UDEN, 24 AUGUSTUS 2001
BETER BED: HERSTRUCTURERING OP SCHEMA
AUTONOME OMZETGROEI EERSTE HALFJAAR 13%
Beter Bed heeft in de eerste helft van 2001 een omzet gerealiseerd van EUR 116 miljoen (eerste helft 2000: EUR 112 miljoen). De autonome omzet groeide in totaal met circa 13% ten opzichte van de eerste helft van 2000 wanneer wordt gecorrigeerd voor de verkoop van Beter Baby en de franchising van Dormaël. Deze omzetgroei komt met name door de herstructurering van Beter Bed Nederland en de expansie van Matratzen Concord. Volgens verwachting waren bedrijfsresultaat met EUR 10,2 miljoen en nettowinst met EUR 5,5 miljoen nog wel lager dan in de eerste helft van 2000, maar was er al een duidelijk herstel zichtbaar ten opzichte van de tweede helft van 2000. De winst per aandeel bedroeg over het eerste halfjaar EUR 0,71 (eerste halfjaar 2000: EUR 0,90). Voor de tweede helft van 2001 verwacht Beter Bed een hoger bedrijfsresultaat en een hogere nettowinst dan in de tweede helft van 2000.
Frans Geelen, directievoorzitter Beter Bed Holding: "Ondanks de minder gunstige marktomstandigheden zijn we op schema met het herstel bij Beter Bed Nederland. We zijn tevreden over het tempo waarin de verbeteringen bij Beter Bed Nederland effect sorteren op de resultaten. Daarnaast zijn wij positief over de resultaatontwikkeling bij Beter Bed Holding als geheel en verloopt de uitvoering van onze strategie volgens plan."
Financieel
De brutomarge bleef met 54,1% vrijwel onveranderd ten opzichte van de
eerste helft van 2000 (54,2%). De operationele kosten als percentage van
de omzet stegen van 43,0% in de eerste helft van 2000 naar 48,9% in de
tweede helft van 2000 om daarna weer te dalen naar 45,3% in de eerste
helft van 2001. De EBIT marge kwam in de eerste helft van 2001 uit op
8,8% tegen 11,2% in de eerste helft van 2000 en 7,5% in de tweede helft
van 2000. De nettowinst bedroeg in de eerste helft van 2001 EUR 5,5
miljoen, tegen EUR 7,0 miljoen in de eerste helft van 2000 en EUR -0,4
miljoen in de tweede helft van 2000. Van de herstructureringsvoorziening
van EUR 7,7 miljoen die in oktober 2000 werd gevormd, resteerde ultimo
2000 nog EUR 3,8 miljoen. Hiervan is in de eerste helft van 2001 EUR 2,9
miljoen aangewend, zodat ultimo juni 2001 nog EUR 0,9 miljoen resteert.
Operationeel
Alle winkelformules realiseerden in de eerste helft van 2001 een groei
van het marktaandeel. De omzet in de vergelijkbare winkels was in totaal
nagenoeg onveranderd. Ook de vergelijkbare winkels realiseerden daarmee
een groei van het marktaandeel, gezien de daling van de consumentenvraag
naar slaapkamerproducten in zowel de Nederlandse als de Duitse markt. In
het eerste halfjaar van 2001 werden in totaal 44 winkels geopend. Na
aftrek van de gesloten winkels groeide het aantal winkels met 32 tot 527
(ultimo 2000: 495). Conform de strategie vond de filiaalexpansie plaats
buiten Nederland. In Nederland liep het totaal aantal winkels licht
terug van 113 eind 2000 naar 112 eind juni 2001.
Beter Bed
In de eerste helft van 2001 opende Beter Bed Nederland één winkel en
sloot er zes. Het aantal winkels van Beter Bed in Nederland daalde met 5
tot 78 (ultimo 2000: 83). Beter Bed in Duitsland opende één winkel
waarmee het totaal op 4 winkels is gekomen. Bij de Beter Bed formule was
de omzetgroei in Nederland 3% en in Duitsland 22%. In het najaar van
2000 is bij Beter Bed Nederland een herstructurering ingezet en een
herstructureringsvoorziening gevormd om de organisatie efficiënter en
effectiever te maken. De uitvoering van de logistieke functie op drie
locaties kreeg haar beslag en de bezettingsgraad van de eigen
vrachtwagens werd opgevoerd van 60% naar 100%. Daarnaast werd de
kwaliteit van de logistiek sterk verbeterd, wat onder meer resulteerde
in een daling van het aantal stops per order met 20% en een verbetering
van het zogenaamde First Time Right percentage met 15%.
Ook werden de magazijnvoorraden met 30% verlaagd. Maatregelen in de
verkooporganisatie en het assortiment resulteerden in een verbetering
van de omzetontwikkeling in de vergelijkbare winkels van -10% in oktober
2000 bij aanvang van de herstructureringen naar -1% per ultimo juni
2001.
Matratzen Concord
In de eerste helft van 2001 opende Matratzen Concord 42 winkels en sloot
er 6. Ultimo juni had Matratzen Concord 433 winkels (397), waarvan 372
(345) in Duitsland, 21 (18) in Nederland, 19 (16) in Oostenrijk, 15 (13)
in Zwitserland, 5 (4) in Frankrijk en 1 (1) in Italië. Matratzen Concord
realiseerde een omzetgroei van 20%. In Duitsland groeide de omzet van
Matratzen Concord met 17% en buiten Duitsland met 57%. De omzet in
vergelijkbare winkels nam toe met 2%. De in december 2000 en januari
2001 gelanceerde collecties onder de eigen merken SF Contact en Concord
Vitalis hebben over de eerste helft van 2001 samen meer dan 20% van de
omzet van Matratzen Concord gerealiseerd met een bovengemiddelde
brutomarge.
Dormaël
Het aantal winkels van Dormaël bleef onveranderd op 12. In de eerste
helft van 2001 kreeg het franchise model verder zijn beslag. De omzet in
vergelijkbare winkels steeg met 1%.
Branding
De distributie van Tempur matrassen via de dochteronderneming DFC
Comfort zal met ingang van september gestopt worden. Hiervoor in de
plaats wordt een in eigen beheer ontwikkelde matrassenlijn onder de naam
M Line gelanceerd door de nieuw opgerichte dochteronderneming DBC
International. De M Line matrassen hebben onder meer superieure
drukverlagende kwaliteiten. Voor deze matrassen zijn patentaanvragen
gedeponeerd.
Productie
Alle bedrijfsonderdelen realiseerden een positief bedrijfsresultaat in
de eerste helft van 2001. Uitzondering hierop zijn de eigen fabrieken in
Polen, waar de ontwikkeling van het resultaat negatief was. Deze
ongunstige ontwikkeling was vooral te wijten aan de oplopende koers van
de Poolse munt. Maatregelen om te komen tot een substantiële verlaging
van de productiecapaciteit zijn inmiddels in voorbereiding. De omzet uit
eigen fabrieken zal in het nu lopende jaar minder dan 4% van de totale
consumentenomzet van Beter Bed Holding uitmaken.
Strategie
De strategie van Beter Bed Holding blijft gebaseerd op het uitbreiden
van het marktleiderschap binnen de markt voor slaapcomfort. De nadruk in
de realisatie van de strategie ligt op de internationale expansie. De
groei van het aantal winkels zal in de nabije toekomst vrijwel geheel
buiten Nederland worden gerealiseerd, met uitzondering van de
Nederlandse Matratzen Concord winkels. Ongeveer de helft van het aantal
nieuw te openen winkels zal in Duitsland worden geopend, de overige in
de rest van Europa. Matratzen Concord heeft het plan om in 2001 ongeveer
80 nieuwe winkels aan de keten toe te voegen in de zes genoemde landen.
Beter Bed in Nederland zal zich in 2001 met name toeleggen op de
optimalisatie van de logistiek, de voorraadbeheersing en de
optimalisering van de bestaande winkels. De branding activiteiten
(waarbij eigen collecties met hoge toegevoegde waarde onder eigen merk
worden ontwikkeld en verkocht) zullen in 2001 verder worden uitgebreid,
te beginnen in Nederland en Duitsland. In september 2001 wordt door de
nieuw opgerichte dochteronderneming DBC International onder de naam M
Line een nieuw assortiment van zeer hoogwaardige matrassen en
bijbehorende producten geïntroduceerd op de Nederlandse en Duitse markt.
Vooruitzichten
Voor de tweede helft van 2001 wordt op basis van de expansie van
Matrassen Concord een verdere groei van de omzet verwacht. Dit ondanks
de negatieve omzeteffecten van de sluiting van onrendabele Beter Bed
filialen, het omschakelen van de activiteiten van DFC Comfort en de
capaciteitsvermindering van de Poolse fabrieken. Verwacht wordt dat de
marktomstandigheden in Duitsland ook in de tweede helft van 2001
ongunstig blijven. Voor de Nederlandse markt wordt voor de tweede helft
van 2001 gerekend met een licht dalende tot gelijkblijvende vraag naar
slaapkamerproducten. Gezien de verwachte winstgroei bij Matratzen
Concord en de positieve effecten van de herstructurering bij Beter Bed
Nederland wordt desondanks voor de tweede helft van 2001 een hoger
bedrijfsresultaat verwacht dan in de tweede helft van 2000. Zoals eerder
aangegeven, is het de doelstelling om vanaf 2002 terug te keren naar een
groei van de winst per aandeel van tenminste 12% per jaar.
Profiel Beter Bed Holding
Beter Bed Holding is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De
activiteiten omvatten retailing met in totaal meer dan 500 winkels, via
de ketens Beter Bed (actief in Nederland en in Duitsland), Matratzen
Concord (actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,
Frankrijk en Italië) en Dormaël (actief in Nederland). Verder is Beter
Bed Holding via haar dochter DFC Comfort actief in de verkoop van
merkartikelen in de slaapkamerbranche en in de productie van
slaapkamermeubels voor de Beter Bed winkels en voor derden in haar twee
fabrieken in Polen. Beter Bed Holding behaalde in 2000 met 1.758
medewerkers een omzet van EUR 226 miljoen en is sinds december 1996
genoteerd aan de Officiële Markt van Euronext Amsterdam.
BIJLAGEN:
* Geconsolideerde winst en verliesrekening
* Geconsolideerde balans
Voor nadere informatie: Frans Geelen, Directievoorzitter Tel.nr. +31 413 338819, Mob.nr. +31 6 29565517, Fax nr. +31 413 338829,
E-mail: frans.geelen@beterbed.n l / Website: www.beterbedholding.com