Bond dringt aan op opt-in regeling spam
31 augustus 2001
De Consumentenbond heeft in een brief aan het Europees Parlement
verzocht te stemmen voor een opt-in regeling bij ongewenste reclame
via e-mail. Alleen dan hebben consumenten optimale mogelijkheden om
gebruik van hun gegevens voor reclamedoeleinden te voorkomen.
Op 5 september stemt het Europees Parlement over een richtlijn die
moet voorzien in de bescherming van persoonsgegevens in elektronische
communicatie. Daarbij wordt ook gestemd over hoe consumenten kunnen
aangeven dat ze geen reclame via e-mail wensen te ontvangen, opt-in of
opt-out.
De Consumentenbond vindt het erg belangrijk dat er een opt-in regeling
komt. Consumenten moeten dan zelf aangeven dat zij reclame via e-mail
willen ontvangen. Bij opt-out gaan bedrijven ervan uit dat zij reclame
mogen versturen. Als consumenten dat niet willen, moeten ze dat
expliciet aangeven. Een opt-in regeling is de enige manier waarbij
consumenten zelf kunnen kiezen of zij commerciële e-mail willen
ontvangen.
Daarbij kunnen de kosten voor het ontvangen van spam aardig oplopen.
Voor bedrijven zijn de kosten van het versturen van ongevraagde e-mail
minimaal, terwijl de consument betaalt voor het downloaden en de
opslag bij de provider. Doordat de kosten voor bedrijven zo laag zijn,
is er wat dat betreft geen drempel meer om reclame te versturen.
E-mail wordt dan steeds meer onbruikbaar doordat het verstopt raakt
met ongevraagde commerciële informatie.
De Bond hoopt dat het Parlement zijn verzoek inwilligt en voor opt-in
zal stemmen, zodat consumenten optimale keuzevrijheid krijgen en niet
lastig gevallen worden met reclameboodschappen waar zij niet om
gevraagd hebben.