Stichting Nijmeegse Orgelkring
PERSBERICHT
Nijmegen, 20 augustus 2001
La Monica II
Rijkdom aan variaties op populair oud Italiaans volkslied
Op 28 augustus geeft de Nijmeegse organist en componist Berry van Berkum een
orgelconcert in de Sint Stevenskerk. Van Berkum speelt en programma waarin
het populaire oud Italiaans volkslied La Monica centraal staat. Vele
componisten hebben variaties van deze 'rijke' melodie geschreven. Het
concert begint om 20.30 uur. Tot en met 11 september zijn in de Stevenskerk
iedere dinsdagavond orgelconcerten te beluisteren. De entree bedraagt f 10,-
en f 7,50 met korting; vijf concerten naar keuze kosten f40,-,
respectievelijk 30,-.
La Monica II is een vervolg op een eerdere concertserie en cd-opname die Van
Berkum wijdde aan variaties op het lied La Monica. 'De melodie van La Monica
is zo rijk, logisch dus dat ik zoveel composities vond dat ik na de vorige
concertserie nog veel materiaal heb moeten laten liggen.' Vijf jaar geleden
selecteerde Van Berkum variaties die gecomponeerd waren in de zestiende en
zeventiende eeuw en geschikt waren om te spelen op het koororgel van de
Stevenskerk. Variaties met pedaal en hedendaagse bewerkingen waren voor dat
orgel ongeschikt. Die komen nu in La Monica II aan bod, en ook hiermee zal
Van Berkum later dit jaar een cd opnemen.
La Monica is een zeer populair oud Italiaans volkslied dat zich in de
zestiende eeuw over het Europese continent verspreidde via liedboeken die
het hele continent doorreisden. In La Monica vraagt een meisje haar moeder
om haar niet naar het klooster te sturen. De melodie van het beroemde lied
zette veel componisten aan tot het schrijven van variaties. In Nederland
bevat Valerius' Gedenck-clanck een versie van La Monica en is het lied
bekend van het kerklied Von Gott will ich nicht lassen.
Tijdens dit concert speelt Van Berkum nog één compositie van La Monica op
het koororgel. B. Storace schreef in de zeventiende eeuw een aantal
variaties op het lied. Op het Königorgel speelt Van Berkum eerst een
barokke bewerking van Buxtehude om te vervolgen met hedendaagse versies van
Jan Welmers en Bert Matter. De compositie van Welmers, die ook wel
Nachtmuziek heet, dateert van 1988 en heeft een sterk meditatief karakter.
Van Berkum: 'Deze compositie is erg mysterieus en subtiel. Allerlei kleine
losse lijntjes lopen naar elkaar toe en monden uit in de melodie. Pas
gaandeweg de compositie kom je erachter op welk lied het is gebaseerd. De
composities bevat veel stiltes die veel vrijheid overlaten aan de speler,
want die kan zelf bepalen hoe kort of lang een stilte duurt.' De Fantasie
over Von Gott will ich nicht lassen die Bert Matter componeerde bevat veel
minimal music gedeeltes die uiteindelijk naar een climax toewerken. In een
grote ruimte als de Stevenskerk komt dergelijke muziek heel goed tot haar
recht.
Van Berkum omlijst La Monica-variaties met composities van Frescobaldi, Böhm
en Bach. Van Frescobaldi, een van de meest geliefde componisten van Van
Berkum, speelt de musicus een Capriccio. Het is een polyfoon instrumentaal
stuk, waaraan de componist een motief voor zangstem heeft toegevoegd. De
uitvoerend musicus kan zelf bepalen op welke plekken hij in de compositie
die melodie laat zingen. De tekst voor het zangmotief is geschreven door B.
Kahmann, en de Amsterdamse bariton Willem de Vries zingt de passages.
Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het
conservatorium in Arnhem bij onder meer Bert Matter. Hij behaalde meerdere
malen prijzen op internationale orgelconcoursen. Momenteel is hij werkzaam
als orgelsolist, jazzpianist, improvisator en componist. In Nijmegen is hij
organist van de Antonius van Paduakerk.
******
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u terecht bij Jenneke van de Streek, tel. 070-3305507 / 024-3788696 of Berrry van Berkum, tel. 024-3233557.
Jenneke van de Streek
Redacteur Medisch Vandaag
Tel. nr. 070-3305507/06-20361770
e-mail j.streek@medischvandaag.nl