmonitor van de PC
neergeklapt en verdwijnt in het dashboard. Met een druk op de knop
komt het display weer uit zijn 'schuilplaats' tevoorschijn.
De achterpassagiers worden evenmin vergeten. Zij kunnen plaatsnemen in
een wereld van ontspanning en amusement. Naast twee DVD-spelers met
koptelefoons bevinden zich ook speciale videobrillen in de centrale
armsteun om films te bekijken.
De Signum2 wordt aangedreven door het prototype van een
achtcilindermotor met directe benzine-inspuiting. Deze zogenaamde
'Global XV8' aluminium conceptmotor is door GM Powertrain ontwikkeld
in de Verenigde Staten. Hij heeft een cilinderinhoud van 4,3 liter en
is goed voor ongeveer 220 kW/300 pk met een maximum koppel van 400 Nm.
Ruim voldoende om het krachtige uiterlijk met daden van nog meer glans
te voorzien.