Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

25-8-2001; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Tsjechië, circuit Brno

AOKI VINDT VERTROUWEN IN NIEUW MICHELIN COMPOUND

De 2e vrije training voor de Tsjechische Grand Prix in Brno benutte De Graaf Contracting-Sent Waninge coureur Haruchika Aoki voor een aantal experimentele zaken. Daaruit vloeide toch weer een betere afstelling voor de beslissende tijdtraining dan op vrijdag , opende Aoki, die uiteindelijk een plaats zakte op de startgrid. Zijn landgenoot Shinya Nakano brak vrijdagmorgen een aantal botjes in zijn hand, liet de 1e tijdtraining op vrijdagmiddag schieten, maar perste er zaterdagmiddag toch nog enkele snellere rondjes uit op zijn 4-pitter fabrieks Yamaha. Maar met deze 18e startplaats ben ik wederom snelste Honda 2-cilinder coureur. Dat is het hoogst haalbare. Het feit dat ik toch weer 0,8 van een seconde van mijn tijd afsnoepte stemt me tevreden , aldus Aoki, die van de 5e startrij aan de 22 ronden tellende race mag beginnen.

De mannen van manager Arie Molenaar kregen van bandenleverancier Michelin nog een nieuw type band te testen, en dat pakte goed uit. De voorband geeft een aanzienlijk betere grip, hoewel hij ook wat meer shuttering (stuiteren) van de voorvering geeft. Maar dat is de band waarmee ik morgen de race in wil. Ik heb er nu 15 ronden mee gereden. Hij zag er met deze hitte van 30 graden wel erg getekend uit, maar ik heb er vertrouwen in dat ik er de hele race mee voluit kan gaan , vervolgde Aoki.

Door het surplus aan trekkracht en topsnelheid van de 4 (en 3) cilinder fabrieksmachines, is het voor Aoki een strijd van Best of the rest . Haruchika perst er niet even snel 1 hele snelle ronde uit om een prima startplaats te kunnen neerzetten.at met de 4 pitters is te groot. Wij hebben gekozen voor de lengte van de race. De banden en vering voldoen volgens ons voor het volledige aantal raceronden, en dan is het afwachten wat de rest doet. En dan doel ik op de fabrieksrijders , meldt chef monteur Hans Spaan. Willen we punten pakken, dan moeten er een paar rijders afvallen. Zo zie ik Nakano wellicht niet met zijn gebroken botjes de volledige race voluit kunnen gaan, maar we blijven afhankelijk van wat de anderen doen. Maar uitrijden is het devies, want iedere GP is tot nu toe gebleken dat er een fiks aantal toppers technische mankementen oplopen of in het heetst van de strijd ten onder gaan , weet Spaan, die stiekem wel op een paar WK-punten hoopt.

500cc Trainingstijden / startopstellingen na 2 trainingsdagen:


1. Max Biaggi, I, Yamaha 2.00,347; 2. Valentino Rossi, I, Honda 2.00,503; 3. Loris Capirossi, I, Honda 2.00,675; 4. Jurgen van den Goorbergh, NL, Proton KR3 2.00,949; 5. Garry McCoy, Aus, Yamaha 2.01,092; 6. Kenny Roberts, USA, Suzuki 2.01,142; 7. Carlos Checa, E, Yamaha 2.01,265; 8. Alex Crivillé, E, Honda 2.01,421; 9. Alex Barros, Bra, Honda 2.01,452; 10. Sete Gibernau, E, Suzuki 2.01,486; 11. Norick Abe, J, Yamaha 2.01,755; 12. Olivier Jacque, F, Yamaha 2.01,764; 13. Tohru Ukawa, J, Honda 2.02,109; 14. Jose Luis Cardoso, E, Yamaha 2.02,802; 15. Noriyuki Haga, J, Yamaha 2.02,823; 16. Shinya Nakano, J, Yamaha 2.03,147; 17. Leon Haslam, GB, Honda 2.03,410; 18. Haruchika Aoki, J, De Graaf Contracting Honda V2 2.04,068; 19. Anthony West, Aus, Honda 2.04,147; 20. Brendan Clarke, Aus, Honda 2.06,231; 21. Barry Veneman, NL, Honda V2 2.06,426. 23. Shaun Geronimi, Aus, Paton 2.07,824.