Jaguar XJR 100 en XKR 100: non plus utra op autogebied
Jaguar viert l00e geboortedag van oprichter Sir William Lyons met twee
unieke uitvoeringen
(28 augustus 2001)
Welbeschouwd is iedere jaguar XJR Saloon en XKR Coupe of Convertible
al een hoogst exclusieve auto. jaguar gaat nu echter 500 exemplaren
van een hoogst spectaculaire 'limited edition'-uitvoering van deze
modellen uitbrengen waar de liefhebbers bij wijze van spreken om
zullen 'vechten'. Met deze jaguar XJR 100 en XKR 100 wordt extra
luister bijgezet aan de geboortedag (4 september 1901) van
jaguar-oprichter Sir William Lyons. De unieke topmodellen in het
jaguar-programma met hun 276 kW/370 pk sterke V8~compressormotor zijn
uitgevoerd in zwart metallic, bezitten alle denk-bare - en meer -
voorzieningen en bieden qua uitstraling, luxe en sportiviteit alles
waarmee Sir William Lyons zijn merk jaguar zo beroemd maakte. En wat
betreft het 'limited edition': voor ons land zijn slechts beschikbaar
vijf exemplaren van de XJR 100, drie van de XKR 100 en twee van de XKR
100 Convertible...
De huidige jaguar XJR Saloon en XKR Coupe en Convertible, de snelste
productieauto 5 in jaguars historie, zijn befaamd om hun combinatie
van pure sportiviteit met grootse luxe en een onovertroffen allure. De
auto's worden vaak besteld met extra sportieve R Performance-opties.
Passend bij het sportieve karakter van zowel het merk jaguar als van
de jubileummodellen wordt nu op de exclusieve XJR 100 en XKR 100 een
aantal nieuwe R Performance-uitrustingsdetails geïntroduceerd, die
vooralsnog alleen voor deze auto's bestemd zijn maar wellicht later
ook voor de andere modellen beschikbaar komen.
Bij de XJR 100 Saloon en de XKR 100 Coupe en Convertible, waarvan er
in totaal dus niet meer dan 500 worden gebouwd, gaat het als bekend om
de topmodellen van de Xj Serie en de XK Serie met een Supercharged 276
kW/370 pk 4.0 liter V8-motor en een vijftraps automatische
transmissie. Deze zijn voorzien van een ongeëvenaarde uitrusting en
van een aantal speciaal voor deze auto's ontwikkelde voorzieningen:
· Antracite-zwart metallic lak, 19 inch (XJR 100) of 20 inch (XKR 100) R Performance 9-spaaks BBS lichtmetalen velgen en Brembo-schijfremmen
· 'Warm Charcoal' lederen interieur, het nieuwste R Performance-stuurwiel, een speciale Momo-knop op de transmissiehendel en in de XKR 100 ook nieuwe R Performance Recaro-stoelen
· Aluminium trim in het XKR 100-inteneur, met in aluminium uitgevoerde
portierhendels, pedalen, omlijsting van de j-gate en omlijsting van de
instrumenten
· jaguars elektronisch geregelde Computer Active Technology Suspension
(CATS) met adaptieve schokdempers en op de XKR 100 Coupe bovendien het
speciale R Performance Handling Package
· Fen uitzonderlijk uitrustingsniveau inclusief DVD-navigatiesysteem,
Premium audiosysteem, achteruitrijbeveiliging en regensensorgestuurde
ruitenwissers.
"Sir William Lyons had een aantal specifieke uitgangspunten bij de
auto's die hij ontwierp en bouwde. Onze slogan was decennia lang
'Grace, Pace and Value for Money'. Een jaguar bood altijd een unieke
combinatie van stijl, prestaties en luxe. Dat heeft ons merk absoluut
onderscheidend gemaakt; niet één andere autofabrikant bouwt auto's
zoals wij die bouwen. De jaguar XJR 100 en XKR 100 bieden in elk
opzicht de top van dit alles. jaguars zijn per definitie snelle, zeer
goed sturende auto's die hun inzittenden op alle mogelijke manieren
verwennen en die ook uiterlijk fascineren en blijven boeien. Dat doen
deze nieuwe modellen als geen ander, deels ook dankzij de nieuwe
sportieve extra's uit ons steeds groeiende R Performance-programma.
Het zijn de ultieme auto's voor liefhebbers van ons merk die het non
plus ultra op autogebied willen rijden", aldus een trotse jaguar
Nederland-directeur Frans Dirken over de 'vader' van jaguar Cars en
over de XJR 100 en de XKR 100.
Sir William Lyons werd geboren op 4 september 1901. Op zijn 21 e
verjaardag begon hij samen met een partner een fabriekje dat
spectaculair ogende zijspannen voor motorfietsen ging bouwen en dat
alras uitgroeide tot de autofabrikant jaguar Cars Ltd. Hij leidde het
bedrijf 50 jaar en creëerde een wereldmerk en tal van auto's die nog
altijd tot de mooiste ter wereld worden gerekend. Lyons had een scherp
oog voor vraag uit de markt en voor de mogelijkheden om die vraag zelf
te stimuleren. Bovendien wist hij niet alleen auto's te bouwen en te
verkopen en bijvoorbeeld de publicitaire mogelijkheden van autosport
te benutten, maar hij speelde ook een uitermate actieve rol in het
bedenken en vormgeven van beroemde jaguar-modellen als de XK 120
(1948), de E-type (1961) en de Xj6 (1968). Sir William Lyons overleed
in 1985, maar zijn denkbeelden en uitgangspunten werden en worden in
ere gehouden en maken jaguar nog altijd tot een uniek merk.
De Jaguar XJR 100
Zwart staat de jaguar Xj Serie goed, zo wordt nog eens onderstreept
door de in Antracite-zwart metallic gespoten jaguar XJR 100. De
dynamiek van het model wordt ook versterkt door de nieuw ontworpen
zilvergrijze Montreal 9-spaaks 19 inch R Performance BBS-velgen. Het
ontwerp van deze velgen is afgeleid van de wielen onder de befaamde
jaguar F-TYPF concept car. De goede waarnemer zal ook de uitermate
krachtige Brembo-schijfremmen signaleren; hun remklauwen zijn
zilvergrijs en voorzien van een rood jaguar-embleem, in hetzelfde rood
als de jaguar-growler' in het hart van de velgen. Achter op de auto is
een stijlvol XJR 100-embleem aangebracht.
Tot de uitrusting van de XJR, die uiterlijk natuurlijk ook herkenbaar
is aan de zwarte grille met in gaas uitgevoerd binnendeel, behoren al
voorzieningen als mistlampen, automatisch inschakelende verlichting,
een regensensorgestuurde ruitenwisser, achteruitrijbeveiliging,
Automatic Climate Control, 1 2-voudig elektrisch verstelbare
sportstoelen met drie geheugens, een elektrisch instelbare en bij in-
en uitstappen automatisch omhoog kantelende stuurkolom en toetsen in
het stuurwiel waarmee onder meer de audio-installatie en telefoon
kunnen worden bediend.
Daaraan zijn nog toegevoegd zelfdimmende, verwarmbare en elektrisch
inklapbare buitenspiegels; een DVD-navigatiesysteem; een Premium
audiosysteem met 9 speakers en cd-wisselaar; elektrisch verwarmbare
stoelen en achterbank, een nieuw ontworpen R Performance lederen stuur
en een Momo-pookknop. Voor de bekleding in de XJR 100 werd gekozen
voor ultrasoepel Autolux leder in de tint 'Warm Charcoal', met
'embossed' geperforeerd leder voor de middendelen van stoelen en
achterbank. De bekleding is gestikt met rood garen en ditzelfde rood
keert terug in de stiksels van het leder op de middenconsole en de
portierpanelen. in het grijs gelakte esdoornhoutfineer van het
dashboard is aan de passagierszijde op subtiele wijze een jaguar XJR 1
00-embleem opgenomen en de auto is voorzien van XJR 100-instaplijsten
voor en achter. Zo straalt werkelijk ieder detail uit dat het hier om
een absoluut unieke jaguar XJR Saloon gaat.
Het bijzondere karakter wordt uiteraard, zoals het een jaguar betaamt,
ook meer dan waargemaakt door het prestatievermogen. De XJR 100 is
immers uitgerust met jaguars meest krachtige productie-motor in de
historie, de 276 kW/370 pk sterke 4.0 V8 met mechanisch aangedreven
compressor (de Supercharger) en twee inlaatluchtkoelers. Met deze
immens sterke, uitermate soepele krachtbron kan de XJR in slechts 5,6
sec vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. Zonder te hoeven
schakelen uiteraard, en zonder lawaai en overbodig vertoon. De
wegligging doet voor de prestaties niet onder, dankzij onder meer het
microprocessorgeregelde CATS, de immense banden en voorzieningen als
Stability Control en Traction Control. En wie op de meest aangename
manier langere afstanden wil overbruggen, weet zich uiteraard
ondersteund door Cruise Control. Inderdaad een Saloon waarover louter
in superlatieven kan worden gesproken, de nagedachtenis aan zijn
oorspronkelijke geestelijke vader Sir William Lyons meer dan waardig.
De Jaguar XKR 100
Alles wat voor de jaguar XJR 100 geldt, is onverkort tevens van
toepassing op de zo mogelijk nog exclusievere familieleden uit de XK
Serie, de XKR 100 Coupe en de XKR 100 Convertible. Ook deze modellen
zijn dus uitgevoerd in de combinatie van Antracite-zwart metallic lak
en een Warm Charcoal Autolux lederen interieur. De softtop van de XKR
100 Convertible is uiteraard eveneens in zwart uitgevoerd. De velgen
van beide XKR-modellen zijn echter nog een maatje groter dan bij de
XJR 100; onder de XKR 100 wordt de 20 inch-uitvoering van de R
Performance Montreal velgen toegepast. Brembo-remmen, de grille van
matglanzend gaas, louvres in de motorkap: de XKR 100 laat over zijn
capaciteiten geen ruimte voor misverstanden en toch is al zijn allure
behouden gebleven. Een fraai detail is hier het ronde XKR 100-embleem
in rood, zwart en zilver op de neus van de auto.
Binnenin zijn de verschillen met de XJR 100 groter. Het uitrustingsniveau is even verwennerig compleet, laat werkelijk niets meer te wensen over. Ook hier dus een DVD-navigatiesysteem, het Premium audiosysteem, een elektrisch verwarmbare voorruit et cetera. De uitstraling van het interieur is evenwel zo mogelijk nog sportiever. Dat komt deels op het conto van de nieuwe R Performance Recaro-stoelen voor en achter die extra veel steun bieden en daardoor het contact van de bestuurder met de auto, en het samenspel tussen hen, nog vergroten. Het weergaloos soepele Autolux leder verwent de zintuigen, de voorstoelen zijn desgewenst elektrisch te verwarmen en natuurlijk is er een geheugen voor hun instelling.
Opmerkelijk zijn ook de nieuwe aluminium R
Performance-afwerkingsdetails in het inteneur die de sportieve
uitstraling verhogen en fraai contrasteren met het warm zwarte leder.
Het aluminium wordt toegepast op de pedalen, de portierhendels, de
omlijsting van de instrumenten en de omlijsting van de i-gate. Het
stuurwiel en de Momo-transmissiehendelknop zijn bekleed met leder en
voorzien van een R Performance-logo.
De opwindende XKR 100 Coupe is zelfs nog wat sneller dan de XJR 100
Saloon. Beide auto's hebben dezelfde techniek, maar de XKR is lichter
en kan in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u stormen. De
fractioneel zwaardere XKR 100 Convertible heeft daarvoor 0,2 seconden
meer nodig; iets wat in de praktijk niet echt een bezwaar zal zijn.
Coupe en Convertible hebben een CATS-onderstel met adaptieve
schokdempers, dat vanzelfsprekend in deze auto's een andere afstemming
heeft dan in de 4-persoons XJR 100. Bovendien is de XKR 100 Coupe ook
nog uitgerust met het normaliter optionele R Performance Handling
Package. Hierbij zijn de schokdempers nog weer anders gekalibreerd en
daardoor nog wat steviger; de schroefveren en anti-rolibars hebben een
steviger karakter en ook de besturing is anders afgestemd, waardoor de
XKR 100 Coupe met name in heel snelle bochten nog nauwkeuriger te
plaatsen is en nog dynamischer en stabieler aanvoelt. De toepassing
van een automatische vijfversnellingsbak is vanzelfsprekend; die
bezitten alle XKR--modellen. Een sublieme maar minder vanzelfsprekende
voorziening die voor de XKR 100 Coupe en Convertible 66k standaard is,
is jaguars innovatieve Adaptive Cruise Control. Hierbij wordt
gebruik-gemaakt van een radarsysteem om de afstand ten opzichte van de
voorligger op een zelf gekozen minimum te behouden. Het reageert
uitermate alert op veranderende verkeersomstandigheden en maakt ook in
het drukste verkeer elke kilometer meer ontspannen en dus veiliger.
Een fabuleus systeem dat jaguar als eerste op de markt bracht en
leverde en dat nog steeds uniek is. En ja, ook dat past bij het
gedachtengoed van Sir William Lyons, die immers ook naam maakte met
innovaties als de schijfremmen waarmee jaguar als eerste op Le Mans
reed en won.
Voor de jaguar XJR 100 geldt een consumentenadviesprijs incl. BPM en
BTW van euro 118.830,-(fl. 261.875); voor de XKR 100 Coupe is dat euro
142.180,- (fl. 313.325) en voor de XKR 100 Convertible euro 151.210,-
(fl. 333.215).