Italiaanse lijnen en Duitse techniek
Keinath brengt GT/C-sportwagen naar Nederland
(31 augustus 2001)
De Duitse carrosseriebouwer Keinath brengt de op de show van Genève
debuterende Keinath GT/C sportwagen naar Nederland. De GT/C doet
denken aan roemruchte Italiaanse sportwagens, waarvan het
ogenschijnlijke eenvoudige lijnenspel resulteert in een ontstellend
fraai ogende sportcoupe. Geen opsmuk, geen onnodige versierselen, geen
stylingtrucjes; de vormgeving van de GT/C is doeltreffend, tijdloos en
weergaloos aantrekkelijk. Voor de techniek deed Keinath een beroep op
bestaande technologie van General Motors/Opel, terwijl voor de nabije
toekomst ook een andere grote Duitse
autofabrikant een bijdrage zal leveren aan het motorenpallet.
De Keinath GT/C is ontstaan op de tekentafels van Horst Keinath die
daarvoor samenwerking zocht met de befaamde automotive
ontwikkelingspartner
Engineering + Design AG (EDAG). De ontwerpers van EDAG waren
verantwoordelijk voor het tekenen van de coupé in nauw overleg met
Horst Keinath, waarbij werd gezocht naar een verantwoorde harmonie
tussen een klassieke vormgeving en een modern lijnen-spel. Of zoals
Horst Keinath het
omschrijft: Ons doel was het creëren van een auto met de potentie om
de klassieker van morgen te worden.
Horst Keinath heeft al vele conversies van bestaande Opel-modellen op
zijn conto staan. Van supercompetitieve wedstrijduitvoeringen tot
uiterst geslaagde cabriolet-versies van types als de Ascona, de
Senator en de Monza van Opel. Zijn voorlaatste creatie was de Keinath
GT, die zijn broederschap met het huis Opel en met name de fameuze
Opel GT niet verloochende.
Voor de techniek van de GT/C deed de Duitse ontwerper wederom een
beroep op Opel en lepelde hij de krachtige, 220 pk sterke 3,2 liter
krachtbron van de Omega in het vooronder van zijn 2+2 coupé. In de
Keinath zorgt deze motor
voor een topsnelheid van 248 km per uur. De acceleratie van 0 tot 100
km per uur neemt slechts 6,3 seconden in beslag voor de
handgeschakelde versie; de automaat neemt er 0,9 seconde extra voor.
In de nabije toekomst zal Keinath ook een achtcilinder GT/C op de
markt brengen met een cilinderinhoud van 5,7 liter en een vermogen van
350 pk. Deze achtcilinder is afkomstig van Mercedes en is gekoppeld
aan een sequentiële transmissie met Tiptronic. De topsnelheid van deze
GT/C is afgeregeld op 250 km/u.
De wegligging van de Keinath GT/C is volledig afgestemd op de
geleverde prestaties. Vóór zijn 235/45/18 banden gemonteerd, terwijl
achter 255/40/18 rubber voor het noodzakelijke wegcontact zorgt.
De standaarduitrusting bevindt zich op een hoog niveau. Met onder meer
standaard geleverd: een sportonderstel, een anti-diefstal systeem,
cruise
controle, elektrisch bedienbare ramen, een lederen stuurwiel, airbags,
volledig lederen binnenbekleding, stoelverwarming, climate control en
lichtmetalen velgen. Met ingang van modeljaar 2002 is die
standaarduitrusting nog omvangrijker geworden met een Bose
stereo-installatie, een Philips navigatie systeem, leder van Recaro
met de kleur naar keuze en een speciale kofferset. De koper kan de
Keinath in iedere gewenste kleur laten uitvoeren; het opsturen van een
kleurstaal is voldoende.
Weken voor de aflevering wordt de koper bij Keinath verwacht om de
stoelen, pedalen en andere bedieningselementen ergonomisch te laten
afstellen op zijn en/of haar postuur.
Horst Keinath is een man met benzine in het bloed. Jarenlang was hij
officieel Opel-dealer en construeerde hij daarnaast opvallende
creaties op
basis van bestaande Opel modellen. Zoals de Ascona cabrio, de Monza
cabrio, een verlengde versie van de Senator en de Senator
Stationwagon. Ook de historische Bitter cabrio stamt van de hand van
Horst Keinath. Naast wedstrijdversies van de Kadett, Ascona en
Commodore bouwde Keinath ook een Formule II wagen. De één na laatste
creatie van Horst Keinath was de Keinath GT, die de traditionele
vormgeving van de vroegere Opel GT combineerde met de geavanceerde
Opel-techniek en een unieke dakconstructie.
Hoewel de Keinath GT/C slechts in een beperkte serie wordt gebouwd,
kijkt Keinath over de grens om voor zijn creaties een internationaal
distributiewerk netwerk op te zetten. Ook in Nederland hebben al
gesprekken plaats gevonden met potentiële gegadigden voor de officiële
vertegenwoordiging.
In Duitsland bedraagt de prijs van de Keinath GT/C 100.000,- exclusief
BTW.