CDA

Vragen over aantal instromers Pabo's en lerarenopleidingen

Tweede Kamerlid Maria van der Hoeven heeft aan minister Hermans (OCW) schriftelijke vragen gesteld over onder meer het aantal instromers op Pabo's en in lerarenopleidingen.

Van der Hoeven wil van de minister weten of de instroom, vergeleken met vorig jaar, minder is. En zo ja, wat de minister daaraan gaat doen. Verder wil zij weten wat de minister van het idee vindt, om Pabo's, voortgezet onderwijs en basisscholen actief te betrekken bij de beroepskeuzevoorlichting op de scholen voor voortgezet onderwijs, via stages, werkweken, meelooptrajecten, scouting en actieve werking en dergelijke. Dit gebeurt al voor technische opleidingen.

Hieronder staan alle vragen die Maria van der Hoeven heeft gesteld:


1. Is het waar dat de instroom op Pabo's en in lerarenopleidingen achter blijft vergeleken met vorig jaar, ook als gecorrigeerd wordt naar totale aantallen HBO-ers? (1) Kunt U de Kamer cijfers toesturen over de feitelijke instroom in absolute aantallen en in procentuele cijfers, vergeleken met vorige jaar en vergeleken voor het totale HBO en WO?


2. Kunt u aangeven wat de reden is van deze teruggang? Zo nee, bent u van plan hier op korte termijn onderzoek naar te doen en op welke wijze?


3. Op welke instroom zijn de cijfers over het lerarentekort op de middellange en lange termijn gebaseerd? Moeten deze cijfers daardoor bijgesteld worden?

4. Wat gaat u doen om deze teruggang te stoppen, naast de maatregelen die u al eerder in gang hebt gezet of in de Kamer hebt besproken?

5. Zijn hiervoor financiële middelen nodig en kunt u hierover beschikken? Zo ja, op welke wijze?

6. Wat vindt u van het idee PABO's, voortgezet onderwijs en basisscholen actief te betrekken bij de beroepskeuzevoorlichting op de scholen voor voortgezet onderwijs, via stages, werkweken, meelooptrajecten, scouting en actieve werving en dergelijke? Net zoals dit gebeurt voor de technische opleidingen?

7. Zou het een oplossing zijn als de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs, waar het probleem van de instroom het grootst is, net als vroeger niet alleen opleiden voor het vak leraar, maar ook voor een ander vak? Bent u bereid dit idee nader te onderzoeken?

8. Is de regeling zij-instroom een reëel alternatief voor de instroom via de initiële opleiding? Zo nee, op welke manier zou deze dat kunnen worden?
(1) ANP-bericht: Fiks minder eerstejaars op de PABO's d.d. 28-08-2001 en persbericht ministerie OCW Pabo blijft in trek d.d. 28-08-2001