Carros

Nissan Primera debuteert op Frankfurt Motor Show

(23 augustus 2001)

Nissan onthult op de Frankfurt Motor Show naast de Primera vierdeurs ook de vijfdeursversie en de estate. Begin 2002 staan de varianten van het zakelijke model in de Nederlandse showrooms. De Primera rolt in het Britse Sunderland van de band. De Frankfurt Motor Show is van 13 tot en met 23 september.

Net als bij de vierdeursversie lopen de neus, het middengedeelte en de achterkant van de Primera vijfdeurs vloeiend in elkaar over. De estate ziet er imposant uit door zijn langgerekte, elegante vorm en bollende achterruit. Markante lichtunits geven de Primera een futuristisch tintje.

Opvallend interieur
Het interieur is revolutionair van opzet. Het instrumentenpaneel wordt gedomineerd door drie gecentreerde wijzers en een groot, eveneens gecentreerd display. Audio, informatie, communicatie, navigatie en klimaatcontrole zijn gebundeld. Met een druk op de knop van het elektronische keyboard verschijnt alle informatie op het scherm. Het 7-inch grote display is eveneens te gebruiken om de achterkant van de Primera te monitoren. De mini-camera - net boven de kentekenplaat gesitueerd - wordt geactiveerd zodra de automobilist achteruit rijdt. Hierdoor is het de ultieme parkeerhuip.

Veiligheid en stabiliteit
Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste balans tussen weggedrag en rij comfort. Door de multi-link wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt. De dynamische kwaliteiten van de Primera worden verder aangevuld door het Elektronische Stabiliteitsprogramma (esp). Dit verzekert de automobilist van veiligheid en stabiliteit in de meest extreme rijomstandigheden.

Adaptieve cruise control
Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met adaptieve cruise control (dat normaal gesproken niet in auto's uit het d-segment te vinden is). Deze intelligente versie van cruise control maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS-systeem aangestuurd om op die manier een bepaalde afstand tot de voorganger te houden. Deze voorziening maakt het nj den op snelwegen veiliger en meer ontspannen.