Centrum voor Arbeidsverhoudingen

MINISTERIE VWS - 28 augustus 2001

ZORG MET TOEKOMST.: EEN VERKENNING IN DE ZORG

Minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft dinsdag de verkenning Zorg met Toekomst. naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin staan toekomstigeontwikkelingen en beleidsvraagstukken op het terrein van de zorg. Belangrijke maatschappelijke trends en de gevolgen hiervan voor de zorg worden in kaart gebracht; dilemma.sworden besproken. Deze verkenning, bedoeld om de discussie te stimuleren, is een aanvulling op de vele toekomstscenario.s en cijfermatige verkenningen, die op het terrein vande zorg al bestaan.

Inhoud rapport De ontwikkeling van de zorg en de zorgvraag wordt grotendeels bepaald door de ontwikkelingen die Nederland, en in een breder perspectief Europa, te wachten staan. Een aantal van deze ontwikkelingen is te voorspellen. Dit geldt voor demografie, de individualisering, de welvaartsgroei, de wetenschap en technologie, de internationalisering, deliberalisering en de Europese integratie. Het zorgbeleid moet zich hier op voorbereiden.

Concrete vragen die zich voordoen zijn hoe de gezondheidszorg in Nederland moet anticiperen op de vergrijzing, de toenemende eigen verantwoordelijkheid en zeggenschap vanburgers, de vooruitgang van de medische wetenschap en technologie en de daarmee samenhangende vragen op medisch ethisch terrein.

Samen met periodieke rapportages en onderzoeken van instituten als Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Gezondheidsraad, Centraal Planbureau, Sociaal en CultureelPlanbureau en Raad voor de Volksgezondheid en Zorg en met eerder verschenen nota's over het zorgstelsel en de organisatie van de zorg is er veel informatie beschikbaar bij devolgende kabinetsformatie. Op basis van deze informatie kunnen relevante keuzes op het terrein van de zorg voor de toekomst gemaakt worden.
o Demografie Hoe de vergrijzing zich precies in de zorgvraag zal vertalen is onduidelijk. Thans loopt de gemiddelde zorgvraag vanaf 50 jaar langzaam op en komt op 75 jarige leeftijd echt in deversnelling. Chronische aandoeningen zullen de totale zorgvraag en ziektelast gaan domineren. Dit heeft gevolgen voor de inrichting van ons gezondheidssysteem. De eerste generatie allochtonen komt op een leeftijd dat ze een intensiever beroep op zorg gaan doen. De trend dat Nederlandse vrouwen hun kinderen op steeds latere leeftijdkrijgen zet door. Hierdoor nemen de medische problemen rond vruchtbaarheid, zwangerschap en bevalling toe. De totale levensverwachting blijft licht toenemen.

o Individualisering en welvaartsgroei De welvaartsgroei van de afgelopen decennia heeft bijgedragen aan het proces van individualisering. Door deze verminderde afhankelijkheid willen burgers een toenemende matevan keuzevrijheid bij de inrichting van hun leven. Dit komt ook tot uiting in de zorgvraag. Patiënten zijn mondiger geworden en accepteren minder de beperkingen in de zorg. Dezorg en de zorgverzekeraars gaan dan ook steeds meer uit van vraagsturing. Hierbij moeten ook de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt voor levensstijl en het dragen vanfinanciële risico's bij de verzekering aan de orde komen.

o Technologische ontwikkelingen De technologische ontwikkelingen houden in dat er meer ziekten kunnen worden behandeld tot op steeds hogere leeftijd. Hierdoor zullen de totale uitgaven van de zorgtoenemen. Deze ontwikkelingen laten zich langs vier lijnen schetsen; epidemiologisch onderzoek, farmacologisch onderzoek, de nieuwe mogelijkheden van biotechnologie en genomics ende toepassingen van ICT.

o Epidemiologsich- en farmacologisch onderzoek Er ontstaat een beter en meer compleet wetenschappelijk overzicht van de gevolgen van bepaald gedrag op de gezondheid vanmensen. In theorie is hier grote gezondheidswinst te halen door gedragsverandering, soms ook in termen van bespaarde uitgaven. Veel nieuwe en vernieuwde geneesmiddelenspelen hierop in om de gevolgen van ongezonde leefgewoonten te compenseren. Individueel valt de keuze vaak op deze medicamenten terwijl een meer gezonde leefstijl eenbredere en duurzamere bijdrage levert aan de volksgezondheid. Het motto van de overheid blijft dat .voorkomen beter is dan genezen..

o Nieuwe mogelijkheden van biotechnologie en genomics De toepassing van biotechnologie leidt in de gezondheidszorg tot nieuwe methoden voor diagnostiek preventie enbehandeling van ziekten. De diagnostiek maakt het mogelijk om risicoschattingen te maken over erfelijke aandoeningen die zich nog niet hebben geopenbaard. Ook ziekten diezijn te herleiden tot afwijkingen op het gebied van specifieke genen kunnen mogelijk worden behandeld met gentherapie op DNA-niveau. Al deze toepassingen leiden tot hogerekwaliteit van de gezondheidszorg, maar ook tot ethische vraagstukken waar de burger en de maatschappij zich voor geplaatst zien.

o ICT Informatie- en communicatietechnologie is bij uitstek geschikt om de kwaliteit en de transparantie in de zorg te verhogen. Het is van het grootste belang om eenduidige softwareen computersystemen in de zorg te creëren. Patiëntendossiers en informatie aan patiënten over behandeling en gebruik van nieuwe geneesmiddelen zijn zo voor iedereeneenduidig beschikbaar zijn. De afgelopen jaren is nog te veel met verschillende systemen in de zorg gewerkt.

o Internationalisering, liberalisering en Europese integratie Een gevolg van internationalisering is dat de burger voor sommige vormen van gezondheidszorg meer keuzevrijheidheeft door over de landsgrenzen te kijken. Een ander aspect van internationalisering betreft technologische mogelijkheden, diagnostische tests en geneesmiddelen die in hetbuitenland worden aangeboden zonder veiligheidstoezicht, bijvoorbeeld via internet. * Benodigde uitgavengroei De gezamenlijke planbureaus hebben berekend dat op grond van de vergrijzing en de technologische ontwikkelingen de uitgaven voor zorg de komende jaren met tenminste 2,5procent per jaar moeten toenemen (in termen van volume, dus exclusief loon- en prijsontwikkelingen). Bij deze berekening is nog geen rekening gehouden met de inhaalslag dieook na 2002 nog moet worden voortgezet (wachtlijsten) en met kwaliteitsverbetering. De feitelijke uitgavengroei zal dus hoger moeten liggen. Onder paars 2 is de volumegroei 3,5 procent per jaar.

Beleidsvraagstukken Al deze maatschappelijke ontwikkelingen hebben een ingrijpend, nog niet volledig te berekenen effect op de zorgvraag. De zorgaanbieders zullen hier flexibel en creatief mee ommoeten gaan. Met de modernisering AWBZ, Modernisering Cure de vernieuwing van het verzekeringsstelsel 'Vraag aan bod' heeft het huidige kabinet hier al een belangrijkeaanzet toe gegeven.
De belangrijkste conclusies voor het zorgbeleid zijn: o zorgaanbieders en andere betrokken partijen moeten voldoende vrijheid krijgen om permanent innovatief te handelen; o er moet meer ruimte komen voor decentrale verantwoordelijkheden en uitvoering;
o doelmatigheid en probleemoplossend vermogen van de sector moet vergroot worden: wat anderen beter kunnen moet de overheid niet zelf willen doen;
o het publiek belang van preventie staat buiten kijf: dit heeft een positief effect op de gezondheidstoestand van de bevolking en op het totaal aan zorguitgaven;
o de overheid moet omwille van haar geloofwaardigheid een passend en consistent antwoord vinden op maatschappelijke verwachtingen voor het reduceren of uitsluiten van risico's;
o de overheid schept noodzakelijke randvoorwaarden voor arbeidsmarktbeleid in de zorg; individuele zorgorganisaties moeten dit publieke belang waarborgen;