KIT TROPENMUSEUM

Van godin tot pin-up

Kleurrijke Indiase Calender Art in KIT Tropenmuseum

In de Parkzaal van het KIT Tropenmuseum is vanaf 24 mei tot en met 26 augustus
de tentoonstelling Van Godin tot Pin-up. Vrouwen op Indiase prenten te zien. Van Godin tot Pin-up is een kleurrijke tentoonstelling over een ondergewaardeerd genre in de Indiase volkscultuur: de Calendar Art. Een selectie kleurenprenten uit de jaren 60 tot en met 90 schetst een boeiend beeld van de ontwikkeling van het vrouwbeeld in de Indiase samenleving.

Calendar Art is een van de meest krachtige uitingen van eigentijdse volkskunst in India. Binnen de Indiase huishoudens vervult deze vorm van massakunst zowel een religieuze als decoratieve functie. De bloemrijke afbeeldingen van goden en godinnen, mythen en legenden, verleidelijke pin-ups, verhaaltjes met een moraal, helden van de vrijheidsbeweging, romantische landschapstaferelen, filmsterren, popidolen en sporthelden verbeelden de onder de Indiase bevolking levende sentimenten. De kitscherige posters zijn niet uit het drukke straatbeeld weg te denken. Uitgestald op stapels of opvallend hangend aan de luifels van straathandeltjes wordt de bonte verzameling voor een paar roepie te koop aangeboden.

Vroom en verleidelijk
Met de vrouw als eye-catcher ontsluiert zich tijdens de tentoonstelling een kleurrijk beeldverhaal over de ontwikkeling van het vrouwbeeld in de Indiase samenleving. Godin en pin-up ontmoeten elkaar in tien themas waarin verschillende stereotiepe vrouwbeelden tot uitdrukking worden gebracht. Haar rol als verleidster lijkt lijnrecht te staan tegenover de vrouw als toegewijde gemalin, neergevleid aan de zijde van hindoegoden als Rama en Vishnoe. Terwijl de femme fatale de man van het pad van goddelijke toewijding en echtelijke trouw afleidt met haar lichamelijke charmes, bewijst de godin Sita haar echtelijke toewijding. Ze doet dit niet alleen door haar echtgenoot Rama tijdens zijn 14-jarige ballingschap ter zijde te staan, maar doorstaat bovendien een vuurproef om haar deugdzaamheid te bewijzen. Toch hebben deze ogenschijnlijk verschillende beelden van vrouwelijkheid in de Indiase maatschappij een overeenkomst. De kleurrijke reproducties zijn namelijk oorspronkelijk geschilderd vanuit het oogpunt van de kunstenaar. Zijn verbeelding van vrouwelijkheid is de visie van de middenklasse man. Met deze achterliggende gedachte ontbloot zich het continue proces van verheerlijking van het vrouwbeeld in de Indiase maatschappij.

Bron aan informatie
Vanuit sociologisch perspectief gezien, biedt Calendar Art een blik op een maatschappij die enerzijds verwikkeld is in een allesomvattend proces van globalisering en verwestersing en die tegelijkertijd nog leeft volgens eeuwenoude tradities. De posters zijn vergelijkbaar met Indiase soaps en Bollywoodfilms; ze zijn een populair medium waarop dit spanningsveld tussen oud en nieuw zichtbaar wordt. De vrouw is het centrum van iedere afbeelding waardoor een interessante kijk gegeven wordt op de ontwikkeling van het vrouwbeeld in India. De veelal wulpse en lonkende vrouwen dragen meer betekenis dan ze in eerste instantie doen vermoeden. Ze verbeelden de complexe wisselwerking tussen de rol van de vrouw in de Indiase samenleving en de heersende ideologie binnen deze samenleving.

Van New Delhi tot Amsterdam
De indrukwekkende privécollectie is afkomstig van het Indiase sociologenechtpaar Uberoi. Van Godin tot Pin-up geniet internationale belangstelling. De tentoonstelling heeft na Japan en India de oversteek naar Europa gemaakt. Tot voor kort was de collectie te bezichtigen in het Österreichisches Museum für angewandte Kunst te Wenen.