AutoRai

29-8-2001

Smart hyper krachtbron debuteert in Frankfurt

Tijdens de IAA in Frankfurt presenteert smart een alternatieve krachtbron onder de naam smart hyper.

Door de combinatie van een diesel- en elektromotor worden brandstof-verbruik en emissiewaarden, in vergelijking met een conventionele aandrijving, duidelijk verminderd. De naam hyper staat overigens voor hybrid en performance.

Volgens de nieuwe Europese Rijcyclus (NEFZ) levert de hyper motor ten opzichte van de zuinige smart cdi-motor een daling in het verbruik op van ongeveer 13 procent. Hiermee komt de hybride krachtbron tot onder de limiet van drie liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een kooldioxide-uitstoot van minder dan 80 gram per km.

Het in de smart gerealiseerde hybride systeem maakt het mogelijk om met een niet draaiende verbrandingsmotor toch te kunnen wegrijden (automatische start/stop functie). Om emissie en brandstofverbruik te beperken, slaat de verbrandingsmotor namelijk vanzelf af bij stilstand. De elektrische aandrijving overbrugt bij het wegrijden vervolgens de tijd die nodig is om de verbrandingsmotor te starten en het koppel op te bouwen.

Bovendien compenseert deze elektrische aandrijving het verlies aan trekkracht tijdens het schakelen. Bij lage snelheden kan het elektrische systeem de aandrijving van het voertuig geheel overnemen.

Ook de rijprestaties profiteren van de elektrische energie die boven op de motorkracht de aandrijving verzorgt, ondanks de gewichtstoename van 85 kg. De acceleratie van 0 tot 100 km/h verloopt in 17,8 seconden, dat is twee seconden sneller dan de standaard dieselmotor van smart.

De nieuwe krachtbron werd ontwikkeld door de afdeling onderzoek en ontwikkeling van DaimlerChrysler AG, in samenwerking met de Britse firma Zytek. Voorlopig fungeert de smart hyper als concept; over mogelijke serieproductie is nog niet beslist.