Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken Directie Bijstandszaken en Werkgelegenheid Afdeling Inkomenswaarborg

Burgemeester en wethouders Postbus 90801 Directeuren van Gemeentelijke Sociale Diensten 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Hoofden van afdelingen sociale zaken Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer BZ/IW/01/55204 (070) 333

Onderwerp Datum Contactpersoon Vervolg op circulaire inzake verzoek voorlopige 24 augustus 2001 teruggaaf via de gemeente

Aanleiding
Zoals aangekondigd in de circulaire van 24 juli 2001, kenmerk BZ/IW/01/47979, over een nieuwe werkwijze voor verzoeken om voorlopige teruggaaf van heffingskortingen (VT) van bijstandsgerechtigden, verstrek ik u hierbij, mede namens de directeur-generaal Belastingdienst van het ministerie van Financiën, nadere informatie over een aantal aspecten van deze nieuwe werkwijze. Aan de orde komen:

1. logistiek en financiering programmatuur
2. hoogte van het op te geven inkomen uit vroegere arbeid
3. tijdstip toezending brieven door Belastingdienst
4. bestelling van handmatig te verwerken VT-formulieren
5. mogelijkheden tot deelname aan (onderdelen van) de nieuwe werkwijze

1. Logistiek en financiering programmatuur Bij de automatische verwerking van de VT-aanvragen zijn twee computerprogramma's aan de orde, te weten (a) het programma SDVT dat het aan de Belastingdienst op te zenden bestand aanmaakt met gegevens van de aanvragers en de gegevens die nodig zijn om het recht op VT te kunnen beoordelen en (b) een programma dat een deel van de vorenbedoelde gegevens selecteert uit de database van uw uitkeringsadministratie, als importbestand voor het eerstgenoemde programma. Hierbij teken ik aan dat het om automatiseringstechnische redenen niet mogelijk is om beide programma's ineen te voegen.

Het programma SDVT wordt gratis aan alle gemeenten geleverd door de Belastingdienst.
-/- Voor de functionaliteiten van dit programma verwijs ik u naar bijlage 1. Een uitgebreide beschrijving van het programma zal samen met deze circulaire en de bijbehorende bijlagen op het internet worden geplaatst (www.gemeenteloket.minszw.nl).





2
De planning is het programma aan u uit te leveren op 15 september 2001. Bij de uitlevering van het programma SDVT ontvangt uw gemeente een gebruikershandleiding. In deze gebruikershandleiding staat, naast de beschrijving van de verschillende functionaliteiten ook het toezendadres van de Belastingdienst vermeld en is het helpdesknummer opgenomen voor de ondersteuning van het programma SDVT.

Het andere programma ontvangt u van uw softwareleverancier of dient u als zelfbouwende gemeente in eigen beheer te ontwikkelen. De kosten van deze programmatuur worden voor rekening genomen van het ministerie van SZW en de Belastingdienst. Uitlevering van deze programmatuur vindt uiterlijk in de eerste week van oktober plaats.

Desgewenst kunt u de benodigde gegevens handmatig invoeren in het programma SDVT. Met name bij kleinere gemeenten kan dit een efficiënte werkwijze zijn.

Maakt u voor de invoering van gegevens in het programma SDVT gebruik van het programma van uw softwareleverancier, dan dient u de ingevoerde gegevens in SDVT te controleren en zo nodig te bewerken en aan te vullen. SDVT bevat een functionaliteit die aangeeft welke gegevens in ieder geval ontbreken dan wel onlogisch zijn. De bewerking en/of aanvulling kan rechtstreeks in SDVT plaatsvinden.

Het bestand dat u heeft aangemaakt met SDVT dient u vóór 31 oktober op te zenden aan de Belastingdienst.

2. Hoogte van het op te geven loon uit vroegere arbeid Op het verzoek om VT dient - ongeacht of dit al dan niet geautomatiseerd plaatsvindt - de geschatte hoogte van het loon uit vroegere arbeid in 2002 te worden vermeld.
-/- Bijlage 2 bevat de bedragen die kunnen worden gebruikt op de verzoeken van bijstandsgerechtigden die géén inkomsten uit tegenwoordige arbeid hebben (dus geen loon uit tegenwoordige arbeid, winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden). De bedragen zijn gebaseerd op de bijstandsnormen van juli 2001 op jaarbasis.

Indien de bijstandsgerechtigde wél inkomsten uit tegenwoordige arbeid heeft, kan de tabel in bijlage 2 niet gebruikt worden. In dat geval moet zowel het belastbare bedrag aan inkomsten uit tegenwoordige arbeid als het belastbare bedrag aan loon uit vroegere arbeid zo goed mogelijk geschat worden.


3. Tijdstip toezending brieven door Belastingdienst Om uw mailing aan de bijstandsgerechtigden over de mogelijkheid van de geautomatiseerde VT- verzoek te kunnen afstemmen op die van de Belastingdienst, deel ik u mee dat de Belastingdienst op 21 september 2001 haar mailing zal verzenden. Voor de goede orde vermeld ik dat deze mailing alleen wordt verzonden aan bijstandsgerechtigden waarvan de gemeente uiterlijk 13 augustus 2001 het sofi-nummer aan de Belastingdienst heeft gezonden. Bij de circulaire van 24 juli 2001 was de tekst van de brief van de Belastingdienst
-/- gevoegd. Omdat deze tekst iets is aangepast, treft u in bijlage 3 nogmaals de tekst van de






brief aan.


4. Bestelling van handmatig te verwerken VT-formulieren Indien u naast of in plaats van het geautomatiseerde VT-verzoek wilt beschikken over papieren VT-verzoeken, kunt u die middels bijgevoegd formulier bestellen bij de
-/- Belastingdienst. Zie hiervoor bijlage 4.


5. Mogelijkheden tot deelname aan (onderdelen van) de nieuwe werkwijze Ook als u niet voor 13 augustus 2001 een bestand met gegevens van bijstandsgerechtigden in uw gemeente heeft gezonden aan de Belastingdienst kunt u gebruik maken van de mogelijkheid van het geautomatiseerde VT-verzoek. U moet er dan wel rekening mee houden dat de bijstandsgerechtigden in uw gemeente - anders dan in de gemeenten die vorenbedoeld bestand wel hebben ingezonden - automatisch een VT-aanvraagformulier krijgen toegezonden van de Belastingdienst! Het is dus van belang dat u in deze situatie maatregelen neemt om te voorkomen dat een dubbele aanvraag wordt ingediend.

Zoals is aangegeven in de circulaire van 24 juli 2001 geldt voor alle gemeenten, ongeacht of wel of niet wordt deelgenomen aan de nieuwe werkwijze, het volgende. Eind november 2001 kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om, net als vorig jaar en begin dit jaar, een bestand aan te leveren van bijstandsgerechtigden. Op basis van dit bestand zal de Belastingdienst u in december 2001 informeren over de voorlopige teruggaaf die is toegekend aan bijstandsgerechtigden in uw gemeente.

De directeur Bijstandszaken,

(drs. P.P.L. van Kalmthout)

bijlagen: 4






Bijlage 1 bij circulaire aan gemeenten, kenmerk BZ/IW/01/55204

Beschrijving van de functionaliteiten in het programma SDVT (Lokaal)

Het programma is ontwikkeld voor de besturingplatformen Windows 95/98 en NT (Nederlandse versies) en kent de volgende functies:

*

*

*

*

Beschrijving van de functie :
Met deze functie is het mogelijk de bestanden die door de GSD zijn aangemaakt op basis van de uitwisselbestandbeschrijving te importeren voor verdere bewerking.

De functie keurt het uitwisselbestand af als:
* Geen gemeente voorlooprecord aanwezig is.

* De datum/tijd in het gemeente voorlooprecord onjuist is.
* Geen gemeente sluitrecord aanwezig is.

Het programma laat op het scherm een pop-up menu zien met daarin de reden waarom het bestand is afgekeurd.

De functie keurt afzonderlijke in het bestand opgenomen verzoeken af als blijkt dat:
* Er geen aangifte voorlooprecord aanwezig is
* Er geen aangifte sluitrecord aanwezig is

* Het sofinummer van de aangever niet aanwezig, niet juist, of niet uniek is
* De geboortedatum van de aangever niet gevuld is of in een onjuist formaat is aangemaakt
* De domeinen onjuiste waarden bevatten

* Het optionele sofinummer van de partner niet juist is.
* Het optionele rekeningnummer niet juist is.
* Er een ongeldige of niet unieke rubriekscode in het waarderecord is vermeld.
* De waarde per rubriek niet overeenstemt met de gegeven toelichting op de inhoud hiervan.
Als aan bovenstaande voorwaarden niet wordt voldaan dan wordt het verzoek niet verder verwerkt, maar in zijn geheel naar een foutverslagbestand weggeschreven inclusief bijbehorende foutmelding. Het foutverslagbestand kan worden uitgeprint.

Beschrijving van de functie
Met deze functie is het mogelijk om gegevens handmatig in de applicatie in te voeren. D.w.z:
* Opvoeren van nieuwe verzoeken.

* Wijzigen van reeds opgevoerde of geïmporteerde verzoeken.
* Verwijderen van één of meerdere opgevoerde dan wel geïmporteerde verzoeken.
Het programma voert tijdens het opvoeren dan wel het wijzigen een aantal veldcontroles uit. Als uit de veldcontroles blijkt dat het relevante veld niet aan de vereiste invoer voldoet is verdere verwerking niet mogelijk. Het programma blijft op het desbetreffende veld staan tot dat aan de vereiste invoer is voldaan of tot dat opdracht wordt gegeven om de verdere verwerking van het verzoek te annuleren.

De volgende veldcontroles worden uitgevoerd:

* Sofinummer aangever aanwezig, juist en uniek.
* Geboortedatum gevuld en in juist formaat.

* Domein is conform de specificaties.

* Optioneel sofinummer partner juist.







* Optioneel rekeningnummer juist.

Beschrijving van de functie
Met deze functie worden de verzoeken die met behulp van de importfunctie dan wel met behulp van data-entry zijn ingevoerd onderworpen aan zogenaamde verbandscontroles. Deze controles leveren foutsituaties op als:

* Er geen enkele heffingskorting is aangevraagd (verplicht).
* De rubriek `Loon vroegere arbeid' niet gevuld is (verplicht).
* Het sofinummer van de fiscale partner gevuld is bij heffingskortingen anders dan de algemene heffingskorting (onjuist).

* Het sofinummer van de fiscale partner niet gevuld is bij de aanvraag van de algemene heffingskorting (verplicht).

* De algemene heffingskorting wordt aangevraagd in combinatie met de alleenstaande ouderkorting en/of de aanvullende alleenstaande ouder korting (onjuist).
* Bij de aanvraag van de combinatiekorting of de aanvullende alleenstaande ouderkorting één van de rubrieken: Loon_tegenw._arbeid, Winst of Resultaat_overige niet gevuld is (verplicht).

Bij constatering van bovenstaande zaken wordt de gebruiker hierop geattendeerd middels een boodschap in de foutmeldingenkolom. Herstel is mogelijk middels de data-entry functie.

Beschrijving van de functie
Met deze functies is het mogelijk de gegevens ingevoerd middels data-entry dan wel middels de importfunctie te exporteren. Voorwaarde is dat de foutmeldingenkolom leeg is en de gemeentecode gevuld is met de waarde zoals die beschreven staat in de gemeentecodetabel*. Als aan deze voorwaarden niet wordt voldaan is exporteren niet mogelijk.


* De gemeentecodetabel is opgenomen in het programma en kan geselecteerd worden middels een afrollijst.





6


bijlage 2 bij circulaire aan gemeenten, kenmerk BZ/IW/01/55204

Schatting belastbare inkomsten *) bijstandsgerechtigden met uitsluitend loon uit vroegere arbeid
Zowel bij een aanvraag van de VT via SDVT als bij een aanvraag via een formulier moet opgegeven worden hoe hoog de belastbare inkomsten van belanghebbende in 2002 zullen zijn. Bijstandsgerechtigden hebben altijd loon uit vroegere arbeid, nl. hun bijstandsuitkering. Voor de gevallen waarin de bijstandsgerechtigde alleen loon uit vroegere arbeid ontvangt (dus bijstand en eventueel een andere uitkering of pensioen) wordt in deze tabel een schatting gegeven van het belastbare bedrag van het loon uit vroegere arbeid. Omdat de bijstand voor het jaar 2002 nog niet bekend is, is in deze tabel uitgegaan van het (bijstands)inkomen op het niveau van het tweede halfjaar van 2001. Voor personen
- met maximale toeslag 31.850,00
- zonder toeslag 22.450,00 Alleenstaande

- met maximale toeslag 27.100,00
- zonder toeslag 17.700,00
Belanghebbenden jonger dan 21 jaar met een of meer ten laste komende kinderen
Gehuwden, één partner 21 jaar of ouder 14.700,00 Gehuwden, beide partners 18, 19 of 20 jaar 8.300,00 ***) Alleenstaande ouder 10.750,00 ****)

Belanghebbenden jonger dan 21 jaar zonder
ten laste komende kinderen
Gehuwden, één partner 21 jaar of ouder 10.250,00 ***) Gehuwden, beide partners 18, 19 of 20 jaar 5.250,00 ***) Alleenstaande 5.250,00 ***)
*) Bij de berekening van de bedragen is uitgegaan van een volledige bijstandsuitkering. Er is geen rekening gehouden met een eventuele samenloop met inkomsten uit tegenwoordige arbeid.
**) In de bedragen is de premie Zfw (wn-deel en wg-deel) begrepen.
***) De algemene heffingskorting is niet volledig vergolden.
****) Het inkomen is niet toereikend om de volledige alleenstaande-ouderkorting te vergelden.
Bijlage 3 bij circulaire aan gemeenten, kenmerk BZ/IW/01/55204

Betreft: Verzoek voorlopige teruggaaf via de gemeente





7
Geachte heer/mevrouw,

Volgens mijn gegevens ontvangt u een bijstandsuitkering en heeft u mogelijk recht op een voorlopige teruggaaf voor heffingskortingen. Als dat zo is bent u op grond van de Algemene bijstandswet verplicht de voorlopige teruggaaf aan te vragen bij de Belastingdienst. U kunt de voorlopige teruggaaf zelf aanvragen, maar u kunt de aanvraag voortaan ook via de gemeente laten lopen.

Als u wilt dat de gemeente de voorlopige teruggaaf voor u aanvraagt bij de Belastingdienst, moet u de gemeente machtigen om namens u het verzoek te doen. Het kan zijn dat de gemeente hierover al contact met u heeft opgenomen. Als dat niet het geval is, zal zij dat binnenkort doen. U ontvangt dan een brief met daarbij een machtiging. Deze machtiging moet u invullen, ondertekenen en aan de gemeente terugsturen. De gemeente zal u laten weten welke heffingskortingen voor u zijn aangevraagd en op basis van welke gegevens dat is gebeurd. Van de Belastingdienst ontvangt u bericht of de voorlopige teruggaaf is toegewezen. De Belastingdienst zal de voorlopige teruggaaf vervolgens rechtstreeks aan u uitbetalen.

Als u het verzoek om voorlopige teruggaaf zelf wilt blijven doen, meldt dat dan aan de gemeente. U heeft dan wel een formulier nodig om de voorlopige teruggaaf aan te vragen. Dit formulier kunt u krijgen bij de gemeente of bij de Belastingdienst.

Als u nog vragen heeft over deze brief of u wilt het aanvraagformulier voor een voorlopige teruggaaf ontvangen, dan kunt u contact opnemen met de gemeente of met de eenheid van de Belastingdienst waaronder u valt. U kunt ook (gratis) bellen met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon is bereikbaar op werkdagen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 22.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.





8
Bestelformulier VT-verzoeken 2002

Voor VT-verzoeken die niet elektronisch via de gemeenten worden aangevraagd, kunt u bij de Belastingdienst VT-formulieren en toelichtingen bestellen. Maak hiervoor gebruik van dit bestelformulier.

Aantal Titel Bestelcode

(x 10) Voorlopige teruggaaf algemene heffingskorting 2002 IB 449_24818

(x 10) Toelichting Voorlopige teruggaaf algemene heffingskorting 2002 IB 447_24819

(x 10) Voorlopige teruggaaf heffingskortingen 2002 IB 448_24816

(x 10) Toelichting Voorlopige teruggaaf heffingskortingen 2002 IB 446_24817

(x 10) Voorlopige teruggaaf eigen woning 2002 IB 440_24811

(x 10) Toelichting Voorlopige teruggaaf eigen woning 2002 IB 421_24812

(x 10) Voorlopige teruggaaf aftrekposten en heffingskortingen 2002 IB 442_24813

(x 10) Toelichting Voorlopige teruggaaf aftrekposten en heffingskortingen 2002 IB 423_24814

De formulieren kunnen worden gestuurd naar:

Naam organisatie:

Ter attentie van:

Straat: (geen postbus a.u.b.)

Postcode + Plaats:

Telefoon:

Dit bestelformulier kunt u faxen naar: Bestelservice Belastingdienst voor Intermediairs (055) 528 37 70

of opsturen naar:
Bestelservice Belastingdienst voor Intermediairs Postbus 1314
7301 BN Apeldoorn