Ingezonden persbericht


datum: 23 augustus 2001
aan: diverse redacties
betreft: eigen nieuws over mobiele telefonie

EMBARGO TOT 23-08-2001-13.00UUR

FORSE PRIJSVERHOGINGEN OM UMTS-UITGAVEN TERUG TE VERDIENEN

De prijzen voor een gsm-toestel gaan fors omhoog. De telecomaanbieders staan er door de aankoop van UMTS-frequenties financieel gezien slecht voor en op deze manier proberen ze extra geld te verdienen. Aangezien de markt flink verzadigd is (80 procent van de Nederlanders heeft een mobieltje), durven de telecomaanbieders de prijsverhoging wel aan.

De prijzen worden nu soms meer dan verdubbeld. Een willekeurig voorbeeld: het toestel Nokia 3330 i.c.m. een tweejarig Libertel 120-abonnement gaat van 180 gulden naar 403,17 gulden.

In het 3FM-nieuws zegt directeur Van Westreenen van Belcompany (een winkel die mobiele telefoons van alle aanbieders verkoopt) dat de prijsverhoging te maken heeft met de financiele situatie van de grote telecombedrijven na de aankoop van UMTS-netwerken. 'Hun financiele situatie is niet al te best. Ik snap wel dat ze deze stap moeten zetten'.

Van Westreenen vindt de prijsverhoging zeker redelijk. Jongeren die ieder jaar een nieuw model kopen zullen hier volgens hem van schrikken. Maar zegt ie: 'We zijn natuurlijk behoorlijk verwend geweest: toestellen die voor bijna niks verkocht werden en daar komt nu een redelijke prijs aan te hangen'. Van Westreenen denkt niet dat de gsm-markt nu instort. Volgens hem blijven de mobiele bellers geinteresseerd in nieuwe toestellen en zijn ze best bereid meer te betalen.

De prijsverhoging wordt doorgevoerd door Libertel, Dutchtone, Ben en Telfort. KPN-Telecom moet nog een besluit nemen. De verhoging komt bij alle bedrijven vrijwel tegelijkertijd. De Nederlandse Mededingingsautoriteit liet aan het 3fmnieuws weten dat nu wordt uitgezocht of er sprake is van prijsafspraken.

De Consumentenbond vindt de prijsverhoging redelijk. Woordvoerder Sicco Louw zegt te hopen dat op deze manier vooral jongeren niet langer worden verleid om te tekenen voor een bijna gratis toestel maar vervolgens te worden geconfronteerd met torenhoge abonnementskosten. De bond vindt alleen wel dat nu de zogenaamde sim-locks moeten worden verwijderd. Consumenten betalen nu genoeg voor het toestel zelf en mogen dan niet meer gedwongen worden om bij dezelfde provider te blijven, aldus de Consumentenbond.


Voor meer informatie over dit persbericht kun je contact opnemen met het 3fmnieuws, telefoon: 035-6771188