Ingezonden persbericht


- ter versnelling van alle processen en interacties tussen DSM en klanten/leveranciers -
DSM start aanleg van concernbrede e-business-infrastructuur

DSM heeft een begin gemaakt met het opzetten van een concernbrede infrastructuur voor e-business. Deze infrastructuur moet klanten en leveranciers van DSM nog beter in staat stellen via het Internet zaken te doen met DSM. Het project omvat tevens de integratie van DSM's eigen ERP-systemen en andere "back-end" systemen, een "online store" en de integratie van de interne systemen van DSM met die van klanten en toeleveranciers. Daarnaast worden een aantal instrumenten geïntroduceerd ter ondersteuning van de "prospect to order" fase, zoals "virtual collaboration rooms" voor productontwikkeling en communicatie met klanten, aangevuld met on-line technische ondersteuning.

Het integratieplatform wordt ontwikkeld voor zowel de verkoop- als de inkoop-kant en voor de ondersteuning van interne processen. De eerste fase van het project omvat de inrichting van de basis-infrastructuur en de verkoopkant. Hiermee wordt klanten de mogelijkheid geboden een compleet pakket aan commerciële activiteiten on-line uit te voeren, zoals on-line bestellingen en geautomatiseerde transacties. Dit kan met behulp van een web browser (Asera technologie) maar ook via een integratieplatform (webMethods technologie). Het platform biedt ook een directe link naar e-marktplaatsen zoals Elemica.

Flexibel DSM-systeem
"De gekozen infrastructuur voor e-business zal leiden tot een versnelling van alle processen en interacties tussen DSM en zijn klanten en leveranciers. Dat geldt niet alleen voor de inkoop- en verkooptransacties zelf maar ook voor het complexe proces dat daaraan voorafgaat, waarbij intensieve samenwerking nodig is met bijvoorbeeld klanten die werken voor de automobielindustrie of met farmabedrijven die medicijnen ontwikkelen," aldus Feike Sijbesma, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor e-business. "Voor de realisatie van onze ambitieuze doelstellingen op het gebied van e-business is een flexibel systeem een eerste vereiste. Het platform dat we hebben gekozen vergemakkelijkt de integratie van toekomstige acquisities en de aansluiting van nieuwe klanten, toeleveranciers en partners op onze systemen."

"Het integratieplatform brengt ons een grote stap voorwaarts bij het realiseren van DSM's ICT-strategie," vult Henk van Dalen, lid van DSM's Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor ICT, aan. "Met dit e-business infrastructuurproject bouwen we voort op recente investeringen in onze ICT-infrastructuur en de standaardisatie van onze SAP-systemen. Door bewust te kiezen voor een stapsgewijze benadering vermijden we de hoge kosten die we als pionier zouden maken. Nu kunnen we de leercurve in dit toepassingsgebied maximaal benutten."

Accenture, dat al eerder betrokken was bij de ontwikkeling van de e-business activiteiten van DSM, zal de uitvoering van dit e-business infrastructuurproject begeleiden.

e-business strategie
DSM voorziet dat in 2003 een aanzienlijk deel van zijn activiteiten zal worden uitgevoerd en ondersteund met behulp van "web-enabled tools" en is het afgelopen jaar ver gevorderd met de implementatie van zijn strategie op het gebied van e-business. Belangrijke stappen daarbij waren de investeringen in een aantal elektronische marktplaatsen, zoals Elemica, Omnexus en ChemConnect, en de introductie van mogelijkheden voor on-line bestelling, Vendor Managed Inventory (VMI), on-line technische ondersteuning, en "virtual collaboration rooms" voor gezamenlijke productontwikkeling en communicatie met klanten.

Asera, Inc.
Asera biedt zowel Global 2000 bedrijven als beginnende bedrijven een e-Business Operating System dat gebaseerd is op een software platform en een omgeving voor toepassingsontwikkeling waarvoor inmiddels patent is aangevraagd. Asera biedt zijn klanten "best-in-class" software-toepassingen op maat en stelt hen in staat om binnen korte tijd hun bedrijfsprocessen te implementeren zonder zich druk te hoeven maken over de kosten en de complexe problematiek van technologische vernieuwingen. Het Asera e-Business Operating System® is een essentiële technologie voor bedrijven die via het Internet zaken willen doen. Asera opereert vanuit Silicon Valley en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en India.

webMethods, Inc.
webMethods, Inc. heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia (USA) en is een toonaangevende leverancier van integratiesoftware. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen. Deze koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven.

Accenture
Accenture is een van 's werelds grootste adviesbureaus op het gebied van management en technologie. Het bedrijf heeft meer dan 75.000 werknemers in 46 landen, die een breed scala aan specialistische kennis en kunde ten dienste stellen van klanten in elke tak van industrie.

DSM
DSM is een sterk geïntegreerd internationaal concern dat wereldwijd actief is in life science-producten, hoogwaardige kunststoffen, polymeren en industriële chemicaliën. DSM heeft een omzet van EUR 8,1 miljard en telt wereldwijd 22.000 medewerkers (ultimo 2000), werkzaam in meer dan 200 vestigingen. DSM wil in 2005 behoren tot de wereldtop op het gebied van specialties met hoge toegevoegde waarde, sterke groei en stabiele resultaten. Van de concernomzet van EUR 10 miljard die DSM tegen die tijd wil behalen, moet minstens 80% afkomstig zijn van specialties waarmee DSM wereldwijd leidende posities inneemt.