International Data Corporation Benelux

Keywords: keywords

IDC PRESS RELEASE

CRM: Na Wikken en Wegen toch Investeren

Amsterdam, 23 augustus 2001 - Met het volwassen worden van de CRM markt is de hype voorbij. Maar de groei zet gestaag door. IDC verwacht dat de totale CRM markt in 2005 een waarde zal hebben van 5,3 miljard gulden.

IDC heeft een nieuw rapport gepubliceerd over de toekomst van de Nederlandse CRM markt. Uit het onderzoek blijkt dat ondanks dat de hype voorbij is, CRM nog steeds volop in de belangstelling staat. Eindgebruikers staan weer met beide benen op de grond. "Naast de mogelijkheden die CRM oplossingen bieden, wordt ook ruime aandacht besteed aan eventuele knelpunten bij implementaties." zeggen Stan Koeleman en Paula Breedveld, auteurs van het nieuwe Nederlandse CRM onderzoek van IDC. Volgens hen gaat er meer aandacht uit naar bedrijfsbrede integratie van verschillende applicaties, change management en return on investment. "Er wordt wat langer gewikt en gewogen voordat er daadwerkelijk investeringen worden gedaan. CRM bestedingen voor de komende vijf jaar vertonen daarom een wat lagere groei dan aanvankelijk werd verwacht. Desalniettemin is de CRM markt een van de snelstgroeiende applicatiemarkten op dit moment. Daarnaast wordt het CRM concept steeds breder gezien. eBusiness en Knowledge Management oplossingen, bijvoorbeeld, vertonen toenemende raakvlakken met CRM.", aldus Koeleman en Breedveld.

De CRM solutions markt kan worden onderverdeeld in twee belangrijke pijlers: CRM software en CRM services. IDC stelde vast dat de Nederlandse CRM software markt in 2000 115 miljoen gulden bedroeg. In 2005 zal dit 349 miljoen gulden bedragen. Customer support en call center applicaties blijven de grootste segmenten, maar marketing applicaties vertonen de grootste groei. De totale Nederlandse CRM services markt zal groeien van 1,7 miljard gulden in 2000 naar 5 miljard in 2005. Operations management, met name uitbesteding van call centers, blijft het grootste CRM services component in het totaal aan externe bestedingen. Training activiteiten laten de grootste groei zien.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

IDC Benelux
Paula Breedveld (Senior Research Analyst)

+ 31 (0) 20 - 4089513

of

Stan Koeleman (Research Analyst)

+31 (0) 20 - 4089551

of

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)

+ 31 (0) 20 - 4089533

CRM Software 2000

CRM Services 2000

Bron: IDC 2001

Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "CRM Market Forecast and Analysis 2000-2005" geeft een duidelijk overzicht van de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de Nederlandse CRM Solutions markt. Het rapport schetst de ontwikkeling van CRM solutions, de ontwikkelingen bij de eindgebruikers en de marktgrootte en groeiverwachtingen voor zowel CRM Software als CRM Services. Het rapport "CRM Market Forecast and Analysis 2000-2005" is onderdeel van het Dutch eSolutions programma en is verkrijgbaar bij IDC Benelux.

Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op http://www.idcresearch.nl

IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.