PERSBERICHT

Eerste aanbieder in zakelijke markt met meer dan honderd wijkcentrales

Britten beginnen met inovara offensief
op Nederlandse DSL-markt

Rotterdam, 30 Augustus 2001 Vanaf vandaag beschikt het Britse beursgenoteerde bedrijf Atlantic Telecom Group Plc over 105 wijkcentrales op Nederlandse bodem, wat het startsein vormt voor een grootschalig offensief op de Nederlandse DSL-markt voor zakelijke gebruikers. Het bedrijf betreedt de markt onder de merknaam inovara. De DSL-aanbieder heeft nu van alle onafhankelijke spelers het grootste bereik in de zakelijke markt. Inovara kan nu al ruim 225.000 bedrijven in de Randstad en daarbuiten van een DSL-aansluiting en breedbanddiensten voorzien. Al eerder werd bekend dat een jaar lang achter de schermen is gewerkt aan deze 'sprong over de Noordzee'. Met de voorbereidingen is een investering van 15 miljoen euro gemoeid.

Inovara richt zich met haar complete breedbandaanbod uitsluitend op de zakelijke markt. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van geavanceerde DSL-technologieën, die in het buitenland inmiddels hun waarde hebben bewezen. Deze maken het mogelijk om op snelheden tot 2 Megabit per seconde via normale telefoonlijnen data te communiceren. Inovara biedt deze snelheden zowel bij het ophalen als het versturen van bestanden via internet. Met name bedrijven die werken met grote bestanden, zoals drukkerijen, reclamebureaus, architecten, makelaars, financiële dienstverleners en ingenieursbureaus, zullen hier profijt van hebben. Uit marktonderzoek weet inovara dat nog maar één procent van alle bedrijven in Nederland de mogelijkheden van DSL benut.

"Deze markt is nog duidelijk onontgonnen gebied", stelt Simon Overgaag, algemeen directeur van inovara. "Verschillende aanbieders zijn al een tijdje bezig in deze markt, maar ze zijn er blijkbaar niet in geslaagd deze snel te ontwikkelen. Wij willen die status quo nu doorbreken, door een groot bereik te realiseren, goede service te leveren en met de nieuwste technologieën te werken. Nu we honderdenvijf wijkcentrales hebben aangesloten, voldoen we aan een van de belangrijkste voorwaarden om de door ons geambieerde toonaangevende positie in de markt voor zakelijke DSL te bereiken".

Service
Naast bereik en technologie wil inovara ook voorop lopen als het gaat om service. Zo garandeert het bedrijf binnen tien dagen na aanvraag de DSL-aansluiting op basis van een bestaande telefoonlijn klaar te hebben voor gebruik. Verder is inovara continu bereikbaar voor haar klanten: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Als een van de weinige onafhankelijke spelers heeft het bedrijf inmiddels ook goede afspraken met KPN kunnen maken over het beschikbaar stellen van infrastructuur, zodat het afspraken met klanten kan nakomen. Overgaag: "Service is traditioneel niet het sterkste punt in de Nederlandse telecommunicatiemarkt, dus daar kunnen wij ons nog steeds mee onderscheiden. We hebben het daarom ook als speerpunt van ons beleid genomen".

Over inovara
Inovara is een onderdeel van Londense beursgenoteerde telecommunicatieaanbieder Atlantic Telecom Group Plc. Inovara heeft haar hoofdkantoor in Rotterdam, in het markante World Port Center. Atlantic Telecom Group Plc is een pan-Europese aanbieder, met vestigingen in Engeland, Duitsland en Nederland.

Noot aan de redactie,