Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

24-8-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Tsjechië, circuit Brno



HARU AOKI: WEGLIGGINGSPROBLEMEN LIJKEN ACHTER DE RUG

Nadat hij tijdens de laatste Grand Prix op de Sachsenring voor de korte zomerpauze constant geplaagd werd door problemen met het voorste gedeelte van zijn motorfiets, kon De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Haruchika Aoki in het Tsjechische Brno opgelucht adem halen. De wegliggingsproblemen lijken verholpen. Daar waar ik in Duitsland nog bij iedere bocht kostbare tijd verloren moest laten gaan door een stuiterende voorvork, heb ik hier absoluut geen last , haalde Aoki opgelucht adem.

Na in de eerste vrije training beide motorfietsen te hebben ingereden, zette Haru in de 1e officiële tijdtraining een tijd neer die maar liefst drie seconden sneller was dan op vrijdagochtend. Chef monteur Hans Spaan heeft een aantal zaken veranderd aan de motor. De versnellingsbak iets aangepast, andere banden en de afstellingen aan de vloeiende loop van het bochtige circuit aangepast. Dat pakte perfect uit. En daar waar ik de laatste drie GP s met motor 2 veel beter uit de voeten kon, is nu motor 1 de machine waarmee ik veruit het snelste was , meldde Aoki vanuit een zonovergoten (27 graden) Oost-Europa.

We zijn nog wel op zoek naar eenzelfde paar goede voorbanden als waar we nu mee gereden hebben , vult Hans Spaan aan. Het Michelin compound met het hardere karkas waar we nu mee rijden voldoet uitstekend, maar daar zijn we bijna doorheen. We rekenen er op dat Michelin nog een aantal van deze banden voor ons beschikbaar heeft, zodat we zaterdag tijdens de 2e trainingsdag het gat met de 4-cilindermotoren verder kunnen dichten. Hoewel dat voor Haru op dit lange circuit met ook een hele grote klim erin niet makkelijk zal zijn. Met sturen kan hij zeker bij de staart van het veld fabrieksrijders meekom,en, maar qua trekkracht heuvel op moeten we met de 2 cilinder Honda toch fiks inboeten. Maar we rekenen dan ook niet zozeer op dat ene snelle rondje tijdens de trainingen, maar op een prima resultaat in de race , besluit de ervaren Spaan, die zelf in de 125cc klasse in Brno zegevierde in 1989.

500cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Max BIAGGI ITA 2'00.347 Marlboro Yamaha V4



2. Loris CAPIROSSI ITA 2'01.087 West Honda V4



3. Kenny ROBERTS USA 2'01.142 Telefonica Movistar Suzuki V4

4. Alex CRIVILLE SPA 2'01.518 Repsol YPF Honda V4

5. Garry McCOY AUS 2'01.665 Red Bull Yamaha V4

6. Alex BARROS BRA 2'01.687 West Honda V4


7. Valentino ROSSI ITA 2'01.836 Nastro Azzurro Honda V4

8. Carlos CHECA SPA 2'01.896 Marlboro Yamaha V4

9. Norick ABE JPN 2'02.102 Antena 3 Yamaha V4

10. Jurgen vd GOORBERGH NED 2'02.135 Proton TEAM KR3

11. Olivier JACQUE FRA 2'02.142 Gauloises Yamaha V4

12. Sete GIBERNAU SPA 2'02.821 Telefonica Movistar Suzuki V4

13. Jose Luis CARDOSO SPA 2'03.119 Antena 3 Yamaha V4

14. Noriyuki HAGA JPN 2'03.125 Red Bull Yamaha V4 WCM

15. Tohru UKAWA JPN 2'03.243 Repsol YPF Honda V4 Team

16. Leon HASLAM GBR 2'03.826 Shell Advance Honda V4

17. Haruchika AOKI JPN 2'04.861 De Graaf Contracting Sent Waninge Honda V2

18. Anthony WEST AUS 2'05.279 Dee Cee Jeans Racing Team Honda V2

19. Brendan CLARKE AUS 2'06.258 Shell Advance Honda V2

20. Johan STIGEFELT SWE 2'07.624 Sabre Sport V4

21. Barry VENEMAN NED 2'08.195 Dee Cee Jeans Racing Team Honda V2
Not qualified (Out 107%) 2'08.771

Shaun GERONIMI AUS 260.1 2'12.257 14 17 11.910 4.062 Paton Grand Prix