Vendex KBB NV

10 augustus 2001
Gratis vliegen met vernieuwde klantenkaart van de Bijenkorf De Bijenkorf lanceert 29 augustus a.s. een vernieuwd loyaliteitsprogramma, waaraan een groot aantal voordelen is gekoppeld. De huidige Vaste Klant Kaart gaat BIJcard heten en biedt de houders naast de reeds bestaande voordelen en aanbiedingen onder meer de mogelijkheid te sparen voor gratis KLM-tickets. Andere vernieuwingen in het loyaliteitsprogramma zijn 10% korting op topmerken cosmetica en persoonlijke aanbiedingen die op de individuele interesse van de kaarthouder zijn afgestemd. De BIJcard is betaalkaart, voordeelkaart, abonneekaart, clubkaart en toegangskaart inéén. Naast het sparen voor gratis tickets, korting op cosmetica en persoonlijke aanbiedingen biedt het loyaliteitsprogramma van de Bijenkorf extra voordeel in de winkel, exclusieve koopavonden, theater-, film- en museumarrangementen en korting op evenementen. De BIJcard heeft bovendien een kredietfaciliteit waarmee de houder op rekening kan kopen. Het uiterlijk van de huidige fysieke kaart blijft nog even ongewijzigd. Begin volgend jaar ontvangen de houders een kaart met BIJcard-logo. Ambassadeurs
Volgens Bijenkorf-directievoorzitter Jan Berger is het doel van het nieuwe kaartprogramma het aantal `ambassadeurs' flink uit te breiden. "We hebben goed gekeken naar de interesses van onze `core customers'. Deze groep klanten stelt prijs op een persoonlijke benadering. De nieuwe interactieve BIJcard-zuilen in onze warenhuizen, met wekelijks nieuwe aanbiedingen die aansluiten bij de interessesfeer van de kaarthouder, beantwoorden aan die behoefte. De keus voor korting op cosmetica is gebaseerd op de meer dan gemiddelde besteding in tijd en geld aan lichaamsverzorging. Tot slot ligt de mogelijkheid om te sparen voor gratis vliegtickets voor de hand aangezien onze vaste klanten graag reizen", legt Berger uit. Punten sparen
De Bijenkorf gaat nauw samenwerken met het loyaliteitsprogramma van KLM, Flying Dutchman. Bij elke aankoop die wordt betaald met de BIJcard spaart de klant één Flying Dutchman-punt per euro. Tijdens speciale koopavonden, promoties en evenementen kunnen extra punten worden verkregen. Om Flying Dutchman-punten te kunnen sparen moeten BIJcard-houders zich aanmelden bij het Flying Dutchman-programma. Flying Dutchman-leden kunnen op hun beurt extra punten sparen op hun Bijenkorf-aankopen door BIJcard-houder te worden. Uitbreiding
De samenwerking met KLM is volgens Berger een logische keuze: "De klantgroepen en de merkbekendheid en -uitstraling van de Bijenkorf en KLM vertonen veel overeenkomsten". Beide bedrijven verwachten dat de samenwerking een forse stijging zal opleveren van het aantal deelnemers aan hun loyaliteitsprogramma's. De Bijenkorf en KLM hebben een voor non-food retail exclusieve overeenkomst getekend.