PERSBERICHT
Utrecht, 28 augustus 2001
Uitputtende studie van Natuur en Milieu:
Trein is en blijft meest milieuvriendelijk vervoer -
dieselauto scoort slecht
De elektrische trein is en blijft het meest
milieuvriendelijke vervoermiddel, en in de stad zijn dat tram en metro - uiteraard na de fiets. De auto staat na het vliegtuig het laagst genoteerd. Daarbij scoort de
dieselauto slechter dan de benzineauto. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van Stichting Natuur en Milieu naar de luchtvervuiling en het energiegebruik van trein, bus, auto, tram en vliegtuig. Overheden en bedrijven zouden bij beslissingen over mobiliteit rekening moeten houden met de uitkomsten van de studie. Voor de consument kan de studie richting geven aan de keuze van vervoermiddel.
Reden voor de studie was dat Natuur en Milieu helderheid wilde
hebben over de werkelijke milieuprestaties van de
vervoermiddelen, om een goed antwoord te kunnen geven op de
vele vragen hierover. De bestaande informatie was namelijk
verbrokkeld en verre van eenduidig: je kon er, afhankelijk van
de afzender, vele kanten mee op.
Natuur en Milieu heeft haar berekeningen gemaakt op grond van
de database van het samenwerkingsverband TNO, Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne en Centraal Bureau
voor de Statistiek. Het bleek mogelijk te zijn zowel de huidige
vervuiling in kaart te brengen als de verwachte vervuiling in
2010.
De luchtvervuiling en het energiegebruik van de verschillende
vervoermiddelen werden bekeken voor drie categorieën, te
weten spitsverkeer in de stad, spitsverkeer buiten de stad en ver
keer op de langere afstand. Steeds werden de gegevens herleid
tot 'personenkilometers' dat wil zeggen de luchtvervuiling en het
energiegebruik die een reiziger per kilometer veroorzaakt.
Daarbij is de gebruikelijke gemiddelde bezettingsgraad van de
verschillende vervoermiddelen aangehouden.
De studie bevat drie verontrustende conclusies. Automotoren
worden flink wat schoner, maar verbruiken relatief meer
brandstof omdat zij ook zwaarder worden en vaker worden
voorzien van energieslurpende airco's. In totaal neemt de
luchtvervuiling door auto's af, maar het energiegebruik en dus de
CO2-uitstoot niet. Verder blijven de milieuprestaties van
dieselauto's achter bij die van benzineauto's, omdat voor
dieselauto's minder strenge regels gelden. Een derde bron van
zorg is de luchtvaart. Een luchtreiziger vervuilt in 2010 per km.
gemiddeld tien keer zoveel als een reiziger in een
hogesnelheidstrein. Door soepele internationale normen krijgen
vliegtuigbouwers geen enkele prikkel om de straalmotoren
schoner te maken.
right