Keywords: keywords
IDC PRESS RELEASE
CRM: Na Wikken en Wegen toch Investeren
Amsterdam, 23 augustus 2001 - Met het volwassen worden van de CRM
markt is de hype voorbij. Maar de groei zet gestaag door. IDC verwacht
dat de totale CRM markt in 2005 een waarde zal hebben van 5,3 miljard
gulden.
IDC heeft een nieuw rapport gepubliceerd over de toekomst van de
Nederlandse CRM markt. Uit het onderzoek blijkt dat ondanks dat de
hype voorbij is, CRM nog steeds volop in de belangstelling staat.
Eindgebruikers staan weer met beide benen op de grond. "Naast de
mogelijkheden die CRM oplossingen bieden, wordt ook ruime aandacht
besteed aan eventuele knelpunten bij implementaties." zeggen Stan
Koeleman en Paula Breedveld, auteurs van het nieuwe Nederlandse CRM
onderzoek van IDC. Volgens hen gaat er meer aandacht uit naar
bedrijfsbrede integratie van verschillende applicaties, change
management en return on investment. "Er wordt wat langer gewikt en
gewogen voordat er daadwerkelijk investeringen worden gedaan. CRM
bestedingen voor de komende vijf jaar vertonen daarom een wat lagere
groei dan aanvankelijk werd verwacht. Desalniettemin is de CRM markt
een van de snelstgroeiende applicatiemarkten op dit moment. Daarnaast
wordt het CRM concept steeds breder gezien. eBusiness en Knowledge
Management oplossingen, bijvoorbeeld, vertonen toenemende raakvlakken
met CRM.", aldus Koeleman en Breedveld.
De CRM solutions markt kan worden onderverdeeld in twee belangrijke
pijlers: CRM software en CRM services. IDC stelde vast dat de
Nederlandse CRM software markt in 2000 115 miljoen gulden bedroeg. In
2005 zal dit 349 miljoen gulden bedragen. Customer support en call
center applicaties blijven de grootste segmenten, maar marketing
applicaties vertonen de grootste groei. De totale Nederlandse CRM
services markt zal groeien van 1,7 miljard gulden in 2000 naar 5
miljard in 2005. Operations management, met name uitbesteding van call
centers, blijft het grootste CRM services component in het totaal aan
externe bestedingen. Training activiteiten laten de grootste groei
zien.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IDC Benelux
Paula Breedveld (Senior Research Analyst)
+ 31 (0) 20 - 4089513
of
Stan Koeleman (Research Analyst)
+31 (0) 20 - 4089551
of
Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
+ 31 (0) 20 - 4089533
CRM Software 2000
CRM Services 2000
Bron: IDC 2001
Algemene informatie over dit rapport
Het rapport "CRM Market Forecast and Analysis 2000-2005" geeft een
duidelijk overzicht van de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de
Nederlandse CRM Solutions markt. Het rapport schetst de ontwikkeling
van CRM solutions, de ontwikkelingen bij de eindgebruikers en de
marktgrootte en groeiverwachtingen voor zowel CRM Software als CRM
Services. Het rapport "CRM Market Forecast and Analysis 2000-2005" is
onderdeel van het Dutch eSolutions programma en is verkrijgbaar bij
IDC Benelux.
Algemene informatie over IDC
IDC Benelux is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en
marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie
technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact informatie en
advies op het gebied van ebusiness, Internet en technologie wat
organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke
beslissingen. IDC Benelux heeft een uitgebreide ervaring op het gebied
van wereldwijde marketing en trends en analyseert business
strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van
betrouwbare marktgegevens. IDC Benelux is als enige in staat om lokaal
onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDC's
marktinformatie biedt eindeloze mogelijkheden. Haar klanten bestaan
uit 's werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness
bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op
http://www.idcresearch.nl
IDC is een dochteronderneming van IDG, 's werelds grootste organisatie
op gebied van ICT media en onderzoek.
All product and company names may be trademarks or registered
trademarks of their respective holders.
Copyright IDC, 2001. Unauthorized use is strictly forbidden.