Persbericht, 28 augustus 2001
Lightrail-proef tussen Haarlem en Zandvoort
Provincie brengt lightrail-proef tussen Haarlem en Zandvoort een
stap dichterbij
Met het besluit van Gedeputeerde Staten is de lightrail-proef
tussen Haarlem en Zandvoort weer een stap dichterbij gekomen. Een
financiële bijdrage van 3,5 miljoen benadrukt het belang dat de
provincie hecht aan het in de praktijk uitvoeren van de proef.
Samen met Railinfrabeheer en de regionale vervoerders wil de
provincie in de praktijk ervaring opdoen met 'gemengd gebruik' van
het bestaande spoor door zowel lightrail als treinen. Centrale
vraag tijdens het onderzoek is of dit innovatieve openbaar
vervoersysteem een bijdrage kan leveren aan een verbeterd regionaal
openbaar vervoernetwerk.
Lightrail is aanzienlijk lichter dan treinen en heeft een aantal
aantrekkelijke karakteristieken zoals snellere acceleratie en
afremming dan het bestaande materieel, waardoor extra haltes kunnen
worden bediend met vergelijkbare reistijd. Ook lagere exploitatie-
en infrastructuurkosten en de mogelijkheid om zowel gebruik te
maken van treinrails als van metro-/sneltramrails waardoor nieuwe
verbindingen mogelijk worden, zijn positieve aspecten van
lightrail.
De technische voorbereidingen duren nog ongeveer één jaar. Deze
tijd is nodig voor het aanpassen van het Ringlijnmateriaal en
plaatsen van extra haltes op het traject. Bij de start rijden
dagelijks twee keer per uur lightrailvoertuigen van Haarlem via
Haarlem-West, Overveen en Zandvoort-Oost naar Zandvoort. Gedurende
twee jaar testen de provincie, Railinfrabeheer en de regionale
vervoerders de eigenschappen van lightrail in de praktijk en
onderzoeken of het een bijdrage levert aan een regionaal openbaar
vervoersnetwerk, Regionet. Afhankelijk van de uitkomst van de proef
kan lightrail in de toekomst ook op andere verbindingen in de
noordelijke Randstad worden ingezet.
De noordelijke Randstad wordt geconfronteerd met aanzienlijke
problemen als het gaat om de bereikbaarheid. Op verschillende
fronten worden pogingen gedaan om de congestie op het wegennet te
verminderen en de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren.
In het kader van RegioNet wordt door overheden en vervoerders
samengewerkt om een samenhangend en hoogwaardig regionaal openbaar
vervoersysteem te ontwikkelingen in de noordvleugel, dat een goed
alternatief kan zijn voor het gebruik van eigen vervoer. Hierbij
wordt met name gedacht aan het verhogen van frequenties en
snelheid, waar nodig het aanbieden van nieuwe haltes en
verbindingen, beperking van het aantal overstappen en het
verbeteren van kwaliteit en imago van het openbaar vervoer op de
afstanden tussen 5 en 40 kilometer. Om de RegioNet-doelstellingen
te verwezenlijken zullen innovatieve en gewaagde maatregelen
noodzakelijk zijn: aanleg van nieuwe infrastructuur en innovaties
in telematica en materieel zijn onontkoombaar om een beter
'openbaar vervoerproduct aan de reizigers aan te kunnen bieden.
Print persbericht
Het archief van de Persberichten vindt U in de
rubriek Provinciale Stukken (categorie: persberichten).