Persbericht
Grenzeloos leren
Zoetermeer, 28 augustus 2001
Het kabinet brengt een vijftal verkenningen uit die een systematische
analyse bieden van een aantal maatschappelijke ontwikkelingen op
middellange termijn.
In "Grenzeloos leren"wordt een aantal opties beschreven voor onderwijs
en onderzoek.
Het uitbrengen van deze verkenningen in het laatste jaar van het
kabinet toont ambitie.
Dat is met name voor onderwijs van groot belang. Ingezette processen
moeten na dit kabinet doorgaan of zelfs nog sterkere impulsen krijgen.
De Onderwijsbond-CNV acht het zeer belangrijk dat over de opties een
brede discussie start zodat de politiek zich niet kan onttrekken aan
het op korte termijn keuzes maken. Dat klemt des te meer omdat de
opties vaak lijnrecht tegenover elkaar staan. De Onderwijsbond-CNV zal
daarbij vanaf het begin betrokken moeten worden.
Dat geldt zeker ook voor de discussie over de invulling van artikel 23
van de Grondwet, waarvan de Onderwijsbond-CNV met voldoening vaststelt
dat de bewindslieden het artikel als zodanig niet ter discussie
stellen. Maar daarmee is het laatste woord bepaald nog niet gezegd. De
erkenning dat voor de positie van alle werkenden in het onderwijs nog
meer moet worden gedaan na de eerste stappen die gezet zijn, is ook
belangrijk.
Dat vraagt overigens wel om een concrete in vulling, het beschikbaar
stellen van extra geld op korte en middellange termijn. Daarom
herinneren we de bewindslieden nog eens aan hun belofte om een
meerjaren investeringskader te schetsen.
Extra geld zal het onderwijs ook na deze kabinetsperiode zeker nodig
hebben.
Voor inlichtingen: Frans van Rooij 06-53162468