AutoRai

29-8-2001

Terugkeer Lusso-badge in Alfa 156

Met de introductie van de nieuwe Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso speelt het sportieve Italiaanse merk nadrukkelijk in op de vraag naar een combinatie van luxe, dynamiek en prestaties.

In het geval van de Lusso mag je rustig van first class mobiliteit spreken. In de rijke historie van Alfa Romeo keert de naam Lusso na lange tijd weer terug. Vrij vertaald staat de term voor ,,pure luxe en dat gaat in dit geval wel heel letterlijk op.

Autorijden is in dit geval nóg mooier dan vliegen, zou je bijna zeggen. Het spreekt bij een merk als Alfa Romeo bijna vanzelf dat ook deze nieuwe uitvoeringen de uitzonderlijk dynamische rij-eigenschappen bieden die de Alfas zo nadrukkelijk van hun concurrenten onderscheiden. En die er onder andere voor hebben gezorgd dat de productiecapaciteit van zijn fabriek inmiddels al enkele malen kon worden uitgebreid. De Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso bouwen voort op het ongekende succes van de Alfa 156 sedan, later gevolg door de Alfa Sportwagon. Van 1997 tot en met 2000 zijn er achtereenvolgens 404, 5.379, 5.827 en 5.016 eenheden geregistreerd. Kortom, de Alfa 156 en Alfa Sportwagon hebben in een enorm tempo gezorgd voor een ware revival van het merk Alfa Romeo. Ze speelden de afgelopen tijd een zeer opvallende rol in het luxe segment. Waar autos in deze klasse doorgaans strikt zakelijk worden gereden, spreekt het concept van de 156 zowel de zakelijke rijder als de veeleisende particuliere automobilist aan. Dit wordt onderstreept door het voortdurende succes, ook nu hij gezelschap kreeg van de iets compacter uitgevoerde, maar minstens even verfijnde Alfa 147. Alle modellen tesamen zorgen voor de gestage vergroting van Alfas marktaandeel, inmiddels opgelopen naar
1,5% (januari tot en met juli 2001, tegenover 1,25% in 2000).

Fraaie uitrusting en nieuwe 1.9 JTD motor
Wie de uitrusting en techniek op een rijtje zet, zal merken dat de Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso wederom wat meer op maat zijn gesneden voor de autoliefhebbende rijders. Zo herkennen we de 156 Lusso en Sportwagon Lusso aan de design-verfijningen: van de fraaie, 15 inch lichtmetalen 8-gaats velgen met 185/65 sportbanden en geïntegreerde mistlampen tot de speciale antenne voor gebruik met autotelefoon. In het Lusso interieur vinden we standaard onder andere airconditioning met automatische klimaatregeling, een met leer bekleed stuurwiel, armsteunen voor- en achterin plus een skiluik.

Maar er valt ook een opvallende technische noviteit te melden. Analoog aan de Alfa 147 is nu ook een nieuwe 1.9 JTD versie voor de Alfa 156 ontwikkeld. Vanzelfsprekend op maat gesneden voor zijn werk in dit grotere sportieve middenklasse model. Misschien mogen we in dit geval zelfs de vergelijking trekken met zweefvliegen. En dan hebben we het zeker niet alleen over zijn excellente rij-eigenschappen. Zo is het rendement van de nieuwe JTD bijvoorbeeld van uitzonderlijk hoog niveau, getuige het gemiddelde brandstofverbruik van respectievelijk 5,8 (Alfa 156) en 6 liter (Alfa Sportwagon) op 100 kilometer. Ook met de Sportwagon blijkt één op 17 dus haalbaar. Als we de vergelijking doortrekken, haalt de nieuwe generatie Alfa 156 met 1.9 JTD in vrije vlucht imposante snelheden. De sedan en de Sportwagon zijn beide goed voor een topsnelheid van maar liefst 191 kilometer per uur en ze komen in fors tempo uit de startblokken: nul tot honderd in respectievelijk 10,3 en 10,7 seconden. Vanzelfsprekend houden de Alfa 156 Lusso en Sportwagon Lusso de banden te allen tijde meer dan stevig op het wegdek. Sterker nog: hun verfijnde aërodynamica staat op hoge(re) snelheden borg voor optimale neerwaartse druk en de best mogelijke grip.

Nieuwe techniek
Zoals de kenners weten, had de Alfa 156 enkele jaren geleden de primeur van de revolutionaire common-rail turbodieselmotor waarvan het concept door moederconcern Fiat Auto is ontwikkeld. Inmiddels is iedereen het erover eens dat deze vorm van directe brandstofinspuiting onder ultra hoge druk (die steeds varieert) enorme mogelijkheden biedt. Niet voor niets worden juist in de zakelijke segmenten veel direct ingespoten dieseluitvoeringen verkocht.

Het signalement van de JTD geeft meteen aan waarom: zijn hoge rendement garandeert een laag verbruik en voortreffelijke prestaties. De hypermoderne krachtbron staat borg voor een geringe emissie en een bijzonder laag geluidsniveau. Dankzij de ingrijpend verbeterde techniek is de 115 pk (85 kW) 1.9 JTD aanzienlijk sterker dan zijn voorganger. Het maximum koppel beloopt 275 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. De combinatie van veel vermogen bovenin en pure kracht bij lage toerentallen resulteert niet alleen in de eerder genoemde sportieve prestaties maar betekent ook dat de viercilinder ongekend soepel en rustig zijn werk doet.

Variabele turbo geometrie
Er is veel werk van gemaakt om de toch al indrukwekkende 1.9 JTD nog eens flink te overtroeven. Daarvoor is de direct ingespoten viercilinder onder andere voorzien van een nieuwe Garrett VGT 1749 turbo, waarbij de V staat voor variabele geometrie. Uiteraard maakt ook de nieuwe krachtbron gebruik van de verfijnde techniek met meerdere inspuitmomenten; het zogenaamde Unijet-principe. De voorinspuiting (de zogenaamde pilot-inspuiting) brengt het verbrandingsproces heel gelijkmatig op gang, waarna de hoofdinspuiting volgt. Overigens werd die pilot-inspuiting ook gemodificeerd middels een nieuw type injector en nieuwe software (ECU). Uiteraard dient de inspuitregeling ongelooflijk exact te werken want we spreken bij dit soort motoren over werkelijk minuscule hoeveelheden brandstof. Wat het hogere vermogen aangaat: die winst valt hoofdzakelijk toe te schrijven aan de montage van de nieuwe turbo met elektronisch geregelde variabele geometrie. Daarbij wordt de hoek, waaronder de uitlaatgassen het turbinewiel aanjagen, gevarieerd. Dit zorgt er weer voor dat de turbo bij gasgeven veel sneller op gang komt en dus beter zijn druk opbouwt. Alle verfijningen resulteren tenslotte in een aanzienlijke geluidsreductie: liefst een halvering van het motorgeluid bij stationair toerental en een reductie met tweederde (!) op kruissnelheid.

Kortom: een bijzonder indrukwekkende krachtbron. Uiteraard zijn de 156 Lusso en Sportwagon Lusso ook met een benzinemotor leverbaar: de gespierde 1.8 Twin Spark 16V. Goed voor 140 pk (103 kW) en een trekkracht van 163 Nm. De topsnelheid bedraagt 208 kilometer per uur, terwijl voor de acceleratie respectievelijk 9.4 en 9.7 seconden wordt genoteerd.

De prijzen
Tot slot de uitrusting en prijzen. Naast de luxe van het Lusso pakket met al zijn extra zaken, verdient de standaarduitrusting van de Alfa 156 / Alfa Sportwagon vermelding: ABS, elektronische remkrachtverdeling, twee airbags en twee zijdelingse airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels en elektrisch bedienbare ramen (voor).

De Alfa 156 Lusso is er vanaf 55.864 gulden als 1.8 Twin Spark 16V en vanaf 62.508 gulden in de nieuwe 115 pk sterke1.9 JTD uitvoering. Voor de Alfa Sportwagon Lusso zijn die bedragen respectievelijk 59.225 (1.8 TS 16V) en 65.869 gulden (1.9 JTD).