Persberichten
Dienstenbond CNV: Laurus neemt doordacht besluit
Supermarktconcern Laurus liet het CNV weten dat de cijfers van het
eerste halfjaar tegenvallen. Aan het begin van de ombouwoperatie van
de verschillende supermarkten naar de Konmar-formule, was er een
winstverwachting van 75 mln. Euro over 2001. Inmiddels wordt een
verlies verwacht.
Laurus stopt tijdelijk met de ombouw en gaat zich eerst concentreren
op de distributie en de ICT. Als de backservice op orde is, volgen
daarna de winkels. De oorzaak van de tegenvallende resultaten was
namelijk dat de backservice onvoldoende aansluit op wat de (nieuwe)
winkels vroegen. De logistieke problemen maakten de ombouw van de
zelfstandige ondernemers onzeker.
CNV-bestuurder Siefko Weert licht toe: Waar je ook begint aan een
nieuwe of gewijzigde formule, er gaan altijd grote en kleine zaken
fout. Bij zon grote operatie is dat risico nog eens een aantal keren
uitvergroot, zoals bij Laurus wel is gebleken. Van die fouten moet
geleerd worden. Laurus begrijpt dat en neemt nu een doordacht besluit.
Een positieve ontwikkeling. De Dienstenbond CNV is direct betrokken
bij deze operatie en heeft van Laurus de verzekering gekregen dat er
geen personele consequenties aan verbonden zijn. Weert: Voor onze
leden is dat op het moment het belangrijkste.
Hoofddorp, 27 augustus 2001
Vedior speelt hoog spel bij Sociaal Plan
De Dienstenbond CNV is teleurgesteld in uitzendorganisatie Vedior. In
de onderhandeling over een nieuw sociaal plan kwam Vedior woensdag met
een eindbod. Een Sociaal Plan is broodnodig vanwege de aangekondigde
reorganisatie. Deze reorganisatie voorziet in de afbouw van Vedior
Nederland, en een verdere verzelfstandiging van Vedior
Personeelsdiensten en Dactylo. Als gevolg van deze reorganisatie komen
circa 65 arbeidsplaatsen te vervallen.
De eisen van de Dienstenbond CNV zijn met name gericht op het
verbeteren van vertrekregelingen, in het geval dat medewerkers niet
herplaatst kunnen worden. De maximering van de vertrekregelingen is de
Dienstenbond CNV een doorn in het oog. Vooral oudere medewerkers met
een lang dienstverband zijn hiervan de dupe. Ook de regelingen rond de
aanstaande verhuizing zijn onder de maat. Het Sociaal Plan van vorig
jaar, voor de reorganisatie binnen Vedior Personeelsdiensten, ligt nog
vers in het geheugen. Toen waren de regelingen wel van voldoende
kwaliteit. En gezien de resultaten is er geen reden om nu met een
minder royaal plan te komen.
Bestuurder Harry Gerding van de Dienstenbond CNV kan zich dan ook niet
in het eindbod vinden: Blijkbaar moet het geld nu over de rug van de
medewerkers worden verdiend. Daar is geen enkele reden voor als ik de
halfjaarcijfers van Vedior mag geloven. Dit is verkeerde zuinigheid.
Aan onze eisen is Vedior amper tegemoet gekomen. Op korte termijn
zullen we onze achterban raadplegen over de ontstane situatie. Dan zal
duidelijk zijn of onze leden wel of niet een Sociaal Plan met deze
condities willen accepteren.
Hoofddorp, 22 augustus 2001
Dienstenbond CNV stapt naar rechter:
nieuwe Aldi-contracten zijn in strijd met CAO
De Dienstenbond CNV gaat de geldigheid van de nieuwe Aldicontracten
voor filiaalleiders betwisten bij de rechter. Volgens ons zijn deze
contracten in strijd met de CAO en met de uitspraak van de Vaste
CAO-Commissie, vindt bestuurder Aletta Bulsink van de Dienstenbond
CNV.
Die commissie stelde de Dienstenbond CNV eind vorige maand in het
gelijk. Dat betekende dat Aldi de filiaalleiders niet kon verplichten
om 45 uur te gaan werken. Aldi trok zich daar niets van aan en kwam
met nieuwe contracten. Daarin konden filiaalleiders kiezen tussen een
40 of 45-urige werkweek. Flauwekul, volgens Bulsink. Mensen kunnen
inderdaad kiezen voor 40 uur maar lopen daardoor wel veel provisie
mis. Onder meer met dit gegeven stelde de Dienstenbond CNV deze week
een ultimatum aan Aldi. Dat liep afgelopen woensdag om zes uur s
avonds af. Rond die tijd kwam ook een reactie van Aldi binnen. Het
bedrijf ging op een aantal belangrijke eisen van de Dienstenbond CNV
in. Zo zullen bestaande contracten worden gerespecteerd. Ook is het
voortaan volgens Aldi vanzelfsprekend dat er geen sprake zal zijn van
intimidatie en emotionele druk. Tot voor kort hield men
intimidatiebijeenkomsten waarbij filiaalleiders onder druk werden
gezet om contracten te tekenen. Met deze punten waren wat ons betreft
de angels uit het ultimatum. Daarom hebben we besloten het ultimatum
op te schorten. Dat wil nog niet zeggen dat de lucht helemaal is
opgeklaard. De nieuwe contracten moeten van tafel. Daarom stappen we
naar de rechter.
Ondertussen blijft zij de perikelen rond Aldi nauwgezet volgen. Wij
adviseren de filiaalleiders om de reactie van Aldi op ons ultimatum
bij zich te houden. Mocht er opnieuw een contract worden aangeboden,
dan hoeven zij alleen maar het papier te laten zien. Zij kunnen zich
dan van discussie onthouden. Alle andere werknemers adviseren wij om
de belofte dat niet meer zal worden geïntimideerd en druk uitgeoefend
te onderstrepen en verder net zo te handelen als de filiaalleiders.
Hoofddorp, 13 juli 2001
Uitkomsten onderzoek bij Flora en Holland:
veel behoefte aan employability bij veilingen
Werknemers hebben veel behoefte aan employability en zitten niet te
springen om het bedrijf te verlaten. Dat zijn enkele uitkomsten van
een employabilityonderzoek onder honderden medewerkers van de
bloemenveilingen Holland en Flora, dat de afdeling Onderzoek &
Ontwikkeling van Vakcentrale CNV hield in opdracht van de Dienstenbond
CNV. In het kader van het onderzoek werd ook gesproken met hoofden P&O
en met ondernemingsraden. Vandaag overhandigde bestuurder Bernard-Jan
de Groot van de Dienstenbond CNV het onderzoeksrapport aan directies
van beide veilingen.
Uit het onderzoek bleek dat het favoriete employabilityinstrument van
veilingmedewerkers is om projecten samen met collega's van andere
afdelingen te doen. Ook kwam naar voren dat medewerkers zich
verantwoordelijk voelen voor hun loopbaan, maar dat ze wel
ondersteuning nodig hebben bij het ontwikkelen van hun
loopbaanplannen.
De platte organisatiestructuur biedt weinig mogelijkheden tot
employability. Door de specialistische karakters van de functies is
het moeilijk om intern van baan te wisselen. Gebleken is dat het
bieden van employabilitykansen de veilingen voordelen kan opleveren.
Vooral als het gaat om doorstroom en behoud van medewerkers. Wel
hebben vrijwel alle medewerkers het afgelopen jaar een
functioneringsgesprek gehad. Dat komt maar bij weinig bedrijven, die
we onderzocht hebben voor. Een functioneringsgesprek is een belangrijk
onderdeel van een employabilitybeleid, stelt CNV-onderzoek Marion Dik.
In het gesprek kan de werknemer zijn of haar employability aan de orde
stellen. Bovendien kan de werkgever dan de loopbaanmogelijkheden en
-wensen inventariseren. Het gaat er niet alleen om dat men volgend
jaar goed aan de slag kan, maar ook voor langere tijd werkzaam kan
zijn. Dat is pas employability".
Jaap van Duijvenbode, Hoofd P&O bij Flora, die het rapport namens
algemeen directeur Walter Jansen in ontvangst nam, is blij met de
grote betrokkenheid van de veilingenmedewerkers. "Men wil echt
betrokken zijn bij de organisatie. Medewerkers zien de
verantwoordelijkheid om zelf aan de toekomst te werken. Daarnaast
hebben sommige medewerkers daar wel wat extra begeleiding bij nodig.
Vanuit Flora bekijken we hoe we de aanbevelingen van het CNV in de
praktijk kunnen brengen."
Ook een tevreden gezicht bij algemeen directeur Jacques Teelen van
Bloemenveiling Holland. Hij ziet de onderzoeksresultaten als een
thermometer, omdat de vergelijking wordt getrokken met andere
sectoren. Uit de resultaten blijkt dat er zeker nog inspanningen
kunnen worden verricht, stelt hij. "Bijvoorbeeld ten aanzien van de
bevordering van de interne mobiliteit. Bloemenveiling Holland heeft
sinds de jaren negentig beleid ingezet dat naadloos aansluit op
employability. Permanent leren en vernieuwen zijn daarin
uitgangspunten. Een van de instrumenten om dit beleid uit te voeren,
is het voeren van functioneringsgesprekken. Teelen is tevreden over de
goede resultaten uit het onderzoek. Door het CNV uitgebreid onderzoek
te laten doen, heeft de veiling zich kwetsbaar willen opstellen als
werkgever, stelt Teelen. De adviezen van de bond neemt hij zeker ter
harte. ""Om zich als goede werkgever blijvend positief te positioneren
is employability een van de belangrijkste instrumenten om personeel te
boeien en te binden."
Het CNV heeft employability hoog op de agenda staan. De Groot: Wij
wijzen werknemers op het belang om zich bewust bezig te houden met hun
loopbaan. Wij willen hen daarbij ook helpen. Niet alleen via dit
onderzoek, maar ook door (gratis) cursussen aan te bieden.
Bijvoorbeeld over loopbaanoriëntatie. De Dienstenbond CNV houdt
momenteel een employabilityonderzoek onder medewerkers van AKN.
Rijnsburg, 25 juni 2001
CAO-commissie stelt Dienstenbond CNV in het gelijk:
Wurgcontracten bij Aldi kunnen van tafel
Ik ga er vanuit dat eindelijk die wurgcontracten van tafel kunnen en
er een einde komt aan een slepende zaak, zo reageert bestuurder Aletta
Bulsink van de Dienstenbond CNV op de uitspraak van de Vaste
CAO-commissie VGL. Die stelde de Dienstenbond CNV in het gelijk in een
geschil over de contracten van filiaalleiders bij Aldi.
Dit supermarktconcern schotelde de filiaalleiders contracten voor met
een wekelijkse arbeidsduur van 45 uur. Dat leidde de afgelopen tijd
tot veel onrust onder filiaalleiders. Zij waren niet alleen verbolgen
over de nieuwe contracten, maar ook op de manier waarop het werd
voorgelegd. Er zijn diverse bijeenkomsten geweest waarop de
Aldidirectie de filiaalleiders min of meer dwong om de contracten te
tekenen. Dat is de medewerkers niet in de koude kleren gaan zitten,
aldus Bulsink, die de afgelopen tijd diverse bijeenkomsten
organiseerde voor filiaalleiders en ook enkele keren sprak met
Gruijters, Aldidirecteur in Nederland. Aldi erkende toen wel enkele
fouten die ze gemaakt hebben, maar ze bleven wel vasthouden aan de
45-uur contracten. Gelukkig is dat nu door de CAO-commissie van tafel
geveegd. En terecht ook, want het gaat in tegen de VGL-CAO, waar het
Aldipersoneel onder valt, zegt Bulsink.
Hoofddorp, 25 juni 2001
Nieuwe CAO voor technische groothandel:
blij dat we op nette manier zijn uitgekomen
Dit is een heel aardig resultaat. Zo noemt bestuurder Richard Leloux
van de Dienstenbond CNV het vanmiddag bereikte principe-akkoord voor
een nieuwe CAO technische groothandel.
Maar het belangrijkste vind ik überhaupt dat er weer sprake is van een
branche-CAO. Ik ben blij dat we na alle conflicten van de afgelopen
tijd er toch nog op een nette manier zijn uitgekomen. Leloux doelt op
de vele actiebijeenkomsten en stakingen die dit jaar zijn
georganiseerd, nadat het CAO-overleg stukliep.
In de nieuwe CAO zijn goede afspraken gemaakt over meer loon (3 % per
1 januari 2001, 1,25 % per 1 juli 2001, 2,75 % op 1 januari volgend
jaar, 2 % op 1 juli 2002 en 2 % per 1 januari 2003) en over
compensatie van een nieuwe dagspiegel met compensatie (één van de
grote struikelblokken toen het CAO-overleg vastliep) voor medewerkers.
Medewerkers in de CAO-scholen krijgen 3 % compensatie. De
boven-CAO-schaligen kunnen rekenen op 2 %. Iedereen wordt voldoende
gecompenseerd. Daar gaat het om, aldus Leloux.
Daarnaast wordt de kinderopvang verbeterd. Kortom, zegt Leloux, een
resultaat waarmee ik bij de leden thuis kan komen.
De nieuwe CAO loopt van 1 april 2000 tot 1 april 2003 en geldt voor
ruim vijftigduizend medewerkers in technische groothandels.
Hoofddorp, 20 juni 2001