Carros

Maybach leeft voort in het DaimlerChrysler-concern

(23 augustus 2001)


- Het ultieme voorbeeld van Duitse automobielbouwkunst
- Productiestart Maybach in herfst 2002

- Nieuwe interpretatie van het traditionele Maybach-logo
- Uitrusting en aankleding volgens persoonlijke wensen
- Mercedes-innovaties voor het allerhoogste comfort en veiligheid
Een van de meest legendarische en exclusieve automerken ter wereld staat aan de vooravond van een wedergeboorte: Maybach. Dit merk, rijk aan tradities en in de jaren dertig een synoniem voor superieure kwaliteit en exclusieve stijl, is vanaf nu de top van de personenwagendivisie van DaimlerChrysler AG. In de herfst van volgend jaar wordt de nieuwe Maybach limousine geproduceerd.

"Met de naam Maybach willen we het unieke karakter van ons toekomstige topproduct benadrukken en de traditie van een legendarisch merk voortzetten", aldus JUrgen Hubbert, binnen Daimler6hrysler AG verantwoordelijk voor Maybach, Mercedes-Benz personenwagens en smart. "De fascinerende Maybachs stonden tussen 1921 en 1940 symbool voor stilistische en technologische perfectie. Dezelfde twee doelstellingen staan voorop bij de ontwikkeling van de nieuwe Maybach. We maken gebruik van de nieuwste Mercedes-technologie, waardoor deze auto's een nieuwe standaard zullen zijn in het hoogste marktsegment. Daarmee bewijzen we het merk Maybach alle eer."

Ook het logo herinnert aan het vroegere Duitse topmerk. Het is een moderne interpretatie van het markante embleem dat ooit de radiateur van deze veel bewonderde auto sierde. MM was een afkorting van Maybach Motorenbau, maar staat op de toekomstige modellen voor Maybach Manufaktur. Op de radiateurgrille van de nieuwe Maybach limousines harmonieert het zilverkleurige merklogo perfect met het lijnenspel van de carrosserie.

Maybach: vader van de eerste Mercedes en 'koning onder de constructeurs'
Aan het begin van de vorige eeuw was de naam Maybach al nauw verbonden aan het destijds nog jonge automerk Mercedes. Wilhelm Maybach, technisch directeur van de Daimler-Motoren-Gesellschaft en jarenlang metgezel van Gottlieb Daimler, ontwikkelde in 1900 de eerste Mercedes. Met een voorin geplaatst aluminium motorblok, twee nokkenassen en een vooruitstrevende honingraatstructuur radiateur was dit een mijlpaal in de toenmalige automobielbouw en een voorloper van alle moderne personenauto's. De uitvinder ervan noemde men in Frankrijk respectvol 'roi des constructeurs' - koning onder de constructeurs.

In april 1907 verliet Wilhelm Maybach het bedrijf in Stuttgart en wijdde hij zun tijd aan het ontwerpen van grote motoren voor de luchtschepen van Graaf Zeppelin. Uit zun Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH ontstond later de MTU Friedrichshafen, dat tegenwoordig tot de divisie MTU/Dieselmotoren van DaimlerChrysler behoort.
Karl Maybach, zoon van Wilhelm, startte in 1921 in Friedrichshafen aan de Bodensee met de fabricage van luxueuze en technisch perfecte automobielen. Het topmodel was de krachtige 1 2-cilinder Maybach Zeppelin DS 8, de grootste Duitse limousine uit de jaren dertig. De Maybach-koetswerken werden bij roemrijke Duitse firma's gebouwd volgens de individuele wensen van de klant. Iedere Maybach was dus uniek en volledig zoals zijn eigenaar dat wenste.

Individualiteit: iedere Maybach is uniek
Maximaal ruimte voor individualiteit, stijlvolle elegantie en onmiskenbare exclusiviteit, gecombineerd met een maximum aan comfort - ook dat zijn de doelstellingen van het nieuwe DaimlerChrysler-automerk Maybach.

Optimale aandacht voor elke klant en het voldoen aan de wensen, hoe veeleisend ook, hebben absolute prioriteit. Daarom wordt een Maybach niet samengesteld naar aanleiding van het lezen van een brochure en het doornemen van de uitrustinglijst, maar aan de hand van een persoonlijk gesprek tussen de klant en een Maybach consultant. De klant kan kiezen uit een uniek aanbod aan hoogwaardige materialen, exclusieve kleuren en innovatieve technische details. Zelf de sierlijsten kiezen, inlegmotieven bepalen en over de inrichting van de ruimte achterin beslissen: het kan allemaal. Met andere woorden: ieder exemplaar van de nieuwe Maybach is volstrekt uniek en geheel gebouwd volgens de individuele wensen van de klant.

Nog dit jaar wordt in Sindelfingen gestart met de bouw van een Maybach-vestiging. Deze vestiging gaat als 'Center of Excellence' fungeren en dient als voorbeeld voor andere Maybach-centra, die DaimlerChrysler in diverse landen zal openen. Al deze centra staan in nauwe verbinding met de Maybach Manufaktur in Sindelfingen en het ontwikkelingscentrum aldaar, zodat designers en technici op elk moment bij het individuele keuzeproces van de klanten betrokken kunnen worden.

De Manufaktur in Sindelfingen beantwoordt daarmee aan de hoogste elsen die aan Maybach worden gesteld. Hierdoor is het mogelijk om uitermate flexibel te werken aan het verwezenlijken van persoonlijke wensen van klanten, met handgemaakte perfectie als fraai resultaat. Per dag zullen in de Maybach Manufaktur niet meer dan zeven automobielen worden vervaardigd.

Technologie: toekomstgerichte innovaties
Behalve maximale ruimte voor individualiteit, gevoel voor schoonheid en absolute perfectie heeft het nieuwe topmerk van DaimlerChrysler nog een doelstelling:
toonaangevende technologie gebruiken - een principe dat Maybach ook in de jaren dertig hoog in het vaandel droeg.
De ontwikkeling van de Maybach is in handen van de beste technici van het Mercedes Technology Center (MTC) in Sindelfingen, zodat het nieuwe merk optimaal profiteert van een transfer van de beste expertise. Bovendien biedt Maybach op belangrijke gebieden zoals veiligheid, betrouwbaarheid, functionaliteit en levensduur de vertrouwde Mercedes-kwaliteit.

Twee carrosserievarianten met V12 motor
Maybach-klanten kunnen uit twee carrosserievarianten kiezen. In de uitvoering met lange wielbasis genieten ze van een ongeëvenaarde ruimte en een voorbeeldig comfort. Zo kunnen de passagiers achterin hun individuele stoelen in een comfortabele ligstand zetten. Automatisch klappen dan been- en voetsteunen uit, zodat uitermate ontspannen reizen gegarandeerd is.

Onder de motorkap van de luxe limousine zit een nieuw ontwikkelde V12-krachtbron met twee turbo's. Deze biturbo-motor levert superieure prestaties en doet recht aan de hoge comforteisen die aan het nieuwe automerk worden gesteld.

De Maybach Manufaktur start in de herfst van 2002 met de fabricage en kan, dankzij een flexibele opzet, tot 1.500 limousines perjaar bouwen. De belangrijkste afzetmarkten voor de topklasse auto zijn West-Europa, de Verenigde Staten en Japan.