Aino

Persbericht

Resultaten Aino eerste halfjaar 2001

Houten, 28 augustus 2001. Aino N.V. ('Aino') maakt vandaag haar halfjaarcijfers over de eerste helft van 2001 bekend. De omzet daalde met 6% naar EUR 38,3 miljoen ten opzichte van EUR 40,9 (na correctie desinvesteringen in Cypres ERP en Falanx ) over de vergelijkbare periode 2000. De vergelijkbare bruto marge daalde van EUR 11,2 miljoen naar EUR 9,7 miljoen. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening was licht negatief: EUR 0,25 miljoen. Per saldo resulteerde een netto verlies over het eerste halfjaar 2001 van EUR 0,98 miljoen. De winst per aandeel kwam hierdoor uit op EUR -0,16.

De daling van het bedrijfsresultaat werd in de eerste plaats veroorzaakt door de daling van de bruto marge met 2% punt tot 25,3%. Dit is wijten aan de druk op de bezettingsgraad als gevolg van de verhoogde R&D inspanningen in het kader van het ingezette transformatieproces. Verder was er een onvolledige afstemming van de competenties van de directe medewerkers (professionals) op de vraag uit de markt. Hierdoor moest een groter beroep worden gedaan op inhuurkrachten, wat naast een verslechtering van de bezettingsgraad tevens leidde tot een hogere directe kostprijs van de productie.

Daarnaast was ook de ontwikkeling van de bedrijfskosten een belangrijke oorzaak van het negatieve bedrijfsresultaat. De uitvoering van maatregelen gericht op de integratie van de administratieve organisaties van de verschillende bedrijfsonderdelen en de daaraan gerelateerde procesverbeteringen verloopt trager dan gepland, maar moeten vanaf 2002 tot kostenreducties leiden.

De daling van de netto winst ten opzichte van het eerste halfjaar 2000 werd voornamelijk veroorzaakt door incidentele en bijzondere lasten die veelal betrekking hadden op het vorige boekjaar. Daarnaast namen de financiële lasten met EUR 0,2 miljoen toe ten opzichte van dezelfde periode 2000. De voornaamste oorzaak hiervan was de vertraging in de facturering, waardoor ook de debiteurenstand tot ongewenste hoogte kon oplopen. Inmiddels kon het niveau van de debiteurenstand drastisch worden gereduceerd ten opzichte van de stand per 30 juni 2001.

Markt- en klantenontwikkeling

Het uitblijven van omzetgroei werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door de verminderde vraag naar ict-diensten in de markt. De omzet in de sectoren 'Financiële Industrie' en 'Handel, Industrie, Dienstverlening & Transport' vertoonde een daling. Daarentegen steeg de omzet in de sectoren 'Overheid & Zorg' en 'Telecom Media & Techniek'. Per saldo is hierdoor de omzetverdeling over de vier marktsegmenten evenredig verdeeld.

Ontwikkeling dienstenpakket

Teneinde invulling te geven aan haar strategie van de ict-totaaloplosser heeft Aino meerdere nieuwe 'service lines' ontwikkeld. Deze ontwikkeling heeft een zware druk gelegd op de bezettingsgraad gedurende het eerste halfjaar. Een aantal van deze 'service lines' zal in de tweede helft van 2001 reeds een winstbijdrage leveren. Een aantal andere 'service lines'zal pas in het tweede halfjaar met een commercieel offensief kunnen starten.

Personeelsontwikkeling

Op 30 juni had Aino in totaal 1061 medewerkers ten opzichte van 1116 eind 2000 (-55). De verschuiving van de commerciële focus naar diensten met meer toegevoegde waarde (projecten) en werkzaamheden in het hogere consultancy segment resulteerde in een toename van 26 consultants en projectmanagers, terwijl het aantal medewerkers in beheer en ontwikkeling terugliep met 78. Het aantal indirecte medewerkers daalde met 3.

Vooruitzichten

Aino verwacht dat de ingezette transformatie naar dienstverlening met een hogere toegevoegde waarde zal leiden tot meer projecten en hogere marges. Voorbeelden hiervan zijn projecten in de gezondheidszorg en op het gebied van 'business intelligence' en informatiebeveiliging. Daarentegen zal naar verwachting de vraag naar capaciteit op uurbasis ook in de tweede helft van het jaar achterblijven.

Aino doet geen voorspelling ten aanzien van het resultaat over het jaar 2001.

Profiel Aino N.V.
Aino is een zakelijke dienstverlener die
- haar klanten adviseert op het gebied van organisatie en (ICT-) businessstrategie,
- op pragmatische wijze passende informatiesystemen bouwt voor zowel front-,mid- als back-office-omgevingen,
- haar klanten adviseert en ondersteunt deze kosteneffectief te beheren.
Aino adviseert, detacheert, voert projecten uit en biedt 'ICT-services'.
Aino beschikt over de brede (technische) expertise die nodig is om haar klanten te ondersteunen bij integrale businessontwikkeling, mede langs E-lectronische weg. Aino ondersteunt circa 300 opdrachtgevers verspreid over een viertal businessarea's:
- Financiële instellingen,

- Telecom, media en techniek,

- Overheid/non-profit,

- Handel, Industrie, Zakelijke dienstverlening en Transport HIDT
Aino werkt vanuit vijf regio's, heeft circa 1.100 medewerkers en is sedert 5 juni 2000 genoteerd aan de Officiële markt van Euronext Amsterdam.

AINO NV
Halfjaarcijfers 2001
Bijlage bij persbericht van 28 augustus 2001 Zie het origineel http://www.aino.nl/nieuwspers...en/hjc2001nl.html . Zie het origineel .