Carros

Jaguar XJR 100 en XKR 100: non plus utra op autogebied

Jaguar viert l00e geboortedag van oprichter Sir William Lyons met twee unieke uitvoeringen

(28 augustus 2001)

Welbeschouwd is iedere jaguar XJR Saloon en XKR Coupe of Convertible al een hoogst exclusieve auto. jaguar gaat nu echter 500 exemplaren van een hoogst spectaculaire 'limited edition'-uitvoering van deze modellen uitbrengen waar de liefhebbers bij wijze van spreken om zullen 'vechten'. Met deze jaguar XJR 100 en XKR 100 wordt extra luister bijgezet aan de geboortedag (4 september 1901) van jaguar-oprichter Sir William Lyons. De unieke topmodellen in het jaguar-programma met hun 276 kW/370 pk sterke V8~compressormotor zijn uitgevoerd in zwart metallic, bezitten alle denk-bare - en meer - voorzieningen en bieden qua uitstraling, luxe en sportiviteit alles waarmee Sir William Lyons zijn merk jaguar zo beroemd maakte. En wat betreft het 'limited edition': voor ons land zijn slechts beschikbaar vijf exemplaren van de XJR 100, drie van de XKR 100 en twee van de XKR 100 Convertible...

De huidige jaguar XJR Saloon en XKR Coupe en Convertible, de snelste productieauto 5 in jaguars historie, zijn befaamd om hun combinatie van pure sportiviteit met grootse luxe en een onovertroffen allure. De auto's worden vaak besteld met extra sportieve R Performance-opties. Passend bij het sportieve karakter van zowel het merk jaguar als van de jubileummodellen wordt nu op de exclusieve XJR 100 en XKR 100 een aantal nieuwe R Performance-uitrustingsdetails geïntroduceerd, die vooralsnog alleen voor deze auto's bestemd zijn maar wellicht later ook voor de andere modellen beschikbaar komen.

Bij de XJR 100 Saloon en de XKR 100 Coupe en Convertible, waarvan er in totaal dus niet meer dan 500 worden gebouwd, gaat het als bekend om de topmodellen van de Xj Serie en de XK Serie met een Supercharged 276 kW/370 pk 4.0 liter V8-motor en een vijftraps automatische transmissie. Deze zijn voorzien van een ongeëvenaarde uitrusting en van een aantal speciaal voor deze auto's ontwikkelde voorzieningen:

· Antracite-zwart metallic lak, 19 inch (XJR 100) of 20 inch (XKR 100) R Performance 9-spaaks BBS lichtmetalen velgen en Brembo-schijfremmen

· 'Warm Charcoal' lederen interieur, het nieuwste R Performance-stuurwiel, een speciale Momo-knop op de transmissiehendel en in de XKR 100 ook nieuwe R Performance Recaro-stoelen

· Aluminium trim in het XKR 100-inteneur, met in aluminium uitgevoerde portierhendels, pedalen, omlijsting van de j-gate en omlijsting van de instrumenten

· jaguars elektronisch geregelde Computer Active Technology Suspension (CATS) met adaptieve schokdempers en op de XKR 100 Coupe bovendien het speciale R Performance Handling Package

· Fen uitzonderlijk uitrustingsniveau inclusief DVD-navigatiesysteem, Premium audiosysteem, achteruitrijbeveiliging en regensensorgestuurde ruitenwissers.

"Sir William Lyons had een aantal specifieke uitgangspunten bij de auto's die hij ontwierp en bouwde. Onze slogan was decennia lang 'Grace, Pace and Value for Money'. Een jaguar bood altijd een unieke combinatie van stijl, prestaties en luxe. Dat heeft ons merk absoluut onderscheidend gemaakt; niet één andere autofabrikant bouwt auto's zoals wij die bouwen. De jaguar XJR 100 en XKR 100 bieden in elk opzicht de top van dit alles. jaguars zijn per definitie snelle, zeer goed sturende auto's die hun inzittenden op alle mogelijke manieren verwennen en die ook uiterlijk fascineren en blijven boeien. Dat doen deze nieuwe modellen als geen ander, deels ook dankzij de nieuwe sportieve extra's uit ons steeds groeiende R Performance-programma. Het zijn de ultieme auto's voor liefhebbers van ons merk die het non plus ultra op autogebied willen rijden", aldus een trotse jaguar Nederland-directeur Frans Dirken over de 'vader' van jaguar Cars en over de XJR 100 en de XKR 100.

Sir William Lyons werd geboren op 4 september 1901. Op zijn 21 e verjaardag begon hij samen met een partner een fabriekje dat spectaculair ogende zijspannen voor motorfietsen ging bouwen en dat alras uitgroeide tot de autofabrikant jaguar Cars Ltd. Hij leidde het bedrijf 50 jaar en creëerde een wereldmerk en tal van auto's die nog altijd tot de mooiste ter wereld worden gerekend. Lyons had een scherp oog voor vraag uit de markt en voor de mogelijkheden om die vraag zelf te stimuleren. Bovendien wist hij niet alleen auto's te bouwen en te verkopen en bijvoorbeeld de publicitaire mogelijkheden van autosport te benutten, maar hij speelde ook een uitermate actieve rol in het bedenken en vormgeven van beroemde jaguar-modellen als de XK 120 (1948), de E-type (1961) en de Xj6 (1968). Sir William Lyons overleed in 1985, maar zijn denkbeelden en uitgangspunten werden en worden in ere gehouden en maken jaguar nog altijd tot een uniek merk.

De Jaguar XJR 100

Zwart staat de jaguar Xj Serie goed, zo wordt nog eens onderstreept door de in Antracite-zwart metallic gespoten jaguar XJR 100. De dynamiek van het model wordt ook versterkt door de nieuw ontworpen zilvergrijze Montreal 9-spaaks 19 inch R Performance BBS-velgen. Het ontwerp van deze velgen is afgeleid van de wielen onder de befaamde jaguar F-TYPF concept car. De goede waarnemer zal ook de uitermate krachtige Brembo-schijfremmen signaleren; hun remklauwen zijn zilvergrijs en voorzien van een rood jaguar-embleem, in hetzelfde rood als de jaguar-growler' in het hart van de velgen. Achter op de auto is een stijlvol XJR 100-embleem aangebracht.

Tot de uitrusting van de XJR, die uiterlijk natuurlijk ook herkenbaar is aan de zwarte grille met in gaas uitgevoerd binnendeel, behoren al voorzieningen als mistlampen, automatisch inschakelende verlichting, een regensensorgestuurde ruitenwisser, achteruitrijbeveiliging, Automatic Climate Control, 1 2-voudig elektrisch verstelbare sportstoelen met drie geheugens, een elektrisch instelbare en bij in- en uitstappen automatisch omhoog kantelende stuurkolom en toetsen in het stuurwiel waarmee onder meer de audio-installatie en telefoon kunnen worden bediend.

Daaraan zijn nog toegevoegd zelfdimmende, verwarmbare en elektrisch inklapbare buitenspiegels; een DVD-navigatiesysteem; een Premium audiosysteem met 9 speakers en cd-wisselaar; elektrisch verwarmbare stoelen en achterbank, een nieuw ontworpen R Performance lederen stuur en een Momo-pookknop. Voor de bekleding in de XJR 100 werd gekozen voor ultrasoepel Autolux leder in de tint 'Warm Charcoal', met 'embossed' geperforeerd leder voor de middendelen van stoelen en achterbank. De bekleding is gestikt met rood garen en ditzelfde rood keert terug in de stiksels van het leder op de middenconsole en de portierpanelen. in het grijs gelakte esdoornhoutfineer van het dashboard is aan de passagierszijde op subtiele wijze een jaguar XJR 1 00-embleem opgenomen en de auto is voorzien van XJR 100-instaplijsten voor en achter. Zo straalt werkelijk ieder detail uit dat het hier om een absoluut unieke jaguar XJR Saloon gaat.

Het bijzondere karakter wordt uiteraard, zoals het een jaguar betaamt, ook meer dan waargemaakt door het prestatievermogen. De XJR 100 is immers uitgerust met jaguars meest krachtige productie-motor in de historie, de 276 kW/370 pk sterke 4.0 V8 met mechanisch aangedreven compressor (de Supercharger) en twee inlaatluchtkoelers. Met deze immens sterke, uitermate soepele krachtbron kan de XJR in slechts 5,6 sec vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. Zonder te hoeven schakelen uiteraard, en zonder lawaai en overbodig vertoon. De wegligging doet voor de prestaties niet onder, dankzij onder meer het microprocessorgeregelde CATS, de immense banden en voorzieningen als Stability Control en Traction Control. En wie op de meest aangename manier langere afstanden wil overbruggen, weet zich uiteraard ondersteund door Cruise Control. Inderdaad een Saloon waarover louter in superlatieven kan worden gesproken, de nagedachtenis aan zijn oorspronkelijke geestelijke vader Sir William Lyons meer dan waardig.

De Jaguar XKR 100

Alles wat voor de jaguar XJR 100 geldt, is onverkort tevens van toepassing op de zo mogelijk nog exclusievere familieleden uit de XK Serie, de XKR 100 Coupe en de XKR 100 Convertible. Ook deze modellen zijn dus uitgevoerd in de combinatie van Antracite-zwart metallic lak en een Warm Charcoal Autolux lederen interieur. De softtop van de XKR 100 Convertible is uiteraard eveneens in zwart uitgevoerd. De velgen van beide XKR-modellen zijn echter nog een maatje groter dan bij de XJR 100; onder de XKR 100 wordt de 20 inch-uitvoering van de R Performance Montreal velgen toegepast. Brembo-remmen, de grille van matglanzend gaas, louvres in de motorkap: de XKR 100 laat over zijn capaciteiten geen ruimte voor misverstanden en toch is al zijn allure behouden gebleven. Een fraai detail is hier het ronde XKR 100-embleem in rood, zwart en zilver op de neus van de auto.

Binnenin zijn de verschillen met de XJR 100 groter. Het uitrustingsniveau is even verwennerig compleet, laat werkelijk niets meer te wensen over. Ook hier dus een DVD-navigatiesysteem, het Premium audiosysteem, een elektrisch verwarmbare voorruit et cetera. De uitstraling van het interieur is evenwel zo mogelijk nog sportiever. Dat komt deels op het conto van de nieuwe R Performance Recaro-stoelen voor en achter die extra veel steun bieden en daardoor het contact van de bestuurder met de auto, en het samenspel tussen hen, nog vergroten. Het weergaloos soepele Autolux leder verwent de zintuigen, de voorstoelen zijn desgewenst elektrisch te verwarmen en natuurlijk is er een geheugen voor hun instelling.

Opmerkelijk zijn ook de nieuwe aluminium R
Performance-afwerkingsdetails in het inteneur die de sportieve uitstraling verhogen en fraai contrasteren met het warm zwarte leder. Het aluminium wordt toegepast op de pedalen, de portierhendels, de omlijsting van de instrumenten en de omlijsting van de i-gate. Het stuurwiel en de Momo-transmissiehendelknop zijn bekleed met leder en voorzien van een R Performance-logo.

De opwindende XKR 100 Coupe is zelfs nog wat sneller dan de XJR 100 Saloon. Beide auto's hebben dezelfde techniek, maar de XKR is lichter en kan in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u stormen. De fractioneel zwaardere XKR 100 Convertible heeft daarvoor 0,2 seconden meer nodig; iets wat in de praktijk niet echt een bezwaar zal zijn. Coupe en Convertible hebben een CATS-onderstel met adaptieve schokdempers, dat vanzelfsprekend in deze auto's een andere afstemming heeft dan in de 4-persoons XJR 100. Bovendien is de XKR 100 Coupe ook nog uitgerust met het normaliter optionele R Performance Handling Package. Hierbij zijn de schokdempers nog weer anders gekalibreerd en daardoor nog wat steviger; de schroefveren en anti-rolibars hebben een steviger karakter en ook de besturing is anders afgestemd, waardoor de XKR 100 Coupe met name in heel snelle bochten nog nauwkeuriger te plaatsen is en nog dynamischer en stabieler aanvoelt. De toepassing van een automatische vijfversnellingsbak is vanzelfsprekend; die bezitten alle XKR--modellen. Een sublieme maar minder vanzelfsprekende voorziening die voor de XKR 100 Coupe en Convertible 66k standaard is, is jaguars innovatieve Adaptive Cruise Control. Hierbij wordt gebruik-gemaakt van een radarsysteem om de afstand ten opzichte van de voorligger op een zelf gekozen minimum te behouden. Het reageert uitermate alert op veranderende verkeersomstandigheden en maakt ook in het drukste verkeer elke kilometer meer ontspannen en dus veiliger. Een fabuleus systeem dat jaguar als eerste op de markt bracht en leverde en dat nog steeds uniek is. En ja, ook dat past bij het gedachtengoed van Sir William Lyons, die immers ook naam maakte met innovaties als de schijfremmen waarmee jaguar als eerste op Le Mans reed en won.

Voor de jaguar XJR 100 geldt een consumentenadviesprijs incl. BPM en BTW van euro 118.830,-(fl. 261.875); voor de XKR 100 Coupe is dat euro 142.180,- (fl. 313.325) en voor de XKR 100 Convertible euro 151.210,- (fl. 333.215).