Nieuwe conceptcar van Renault heet Talisman
(29 augustus 2001)
We hebben gekozen voor de Grand Tourisme om een aantal van onze ideeën
vorm te geven, verduidelijkt Patrick le Quément, Directeur Industriële
Vormgeving van Renault SA, Omdat het een mooi object is dat
topprestaties suggereert en controle en sereniteit uitdrukt.
Deze vierzits sportieve topklasse coupé heeft een tegelijkertijd
vloeiend, maar ook gespierd silhouet. De nieuwe conceptcar van
Renault, de Talisman, is in alle opzichten een droomauto. De auto laat
zien hoe de in de toekomst de interieurs van onze autos eruit zouden
kunnen zien: comfortabel, strak en simpel. Ingewikkelde technologie
verdwijnt in de auto achter eenvoud, waardoor een uniek gevoel van
comfort en welbehagen ontstaat. De Talisman introduceert, als de
verwezenlijking van een nieuwe levenskunst binnen de automobielsector,
het concept Touch Design, voor een ideale verhouding tussen mens en
machine. De vorm en de materialen moeten de functie van het object
duidelijk maken, moeten de wijze waarop het gebruikt dient te worden
aangeven en moeten uitnodigen tot aanraken.
De Talisman is een ideaal beeld van onze opvatting hoe auto-interieurs
er morgen uitzien zegt Patrick le Quément. Het interieur vormt immers
het grootste gedeelte van de auto. Hij voegt daaraan toe: De
afmetingen van deze conceptcar zijn een afspiegeling van de tijdloze
Grand Tourisme. De omhoog openende portieren geven het interieur een
magische touch.
De Talisman en het verlangen naar eenvoud:
weggewerkte technologie, zichtbare eenvoud, gratie en een overmaat aan
ruimte. Achter de elektro-hydraulisch naar boven openende portieren
(2.450 mm lang) schuilt een eenvoudig interieur waar gemakkelijk wordt
ingestapt omdat de middenstijl ontbreekt. Het technische, ruime en
elegante interieur van de Talisman heeft iets weg van meubeldesign. De
aandacht wordt meteen getrokken door het rode leer dat lijkt te zweven
in de ruimte. De rode rand van de grijze middenconsole loopt naar
beide kanten uit in een tweede huid om de voorstoelen (met koolstof
frame) heen. De rode lap loopt verder over de bodemplaat, volgt de
vormen van het dashboard en eindigt bij de voorruit.
Het dashboard is aan het schutbord bevestigd door middel van dunne metalen balkjes en lijkt op een vliegtuigvleugel, strak en simpel. De eenvoud wordt extra benadrukt doordat alleen een dashboardklokje van Tag Heuer zichtbaar is. In het dashboard bevindt zich een opbergruimte die toegankelijk is door het bovenste gedeelte open te draaien.
Minimaliseren heeft sterke verwantschappen met elegantie. Het herinnert ons er ook aan dat de techniek in dienst staat van de mens en dat ruimte niet ten koste van de passagiers mag gaan. In de Talisman staan de stoelen vast, terwijl het dashboard en de pedalen als eenheid elektrisch naar voren en achteren kunnen worden geschoven, zodat de bestuurder de voor hem perfecte rijpositie kan instellen. Door deze indeling zijn ook de passagiers achterin verzekerd van een constante beenruimte. Het gevoel van comfort en veiligheid wordt bovendien nog eens versterkt door de celvorm die door de portierpanelen wordt gevormd en helemaal de lijn van de stoelen volgt.
Aan beide kanten van het stuur lijken ook de vier tellers, die bestaan
uit drie op elkaar gestapelde kristallen schijven, omhoog te komen. In
de middelste schijf zijn de cijfers met laser ingegraveerd en lijken
ze daardoor in de lucht te zweven.
Er zijn twee vormen van interieurverlichting mogelijk: indirect via
vier kleine lampjes of direct via een leeslamp. Deze zichtbare eenvoud
verbergt echter op subtiele wijze complexe techniek. De rode leren lap
die over de stoelen heen loop zit vast aan een elastisch weefsel
waarmee de zitting is bekleed. Daaronder bevindt zich een luchtzak die
naargelang de gewenste hoogte van de stoel met meer of minder lucht
gevuld kan worden.
De auto wordt gestart met behulp van een handsfree kaart (lage
frequentie) die ook wordt gebruikt voor het openen van de zijportieren
en de kofferbak. De sensoren voor de portieren zitten onder de
voorschermen en bevinden zich voor de achterklep aan de achterzijde.
Tenslotte heeft de bestuurder ruim zicht op de weg achter zich dankzij
de beelden van drie cameras die weergegeven worden op een 16 x 9
multifunctioneel scherm, dat met stembediening werkt en in het
bovenste gedeelte van het dashboard is ingebouwd. Op dit scherm zijn
ook gegevens af te lezen van het navigatiesysteem, de
hifi-installatie, de airco en de waarschuwings- en
veiligheidssystemen.
De Talisman symboliseert Touch Design en is de belichaming van de
ideeën die hun stempel zullen gaan drukken op het design van de
Renault interieurs van de toekomst. Patrick le Quément licht het
begrip Touch Design toe dat hij bijna twee jaar geleden bij de design
teams van Renault introduceerde en associeerde met verleidelijke en
emotionele ergonomie. De functie van ieder bedieningsmechanisme moet
duidelijk zijn en het moet uitnodigen tot gebruik. Daarom moeten de
gebruikte materialen zacht aanvoelen, moet de vorm uitnodigend werken
en de bediening logisch zijn. Dit houdt in dat een element niet alleen
ergonomisch, maar ook esthetisch perfect moet zijn. Touch Design
betreft meer dan alleen uiterlijk. Een object dient ook aan te zetten
tot gebruik. Touch Design betekent dus ook interactiviteit, het is een
benadering van objecten waarbij ook rekening wordt gehouden met de
werking van de dingen. Touch Design wil het gebruik van techniek voor
de mens vanzelfsprekend en spontaan maken via design.
Touch Design wil noodzakelijkerwijs complexe technische systemen
ergonomisch en toegankelijk maken, vereenvoudigen dus. Deze
vereenvoudiging is terug te vinden in de bedieningsmechanismen van de
Talisman. Een hand past zo perfect om het zacht aanvoelende leer van
de versnellingshendel dat de manier van gebruiken logisch wordt.
Ook de bedieningstoetsen voelen prettig aan. Onder het leer zit een
soepel materiaal dat inveert bij een aanraking. Op dezelfde manier
zijn de afdrukken van hand of vinger respectievelijk aangebracht op
het stuurwiel en de bedieningstoetsen, waarbij de laatste daardoor een
spatelvormige structuur krijgen.
Tenslotte hebben de ontwerpers van Renault, ook weer voor meer
comfort, functionaliteit en esthetica, twee bagage-elementen ontworpen
die bevestigd zijn op in de kofferbak geïntegreerde rails. Ook deze
elementen liggen geheel in de lijn van het Touch Design principe. Zo
worden ze geopend via een ergonomische knop vervaardigd uit soepel,
doorschijnend materiaal waarin vingerafdrukken zijn gemaakt.
Eenvoud geldt ook voor de carrosserie. De vorm is gebeeldhouwd, de lijnen vloeiend, maar de contouren blijven conform de basisnormen die gelden voor een Grand Tourisme, dus rond, stoer en met mooie verhoudingen. De duidelijke snijvlakken bakenen zo drie aspecten af die bijdragen aan de dynamiek van de auto, maar die in geen geval afbreuk doen aan de vloeiende en zinnelijke vormen. Deze impressie wordt extra geaccentueerd door de immense zijruit met zijn karakteristieke cirkelboogvorm. De koplampen, die voorzien zijn van de techniek van de vloeibare optiek om de lichtbundel te sturen, zijn gevormd uit een glazen strook die doorloopt via de bovenzijde van de voorschermen. De grille versterkt de nieuwe visuele identiteit van het merk Renault en is gebouwd in het centrale deel met daarop in het midden het logo dat is ingevat in een klein kader in de vorm van een zwevend wiebertje. En om het gevoel van welbehagen en ruimte in de auto te verhogen is de voorruit verlengd door twee glazen stroken die overgaan in het dak, waarna ze doorgetrokken worden naar de V-vormige achterruit. De Talisman rijdt met een V8 motor die een uitstekende koeling heeft dankzij de ventilatieopeningen aan de zijkant. Er is gewerkt aan de diffusor, die in het lage gedeelte aan de achterkant zit, om de finesse en de aërodynamische stabiliteit te verbeteren.
Technische gegevens
Motor: V8 - 4.5 liter - 32 kleppen
Versnellingsbak: automatisch met overdrive en snelbediening
Chassis: staal
Transmissie: achterwielaandrijving
Remmen: 4 schijven (380 mm doorsnede), remklauwen met 6 zuigers
Wielen: aluminium Montupet velgen (komt overeen met 21)
Michelin banden PAX SYSTEM: vóór: 255 - 710 - R 560 A, achter: 285 -
710 - R 560 A
Uitrustingen buitenkant:
Zijportieren die omhoog openen, bediend met een handsfree kaart (lage
frequenties). Hetzelfde principe voor de achterklep.
Uitrustingen interieur:
Zicht achteruit door drie breedbeeld-cameras via een multifunctioneel
scherm van 16 x 9 cm, met stembediening. Motor start via handsfree
kaart.
Elektrische instelling van de positie van het dashboard en de pedalen
(één geheel)
Hoogteverstelling van de stoel via luchtdruksysteem. Tag Heuer
dashboardklokje.
Afmetingen:
Totale lengte: 4805 mm
Totale breedte: 1950 mm (geopende portieren: 2480 mm)
Hoogte: 1380 mm (geopende portieren: 2130 mm)
Wielbasis: 2950 mm
Vooroverbouw: 900 mm
Achteroverbouw: 955 mm
Gewicht: 1600 kg