SEAT Tango: openlucht emoties
SEAT presenteert in Frankfurt spectaculaire conceptcar
(28 augustus 2001)
Gedurfd. Vol vitale energie en sportieve intensiteit. Dit zijn slechts
enkele van de emoties die de SEAT Tango uitstraalt. Maar ook
onderhuids is de Tango baanbrekend, met tal van technologische
noviteiten. Deze fraaie tweezitter vormt het hart van SEAT's
presentatie op de Internationale Automobil Ausstellung 2001 te
Frankfurt.
Met de SEAT Tango heeft SEAT's Technical Centre in Martorell een auto
neergezet, die zich net als de sportieve cabrio's uit de jaren vijftig
en zestig onderscheidt door een puur en compromisloos design. Het
resultaat is met recht een sensatie - of hij nu stil staat, langzaam
rijdt of zijn ongelooflijke potentieel volledig ten toon spreidt.
De Tango is ontworpen als een echte spider, essentieel in elk detail.
Hij onderscheidt zich door zowel expressieve als innovatieve
oplossingen. Deze zijn alle gebaseerd op een structuur waarin
onderstel, carrosserie, interieur, motor en structurele elementen als
het ware een geheel vormen.
Primaire materialen en oppervlakken lopen in elkaar over. Hierdoor
ontstaat een soepele, continue overgang van elementen. Daarbij
'vloeit' de styling van de cockpit als het ware over de rand, op de
buitenzijde van de auto, en weer terug naar binnen. Als een metalen
skelet zijn door het hele interieur ongepolijste, aluminium buizen
zichtbaar. Deze maken deel uit van de dragende constructie. De
waterbestendige, lederen stoelbekleding is ook gebruikt voor de
bekleding van de opbergvakken achter de stoeten van deze aanlokkelijke
roadster.
Nieuwe oplossingen op het gebied van autoverlichting zijn een sterk
aspect van het concept. De SEAT Tango is bijvoorbeeld uitgerust met
gestroomlijnde koptampen, zonder verstorende interne structuren,
waardoor de techniek perfect zichtbaar is. Zowet het grote licht als
het dimlicht draait automatisch mee met de voorwielen.
De mistlampen zijn gemaakt van een serie LED's (Light Emitting
Diodes), die zijn geïntegreerd in een centrale rand van de grille. De
achterlichten maken gebruik van via glasvezelkabels verlichte fitters
om verschillende (kleuren)combinaties mogelijk te maken. Zo kan de
hele lichteenheid werken als achterlicht, remlicht of
richtingaanwijzer.
Bovendien wordt de intensiteit van de lichten automatisch aangepast
aan de omstandigheden. Alle lichten zijn perfect geïntegreerd in de
vloeiende carrosserielijnen. De enige 'cosmetische' toevoeging is een
kleine aërodynamische spoiler aan de achterzijde van de carrosserie.
Onder het fraaie koetswerk gaat bijzonder geraffineerde en vooruitstrevende technologie schuit. Een complex buizenframe (het 'Safety Skeleton') is een combinatie van onderstel en dragende constructie; het is direct afgeleid van de veiligheidskooi van de SEAT World Rally Car (WRC). Aan het 'Safety Skeleton' zijn niet alleen de MacPherson voorwielophanging en de corrigerende achteras bevestigd, maar ook de 132 kW/180 pk sterke motor die de voorwielen aandrijft.