Gemeente Utrecht

NIEUW PASPOORT EN IDENTITEITSKAART

Per 1 oktober worden paspoorten en identiteitskaarten op een centrale plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. De reden hiervoor is dat op deze wijze de reisdocumenten nog beter beveiligd kunnen worden. De klaar-terwijl-u-wacht service voor paspoorten komt daarmee te vervallen. Het nieuwe reisdocument kan na na vijf dagen worden afgehaald bij de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen, Arthur van Schendelstraat 500 of bij het wijkservicecentrum Vleuten de Meern, Dorpsstraat 9 in Vleuten. Het is dus belangrijk ruim op tijd een paspoort of identiteitskaart aan te vragen. Het paspoorttarief wordt verlaagd van

NGL. 85,50 naar NGL. 73,55/EUR 33,37 en het tarief van de identiteitskaart gaat

NGL. 59,20/EUR 26,87 bedragen (nu NGL. 39,50).

Zaterdag 1 september gaat een gezamenlijke campagne van start van gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om de invoering van het nieuwe paspoort en de nieuwe Nederlandse identiteitskaart op 1 oktober bekend te maken.

Als het paspoort niet op tijd is aangevraagd, biedt een spoedprocedure de mogelijkheid het document binnen twee dagen af te halen bij de gemeente. Hieraan zijn dan wel extra kosten verbonden van NGL.35/EUR 15,88. Dit kan niet in de eerste week van oktober. Het is in die week alleen mogelijk om reisdocumenten aan te vragen. Afhalen kan pas vanaf de tweede week van oktober.

Het bijschrijven van kinderen op het paspoort kent vanaf 1 oktober ook een extra veiligheidsprocedure. Er komt een pasfoto van het kind op het paspoort en het kind moet bij het aanvragen van een bijschrijving aanwezig zijn

Het bijschrijven van kinderen duurt voortaan ook 5 dagen.