Nissan Primera debuteert op Frankfurt Motor Show
(23 augustus 2001)
Nissan onthult op de Frankfurt Motor Show naast de Primera vierdeurs
ook de vijfdeursversie en de estate. Begin 2002 staan de varianten van
het zakelijke model in de Nederlandse showrooms. De Primera rolt in
het Britse Sunderland van de band. De Frankfurt Motor Show is van 13
tot en met 23 september.
Net als bij de vierdeursversie lopen de neus, het middengedeelte en de
achterkant van de Primera vijfdeurs vloeiend in elkaar over. De estate
ziet er imposant uit door zijn langgerekte, elegante vorm en bollende
achterruit. Markante lichtunits geven de Primera een futuristisch
tintje.
Opvallend interieur
Het interieur is revolutionair van opzet. Het instrumentenpaneel wordt
gedomineerd door drie gecentreerde wijzers en een groot, eveneens
gecentreerd display. Audio, informatie, communicatie, navigatie en
klimaatcontrole zijn gebundeld. Met een druk op de knop van het
elektronische keyboard verschijnt alle informatie op het scherm.
Het 7-inch grote display is eveneens te gebruiken om de achterkant van
de Primera te monitoren. De mini-camera - net boven de kentekenplaat
gesitueerd - wordt geactiveerd zodra de automobilist achteruit rijdt.
Hierdoor is het de ultieme parkeerhuip.
Veiligheid en stabiliteit
Voor de ontwikkeling van het onderstel stelden de ontwerpers van de
nieuwe Primera zichzelf een uitdagende taak: het vinden van de beste
balans tussen weggedrag en rij comfort. Door de multi-link
wielophanging voor en achter te combineren met een stijver chassis
zijn exceptionele rijeigenschappen gegarandeerd, terwijl het
rijcomfort eveneens op een zeer hoog niveau ligt. De dynamische
kwaliteiten van de Primera worden verder aangevuld door het
Elektronische Stabiliteitsprogramma (esp). Dit verzekert de
automobilist van veiligheid en stabiliteit in de meest extreme
rijomstandigheden.
Adaptieve cruise control
Het pakket met technologische voorzieningen is uit te breiden met
adaptieve cruise control (dat normaal gesproken niet in auto's uit het
d-segment te vinden is). Deze intelligente versie van cruise control
maakt gebruik van lasertechnologie om de afstand tot de voorligger te
meten. Hierna wordt het motormanagement en het ABS-systeem aangestuurd
om op die manier een bepaalde afstand tot de voorganger te houden.
Deze voorziening maakt het nj den op snelwegen veiliger en meer
ontspannen.
Carros