Persoonlijk wonen inspiratiebron voor bouwers
Rotterdam, 24 augustus 2001
Kopers in de woningmarkt willen meer invloed bij de bouw van hun
woning. Nu ook de politiek wil dat het machtsevenwicht verschuift ten
gunste van de consument, komt de langverwachte vragersmarkt
dichterbij. De klassieke uitvoerder staat niet direct te juichen op
het moment dat de klant zich met zijn werk bemoeit. Toch doen
bouwondernemers er goed aan om persoonlijk wonen niet als bedreiging
te zien, maar juist als een kans.
Met dat pleidooi komt SBR (Stichting Bouwresearch) in de publicatie
Persoonlijk wonen, handreiking voor het ontwikkelend bouwbedrijf,
opgesteld op initiatief van NVOB Grootbedrijf. Als bouwondernemers hun
marketing serieus nemen, zullen consumenten geneigd zijn een groter
budget te besteden aan de woning en de afwerking ervan, is de
gedachtegang van SBR. In het rapport worden veel aspecten van
persoonlijk wonen in kaart gebracht en beschreven. De centrale vraag
is: wat komt er op de bouwondernemer af als hij moet inspelen op
individuele wensen van consumenten? Vanzelfsprekend gaat dat veel
verder dan de gebruikelijke meer- en minderwerkopties. Naast de kleur
van de tegeltjes in de badkamer is er bijvoorbeeld ook aandacht voor
vormbepalende opties zoals kapvorm, puivullingen, aanbouwen, erkers,
serres, balkons en garages. En dat vergt naast veel interne
veranderingen ook een nieuwe omgangsvorm met de welstandscommissie.
Checklist
De bouwondernemer wordt in de publicatie een eind op weg geholpen met
concrete adviezen en een checklist. Een eerste advies is het kaart
brengen van de keuzevrijheid die de consument wenst, zo nodig met
behulp van projectmatig marktonderzoek. De koperswensen dienen
vervolgens vertaald te worden in een programma van eisen. Daarbij moet
scherp onderscheid worden gemaakt tussen zaken waarop de consument wel
en geen invloed kan uitoefenen. Ook het tijdstip waarop nog keuzes
gemaakt kunnen worden en de financiële gevolgen daarvan moeten helder
zijn. Geadviseerd wordt een kopersbegeleider te benoemen die tijdens
het hele proces als aanspreekpunt kan functioneren. Om persoonlijk
wonen te kunnen realiseren moeten bouwbedrijven bovendien zorgen voor
voldoende kennis van nieuwe producten. Verder dient er extra aandacht
te zijn voor het beheersen van de informatiestromen, want die zijn bij
persoonlijk wonen veel groter dan bij een traditioneel proces.